Zigbee "dit apparaat is al toegevoegd...". Krijg de lamp niet toegevoegd

Ik heb nog enkele (Ikea) lampen gekocht voor buiten. Gister de achterlamp toegevoegd. Een keer kreeg ik de foutmelding "apparaat is al toegevoegd. misschien moet je het eerst verwijderen… Maar de lamp is niet zichtbaar toegevoegd. Dus de lamp gereset, en opnieuw toegevoegd: dat werkte.

Maar nu probeer ik een nieuwe toe te voegen, dezelfde error. Met twee keer een lamp-reset krijg ik hem nog steeds niet toegevoegd.
Ondertussen zit ik ook al de 43 (!) apparaten voor Zigbee. Daar zit dus Homey en ook 15 routers tussen.

Dus…

Nee, heel behulpzaam :roll_eyes:

Maar goed, op basis van je korte reactie begrijp ik dat Homey dus niet meer apparaten aan kan, ondanks dat ze als router (!) toegevoegd worden?

Overigens gebeurde dit ook wel eens met <20 apparaten. Er gaat dus blijkbaar iets niet goed met het toevoegen, terwijl het systeem denkt dat ie wel is toegevoegd.

1 Like

Je hint er zelf al naar, dus je weet wat Athom zelf zegt: 15 direct children (dat zijn dus ook routers), 30-40 apparaten in totaal, daarboven kun je problemen krijgen.

Of dat specifiek het probleem is dat jij nu hebt, geen idee, maar aan de andere kant kan niemand het voor je oplossen en alleen de standaard “oplossingen” als “reboot je Homey” of “reset je Zigbee netwerk” noemen.

Dat is inderdaad wel erg weinig. Is dat mij de nieuwe Homey ook zo?
Dus om “problemen” te voorkomen kan ik beter nóg een hub installeren met nóg een Zigbee netwerk om wel meer apparaten aan te sluiten?

Die zou (veel) meer apparaten aan moeten kunnen, alhoewel Athom daar geen uitspraken over doet. Maar de hardware is een stuk moderner, andere controllers die op dezelfde hardware zijn gebaseerd kunnen denk ik wel een stuk of 200 apparaten aan en zijn ook niet zo gelimiteerd in de maximum hoeveelheid direct children.

Ja, dat is vaak wel een oplossing. Bv een Hue of IKEA hub (alhoewel je daarmee weer andere problemen kunt verwachten, zoals dat niet alle apparaten goed worden doorgegeven aan Homey of dat er een vertraging in het uitlezen zit).

Het is eigenlijk wel wonderlijk (in negatieve zin) dat je zelfs met Hue meer lampen kunt verbinden met de bridge. Dat voor een goed Zigbee netwerk nagenoeg ongelimiteerd aantal apparaten kunt verbinden en dat een Homey (met zelfs en ‘pro’ titel) gelimiteerd is tot een stuk of 40 waarna er dus problemen ontstaan die reacties oproepen om je hele Zigbee netwerk te resetten. Alsof je voor je lol weer 40 apparaten gaat koppelen.

Ik verhuis een aantal lampen wel naar de Hue bridge. Om nu nóg een bridge aan te schaffen is een beetje over kill en zonde.