Kan geen Aquara sensor meer toevoegen

Ik heb vandaag 2 nieuwe Aquara motion sensors binnen gekregen en deze wilde ik toevoegen.
Echter Homey voegt niks toe, sterke nog hij vind niks.

Ik heb al vele aquara devices toegevoegd, meestal gaat dit probleemloos, echter nu krijg ik het niet voor elkaar.

Ik dacht eerst de sensor is stuk dus de 2de uitgepakt maar deze doet exact hetzelfde.

Je start de app om toe te voegen, de app geeft aan druk de knop aan de zijkant totdat blauw lampje 3 keer knippert, nou dat doet de sensor netjes en dan normaal gesproken vind Homey de sensor en voegt hem toe (sensor ligt naast Homey, 10cm). Nu echter krijg ik na een tijdje dat het te lang duurt en voegt niets toe.

Heb eerlijk gezegd geen idee wat ik fout doe, alles werkt ook normaal.

Iemand een idee?

Hoe is je Zigbee netwerk opgebouwd? Vooral de verhouding “router” vs “end device” is belangrijk. Dat zou je hier moeten kunnen vinden: https://developer.athom.com/tools/zigbee

Het klinkt alsof je Homey “vol” zit, oftewel (ongeveer) 20 Zigbee apparaten die direct aan Homey gekoppeld zijn. Zoek even op dit forum wat dat precies inhoudt. Overigens lost een overstap naar Homey Pro (gezien je andere vraag) dat probleem niet op, het is een limiet van Homey’s hardware. De oplossing is, als dit het probleem is, meer router devices toevoegen aan je Zigbee netwerk.

Knopje moet je om de twee seconden blijven indrukken tot het koppelen gelukt is.

nope, werkt niet.

19 devices waarvan 0 = Homey en dan 18 aqara zigbee devices (allemaal batterij), zo 19 in totaal.

Heb ook al geprobeerd om enkele aqara deur sensoren te verwijderen (via Homey) maar ook dat lukt me niet, wilde plaats maken om een osram zigbee plugin schakelaar toe te voegen voor betere routing.
Echter zowel het verwijderen als toevoegen van de osram plu wil niet lukken, PTP heb ik ook al gedaan, zonder effect.

update:

Heb inmiddels enkele aqara devices met succes verwijderd en het is me gelukt 2 osram zigbee plugs te koppelen (deze zijn wel router).
NU kijken of ik het voor elkaar krijg dat de zigbee wel kan pairen.

Wat betreft de PRO vraag, dit heeft niets met dit probleem te maken, de homey zelf wordt veel te traag, zit al ver de app limieten heen etc en wilde dit vorig jaar al doen, echter toen was er nog geen backup/restore optie (om te kunnen migreren, dat hoop ik dat dit nu wel kan)

2 routers op 18 end devices is nog steeds wel erg krap hoor, ik denk dat je toch minstens een router of 5 tot 10 wilt hebben. Kan eventueel ook bv de IKEA repeater zijn.

Ikea repeater?
Nog nooit van gehoord

Klikedeklik

3 Likes

ik heb hetzelfde probleem die ikea repeater moet je hier nog wat voor installeren op homey of pakt hij automatisch de routing aan van zigbee?

Ja, je moet de IKEA app installeren en de repeater toevoegen als apparaat.

Hi Robert,

Om mijn Zigbee range te verbeteren wil ik ook de repeater aanschaffen. Kan je bevestigen dat het niet nodig is de Ikea bridge ook aan te schaffen? De Ikea app in combinatie met de Repeater is dus voldoende?

Correct, Homey ondersteunt de repeater direct, geen IKEA bridge nodig.

1 Like

Top!!

| robertklep
December 15 |

  • | - |

Correct, Homey ondersteunt de repeater direct, geen IKEA bridge nodig.