Probleem koppelen Aqara Xiaomi beweginsmelder aan Homey

Het gaat vooral om de route informatie die nu aan de rechterkant van je screenshots af valt…

1 Like

Daar ben ik op aan het wachten totdat het tevoorschijn komt

Looks like you have too many devices directly connected to Homey, so a (very) unbalanced mesh. Upgrading to v5 may fix that, but you probably have to do a full Zigbee reset, otherwise you’ll run into the same issues with v5.

Als ik het netwerk reset dan moet ik alles weer opnieuw toevoegen toch en hoe zorg ik er voor dat ik een goed mesh netwerk krijg ?

Ja, dan moet je alles weer opnieuw toevoegen. Beginnen met router devices, en apparaten zoveel mogelijk op hun uiteindelijke locatie toevoegen (en dus niet zo dicht mogelijk bij Homey toevoegen en ze dan naar hun plek brengen).

Oke mijn netwerk gereset

Ga nu alles weer opnieuw toevoegen (hopelijk werkt het )

Eerst beginnen met lampen ? Stroom gevoerde devices ?

Zo ziet het er nu aan na Zigbee reset beter ?
De routers maken geen verbinding met andere devices enkel de end device ?

Het vervelende van de Zigbee pagina van Homey is dat ie niet laat zien hoe je mesh eruit ziet. Een router kan meerdere verbindingen hebben, terwijl er voor elk apparaat maar één getoond wordt. Gelukkig gebruiken de sensoren zo te zien allemaal routers, dat is wat de bedoeling was.

Ziet er na de reset inderdaad goed uit,

Valt me wel op dat er 24 routers direct met Homey praten volgens de laatste foto’s.

@robertklep hoe staat dat in verhouding met de 20 direct devices limiet?

Ik heb het vermoeden dat als een Zigbee device een verbinding zegt te hebben met de controller, dat niet betekent dat de verbinding ook daadwerkelijk werkt. Daarom is het zo irritant dat de Zigbee pagina niet alles laat zien, want die routers hebben ongetwijfeld ook verbindingen onderling (en hebben dus een fallback als ze iets niet kunnen afleveren, in tegenstelling tot end devices die meestal maar één verbinding hebben), en die krijg je niet te zien.

1 Like

Dus de routers maken ook onderling gebruik van elkaar maar is door Homey niet te zien op de pagina ???

Sorry voor late reactie. Soms even geen tijd voor Homey… een dag later bleek de sensor gewoon toegevoegd te zijn en werkt hij!

1 Like

Sensor blijkt uiteindelijk een dag later toch gewoon toegevoegd te zijn. Heb inderdaad vrijwel alle zigbee aparaten die als router functioneren aan hue bridge gekoppeld. Als ik het goed begrijp vormen die dan ook een eigen zigbee netwerk en moet ik dus ook zorgen dat ik apparaten die als zigbee router functioneren rechtreeks aan Homey koppel zodat ik daar ook een goed dekkend netwerk krijg waar de sensoren etc dan weer gebruik van kunnen maken. Dank voor de tip! Ik ga de komende dagen proberen om meerdere aqara apparaten toe te voegen en zal even melden of dat goed verloopt.

Dat klopt, ja.

Ik heb wel problemen als ik s avonds alle lichten uit wil doen

Ik denk dat het komt omdat hij dan teveel signalen moet versturen
Niet alle lampen gaan uit / zijn dan even niet te bereiken of staan in Homey aan terwijl Ze uit zijn

Hoe kan ik dit oplossen

Ik heb dus een. Flow ala ik op de knop druk dat alle lampen uitgaan en de kerstverlichting /tuinbonen
Zie onderstaande flows

Tussen alle kaartjes een delay toevoegen. Dat doe je nu alleen met de eerste paar kaarten maar dan wordt de rest alsnog gelijktijdig uitgezet en dat kan Homey simpelweg niet aan.

Hoe groot moet de delay zijn

Ook heb ik 8 Philips hue keukenspotjes in de keuken en die toegevoegd in een groep met de app group
Als ze aan of uit gaan gaan ze wel uit maar blijven ze in Homey uit of aan zie screenshot
Waar heeft dat dan weer mee te maken of moet ik ze dan los schakelen met delay ?

Tussen elke lamp een seconde (minder kan volgens mij ook niet). En voor gegroepeerde lampen geldt hetzelfde, als je daar problemen mee hebt moet je ze toch afzonderlijk (met delay) schakelen.