Zigbee - Hue

hi all,

ik zit met een probleem, k heb door mijn hele huis Hue (via Hue bridge) gekoppeld aan Homey Pro.
dit werkt prima, maar merk dat de zigbee sensoren van Agara soms niet goed uitlezen omdat ze denk ik een netwerk missen en net de homey pro niet bereiken.

Ik las dat de Homey Zigbee beperkingen heeft met een aantal 15 “end” users.

nu zijn deze allemaal “blijkbaar” door Agara bezet.
ik heb namelijk geprobeerd lampen (Hue) uit de hue bridge te halen en aan te sluiten op Homey als zodat ik een “repeater” kreeg maar dat ging niet, ook niet nadat ik een sensor agara verwijderd had zodat er maar 14 end users overbleven.

Mijn vraag is het volgende:
kun je heel je huis ( mogelijk 50-80 hue zigbee lampen) geheel overzetten naar Homey pro?
met de 15 end user “agara sensoren”

waar zitten de beperkingen van Homey Pro en Zigbee?

Gr Rini

Athom zegt daar het volgende over: “Using Zigbee routers, you can create a stable Zigbee network of around 30-40 devices with Homey”

Met 15 aqara sensors heb je misschien aan 5 Hue lampen wel genoeg, alleen moet je eigenlijk met een schone lei beginnen en een Zigbee reset uitvoeren zodat je opnieuw begint. En dan eerste de lampen en dan pas de sensoren toevoegen. Een Zigbee reset houdt wel in dat je daarna alle Zigbee apparaten weer moet toevoegen en eventuele flows moet repareren.

1 Like

Robert, dank voor je snelle antwoord.

maar alle hue lampen overzetten kan dus niet, word hier in de toekomst iets mee gedaan (dat je weet?) zodat je meer zigbee devices in homey kan plaatsen ?

Homey heeft een hardwarelimiet van rond de 20 direct gekoppelde Zigbee apparaten. Als dat 20 routers/repeaters zijn dan kun je best een groter netwerk bouwen, maar er is een reden waarom Athom het bij 30-40 houdt. Daarboven is de kans (te) groot dat het netwerk onstabiel wordt.

En omdat het een hardwarelimiet is zal daar (voor de huidige Homey hardware) niks aan veranderen in de toekomst.

1 Like

mag ik een vraag stellen, wat wordt gezien als een zigbee router?

Bijna alle Zigbee apparaten die permanent van stroom voorzien zijn (en dus niet op batterijen werken) zijn Zigbee routers. Lampen, smart sockets, dat soort dingen.

a oke top… ik heb sinds kort een homey, en had netjes alle spotjes op zigbee erin staan… totdat ik problemen kreeg met verbinding. ik moest mn interner naar 2,4ghz zetten… daarna heb ik mn zigbee reset en wou ik alles opnieuw pairen… maar nu vind die geen enkel zigbee aparaart meer… niet mijn spotjes… niet van ikea… niks meer… wat moet ik doen??

En je weet zeker dat je je lampen in pairing mode staan voordat je ze probeert toe te voegen? Kan nogal eens per merk verschillen hoe dat moet, IKEA lampen moet je 5x aan/uit zetten (en dan nog werkt het vaak niet, de lamp zal een keer knipperen als ie in pairing mode staat).

Mocht je nog de originele power supply van Homey gebruiken dan zou ik aanraden die te vervangen.

ohww waarin moet ik die vervangen… ja ik heb origenele power supply… ja ik weet zeker dat ze in pairing modus staan… mn paulmann spotjes en ikea lampen werkte hiervoor wel…

Een beetje fatsoenlijke USB oplader die minstens 2A kan leveren is goed.

dus niet de kabel, maar t blokje in de stekkerdoos

Correct :blush:

ik zit net online te kijken, hoeveel watt moet die kunnen leveren is 12 voldoende of moet die sterker zijn?

12W is prima (12W/5V = 2.4A). Maar als je bv nog een oude iPad oplader hebt liggen is dat vaak ook al goed genoeg.

1 Like

oke, dank je wel… maar moet ik daarna een reset doen, of gewoon ki
jken of het werkt?

Je had al een reset gedaan zei je, dus dat zou genoeg moeten zijn.

1 Like

dank je wel voor je hulp, lijkt erop dat het werkt… ik heb nu weer lampen kunnen toevoegen

1 Like

Goedemiddag Allemaal,

ik had een zigbee netwerk van ikea, en heb een Homey Pro toestel,
ik had problemen met de gateway van ikea dat ik die elke dag moest resetten om via de app op de gateway te geraken, en dan werkte het niet meer naar behoren, kon de meeste zigbee routers niet meer terug vinden, dus had veel problemen, ik heb alle routers en schakelaars dan op de homey geplaatst, nu is mijn zigbee vind ik onstabiel er zijn routers die niet geschakeld kunnen worden en soms weer wel maar anderen dan weer niet, ik heb nog een tuya zigbee routers is het een idee om alles daar op te zetten of hoe kan ik mijn zigbee netwerk goed opzetten,
ik heb van Ikea 4 dimmers, 1 ronde afstandsbediening 1 x signaalversterker (van 1 Fyrtus rolgordijn),
2 x GU10 spots + 1 Drivers + 7 lampen + 13 stopkontakten , en nog 3 afstandbedieningen van icasa,

ik vind persoonlijk dat ik nog niet veel heb maar blijkbaar wil het niet goed werken,
hopelijk is mijn vraag wat duidelijk, en heeft iemand een idee,

alvast bedankt,

Peter

Goedemorgen,

ik heb steeds meer en meer problemen, nochtans heb ik 1 zigbee netwerk (want de tuya heb ik tijdelijk afgesloten omdat daar niets op geprogrammeerd is) soms kan ik wel licht schakelen en soms niet, het is enorm lastig dat ik iets aan doe en niet meer uit krijg, de afstandsbedieningen werken ook niet altijd (meer niet als wel) nochtans alle flows werken, wat is de reden dat niet alle zigbee toestellen met elkaar praten, ik heb ook al eens een zigbee reset uitgevoerd voor ik alle toestellen op de Homey heb geinstalleerd, hopelijk heeft iemand raad,

alvast bedankt,

mvg,

Peter

Hi.

Ik heb een beetje hetzelfde als TS.
Heb wat Zigbee sensoren van Tuya die niet binnen bereik van de Homey liggen.

Dacht dat al mijn Hue en Friends of Hue devices (ook iets van 60 stuks ofzo) automatisch in het Zigbee Homey netwerk kwamen maar blijkbaar moet je kiezen.

Mijn vraag: als ik bv. een van m’n Hue hubs en alle devices daarop van de hub afhaal en juist op de Homey zet (om ook voldoende bereik voor die Tuya sensoren te genereren), kan ik die lampen dan enzo dan nog wel in de Hue app besturen? Juist de gedetailleerde scenes etc. vind ik in de Hue app heel fijn. Heb ook wat dingetjes via de Hue labs die ik graag blijf behouden.

Dus maw; kun je je devices nog in de oorspronkelijke app gebruiken als je je devices onderbrengt in homey ipv de ‘native hub’?