Probleem koppelen Aqara Xiaomi beweginsmelder aan Homey

Hallo,

Ik probeer de Aqara bewegingsmelder (zigbee) toe te voegen aan Homey middels de Aqara & Xiaomi Zigbee app van Ted Tolboom. Homey geeft aan dat hij bezig is met apparaat toevoegen maar uiteindelijk blijft die routine hangen en gebeurt er niets. Andere aqara Xiaomi accesoires zoals drukknop geven zelfde resultaat.

Iemand een idee? Is er een max aan zigbee apparate n wat Homey aan kan net zoals bv bij een Hue Bridge?

Denk dat je even wat meer info moet geven…
Heb het toevallig gister nog gedaan met 2 nieuwe Aqara motion sensors en dat ging prima. Was in v5 rc47.
Wat heb jij?

Ja, alhoewel dat een beetje een ingewikkeld verhaal is. Homey heeft een limiet van 20 direct gekoppelde Zigbee apparaten. Dat zijn apparaten die direct met Homey verbonden zijn op Zigbee-niveau, en niet via een router device (in Zigbee-termen zijn router devices doorgeefluiken voor andere apparaten; vrijwel alle permanent op stroom aangesloten apparaten, zoals lampen, smart sockets en specifieke repeaters (IKEA) zijn router devices).

Als je bijvoorbeeld tegen de 20 sensoren hebt in je Zigbee netwerk, maar geen (of te weinig) router devices, dan is de kans groot dat je geen nieuwe apparaten meer kunt koppelen.

De vraag is dus: wat voor apparaten heb je allemaal in Homey’s Zigbee-netwerk zitten? (het gaat dan niet om apparaten die bv met een Hue bridge zijn gekoppeld)

1 Like

Is dat in V5 opgelost /anders

Ik heb sinds van de week ook problemen met Zigbee

Mijn lampen /knoppen reageren helemaal niet meer of soms wel/soms niet

Die limiet heeft met de hardware te maken, daar zal v5 niks aan veranderen.

Als je problemen hebt met Zigbee kan dat meerdere redenen hebben, bijvoorbeeld storing door WiFi in de buurt, of dat apparaten net op het randje van het Zigbee-bereik zitten.

Dat eerste kun je oplossen door of je WiFi of je Zigbee op een ander kanaal te zetten, dat tweede door meer Zigbee router devices toe te voegen.

Ik heb genoeg zigbee router devices

Dan zou je moeten kijken naar het storingsverhaal (zodra je andere zaken hebt uitgesloten, bv of een pull-the-plug van Homey het probleem oplost).

Ook al gedaan

Ook m’n Xiaomi Aqara buttons werken opeens niet meer
Heb aan de muur een wireless switch maar werkt opeens ook niet meer

Op http://developer.athom.com/tools/zigbee kun je een (beperkt) overzicht vinden van je Zigbee netwerk, misschien dat daar iets te vinden is.

Anders moet je uitzoeken op welk kanaal je WiFi zit. Als er overlap is tussen je WiFi-kanaal en je Zigbee-kanaal (te vinden op bovengenoemde pagina) dan zou je kunnen overwegen om Ă©Ă©n van de twee op een ander kanaal te zetten. Ik heb toevallig hier vanmorgen een kanalenoverzicht WiFi/Zigbee geplaatst: Router part of the zigbee mesh network

1 Like

Kan helaas m’n kanaal niet veranderen als dat de oorzaak is . Heb een Deco mesh netwerk welke fungeert als accespoint en niet als router

Je kunt wel het Zigbee-kanaal van Homey veranderen (alhoewel ik niet weet of je daarna je apparaten weer opnieuw moet toevoegen).

Ik kan ook geen Xiaomi Aqara producten toevoegen ?

Heb nu de app verwijderd maar helaas dus ook weer apparaten toevoegen maar dat lukt dus niet meer

Niet kunnen toevoegen is een teken dat Homey “vol” zit. Maak anders eens een screenshot van je Zigbee netwerk (http://developer.athom.com/tools/zigbee) en post die hier.

Dit verschilt beetje per merk (schijnbaar) Philips hue gaat automatisch al kan het even duren, Xiaomi moeten opnieuw worden toegevoegd.

Wat is het beste kanaal voor Zigbee dan ? Staat nu op 11 maar kan t ook niet veranderen

Dat kan pas vanaf V5 denk ik?

Hmm ik dacht dat je het Zigbee kanaal van Homey kon veranderen, maar misschien vergis ik me.

Correct, dit is alleen mogelijk vanaf Homey v5.
Te vinden op de developer tools - Zigbee, onder “System Information”.
Waar je kan kiezen uit 11 verschillende kanalen (kanaal 11 - 21)

Wat betreft het beste kanaal, er is geen beste kanaal, is volledig afhankelijk van jou situatie in de buurt, zelfde geldt voor WiFi.

Ik wil best proberen te updaten als dat helpt maar wil dan wel weten of mijn apps werken

Ik heb de volgende apps

Je hebt nog steeds geen screenshot geplaatst van je Zigbee netwerk zoals ik hier noemde. Misschien dat het probleem helemaal niet te maken heeft met het kanaal, maar dat je mesh niet goed is, en daar valt misschien onder v4 ook nog wel iets aan te fixen.

Voor apps moet je zelf even op zoek gaan hier op het forum, er zijn een aantal threads over wat wel en wat niet werkt.