Zigbee bridge

Hallo een newbie hier,
Ik ben 2 weken geleden gestart met homey en gister ben ik er door schade en schande achter gekomen dat je maar 15 zigbee devices achter homey kan/mag koppelen.
Om dit uit te breiden wordt geadviseerd om eerst devices aan een bride te koppelen en deze weer aan homey.
Echter welke zigbee bridges worden ondersteunt door homey?

Uiteraard heb ik gezocht maar lees ik hier nergens iets over. Ik heb wel op mijn Home Pro bij apparaten toevoegen gekeken bij Innr of ik daar de bridge kan toevoegen, maar deze staat daar niet tussen. Ook bijv het controlstation van Klikaanklikuit/Trust kan ik niet toevoegen als device.
Heeft iemand al een zigbee bridge succesvol gekoppeld staan? En zo ja, hoe?

Dat is niet helemaal zo: je kunt maar 15 Zigbee apparaten direct koppelen aan Homey. Maar als dat Zigbee routers zijn (vrijwel alle Zigbee apparaten die permanent van stroom worden voorzien zijn dat) dan kunnen die vervolgens ook een deel van de verbindingen op zich nemen. Zo kun je grotere Zigbee-netwerken maken, tot een apparaat of 40 zoals Athom zelf zegt.

Zie deze pagina: https://support.homey.app/hc/en-us/articles/360019239879-Creating-a-stable-Zigbee-network-with-Homey-Pro

Dank je voor de snelle reactie,
echter ik had 15 inner lampen gekoppeld ,dus zoals jij zegt zigbee routers, maar bij de 16 de gin homey over de zeik.
vervolgens was er geen enkele lamp meer te bereiken of toe te voegen zelfs niet na reset zigbee netwerk en homey opnieuw opstarten.
Vanmorgen (met hulp van een goede vriend)de homey naar fabrieksinstellingen gezet en nu wil deze wel weer lampen toevoegen en bedienen. Nu zon 10 zigbee devices weer gekoppeld, maar durf eigenlijk niet verder te aan omdat wellicht homey pro weer raar gaat doen.

Dat Homey over de zeik gaat is niet wat er normaal gesproken gebeurt als je de limiet bereikt, dan kun je gewoon geen nieuwe apparaten meer toevoegen.

Dus misschien dat er iets anders aan de hand is, bijvoorbeeld storing of een power supply die niet goed werkt (bekend probleem van Homey).

18 ook, van jou geleerd :wink:


Ik ging even uit van wat Athom zegt hier, om het niet ingewikkelder te maken :wink:

1 Like

Oke dus gewoon opnieuw proberen dus en ik begrijp dat homey dan zelf bepaald of hij de nieuw toe te voegen lamp rechtstreeks of via een andere lamp toevoegd?
En kun je dat ergens monitoren, blijkbaar wel gezien de foto’s, maar waar?

Homey is niet degene die het bepaalt, maar de apparaten zelf. Wat meestal goed werkt:

  • eerst alle Zigbee routers toevoegen, daarna pas end devices (sensoren)
  • Zigbee apparaten toevoegen op de plek waar je ze wilt gebruiken (dus niet naast Homey toevoegen en vervolgens het apparaat verplaatsen)
  • als je 10, 15 routers hebt toegevoegd, laat het netwerk dan een paar uur “settlen” (zo kan het Zigbee mesh zichzelf goed opbouwen)
  • ook als je alle routers hebt toegevoegd, wacht een paar uur voordat je end devices gaat toevoegen

https://tools.developer.homey.app/tools/zigbee

Oke geweldig bedankt voor zover ik ga weer even spelen

Ik heb alles gedaan wat je zei, eerst routers toegevoegd (+/- 20) daarna end devices (+/- 10), tussendoor steeds dag gewacht om het langzaam op te bouwen. Dit ging redelijk goed, echter viel er wel is een lamp weg die niet meer te bedienen was. Dit kon ik vrij makkelijk herstellen door de betreffende lamp even uit de fitting te draaiien en weer trug te zetten.
Echter vandaag was het weer helemaal mis en deed geen enkele zigbee lamp het meer.
Van alles geprobeerd van opnieuw opstarten , homey uur uitzetten maar dat hielp niet.
Uiteindelijk een back up terug geplaatst van eergisteren en nu lijkt alles het weer te doen.
geen idee voor hoe lang …
kortom het blijgt een zwak zigbee netwerk , ik had hier duidelijk meer van verwacht

(Let op, een reset zorgt ervoor dat je weer opnieuw kunt beginnen met pairen en flows repareren)

.

  • Heb je je wifi en zigbee kanalen afgesteld?:
  • Welke merken gebruik je? Soms hebben ze een slechte invloed op elkaar.

Network key begint met eb:bb:enzevoort dus dat zou oke moeten zijn
Zigbee kanaal staat bij mij op 14, en mn fritzbox op 11 (vastgezet)
Volgens de checker zou dat goed moeten gaan.
Al mijn lampen zijn van INNR, 1 wallplug van Trust, en in in de tuin twee ledstripcontrollers van gledopto.
end device’s schakelaars en deursensoren van aqara.

Thanks,
Dat lijkt allemaal goed te zitten. Heb je de laatste Innr app draaien?
Verder zou ik zo geen verbeteringen weten.

Innr op het Homey zigbee netwerk wordt hier en daar wel gemeld als problematisch.

Nu was je vraag of je een bridge kon toevoegen, Innr kan goed samen met de Hue bridge;
je zou eerst een deel kunnen verwijderen van Homey en ze toevoegen aan de Hue bridge.
Hue creëert een eigen zigbee netwerk, dus kies de locaties van de router devices (alle zigbee apparaten op 230V) ‘strategisch’ , voor een goede spreiding en op niet al te grote afstand.

Voorzover ik weet koppel je de Hue bridge niet rechtstreeks aan Homey, maar komt dat vanzelf aan bod als je de eerste lamp toevoegt via de Hue app op Homey