Ikea beweging sensor niet te koppelen

gisteren weer een paar nieuwe beweging sensoren van Ikea gekocht. Maar koppelen aan Homey m.b.v. de IKEA app lukt niet. Weet iemand wat te doen? Ik heb al 2 sensoren en het koppelen daarvan ging prima?

Hoeveel Zigbee apparaten heb je al gekoppeld met Homey? Lees ook dit artikel eens waarin de limieten van Homey’s Zigbee worden beschreven: https://support.athom.com/hc/en-us/articles/360019239879-Building-a-stable-Zigbee-network

Ik heb het stuk over de limieten bij zigbee gelezen.
Het aantal end devices bij mij thuis zijn er maar 2, dus dat kan het probleem in mijn beleving niet zijn?

Nee, dat lijkt me dan ook niet het probleem. Je zou een PTP kunnen proberen, kijken of het daarna wel weer werkt.

PTP gedaan maar ik kan de bewegingssensor nog steeds niet toevoegen. Zou het toch hat aantal zigbee apparaten zijn? zie onderstaand overzicht van de aantallen?

Je hebt aardig wat Zigbee router devices (de lampen), dus ik zou niet direct denken dat je tegen een limiet aan loopt.

Wat gebeurt er precies als je de sensor wilt toevoegen? Krijg je foutmeldingen, wordt ie gewoon niet gevonden? Weet je zeker dat de sensor in pairing modus staat?

ik start apparaat toevoegen, kies app Ikea, selecteer bewegingssensor toevoegen, druk 4 keer kort op de bewegings sensor pairings knop. dan gaat er kort een rood ledje knipperen op de bewegings sensor, die verandert vervolgens naar langzaam rood aan uit enz. Homey doet vervolgens niets. Dan gaat het ledje uit, en moet ik de installatie afbreken want er gebeurt niets.

Vreemd. Heb je toevallig nog andere Zigbee apparaten die niet gekoppeld zijn aan Homey, zodat je kunt proberen om die gekoppeld te krijgen? Als dat ook niet werkt zit het probleem toch in Homey en zou ik, afgezien van een volledige Zigbee reset, ook niet weten hoe je dat kunt oplossen.

Ik heb van het weekend 8 Tado thermostaten togevoegd, en een aantal weken geleden Eufy security camera’s zou dat van invloed kunnen zijn?

Mogelijk. Zigbee en WiFi gebruiken dezelfde frequentie en dat kan storing geven. Je kunt hier het Zigbee kanaal van Homey veranderen om te zien of dat iets oplost. Dat kan (meen ik) zonder dat je apparaten opnieuw hoeft toe te voegen, maar het kan na veranderen van kanaal een paar uur duren voordat je Zigbee netwerk weer optimaal functioneert. Dan zou je het daarna nog eens kunnen proberen.

1 Like

Ik heb niet gevonden hoe dat kan maar wel iets vreemds gezien vanuit de developer tool. weet je wat of het vraagteken op onderstaand plaatje normaal is?
image
Het staat bij een bestaande bewegings sensor aangegeven?

Dan weet Homey niet de route van het apparaat naar Homey. Ik dacht dat dat meestal geen probleem hoeft te zijn, en als je dan een tijd later weer een keer kijkt staat er ineens wel een route.

Ik heb het kanaal aangepast maar het toevoegen van de bewegings sensor werkt nog steeds niet. Nog meer opties?

Indien mogelijk eerst proberen met een ander Zigbee apparaat om uit te sluiten dat er iets met die bewegingssensoren aan de hand is, anders is het enige dat ik nog kan verzinnen een volledige Zigbee reset uit te voeren (waarbij je daarna al je apparaten weer opnieuw moet toevoegen aan Homey, en alle flows die gebaseerd zijn op die apparaten moet gerepareerd worden).

Ik heb net een reeds bestaande bewegings sensor verwijderd, en daarna geprobeerd hem opnieuw te koppelen. maar dat lukte niet. Dus er zit echt iets fout bij de Homey

Als ik alle apparaten en flows weer opnieuw moet koppelen en de flows moet herstellen ben ik een dag bezig, dat kan toch niet de enige oplossing zijn?

Nog één ander ding dat ik kan verzinnen is om je Homey aan een andere power supply (5V, minstens 2A) te hangen, maar dat is alleen het proberen waard als je nog de originele Athom/Homey power supply gebruikt.

Ik heb al de zoveelste voeding er aan gekoppeld, dat probleem had ik met Tado en veel andere. Nu zit er een voeding van 2,3 Amp aan anders doen de andere apps het niet. ik kan toch niet aan de gang blijven met voedingen veranderen

Ik heb Homey gevraagd om goede nieuwe voeding te sturen maar dat gebeurt niet.

Dan is het waarschijnlijk ook niet een voedingsprobleem en zie ik verder nog maar twee oplossingen:

  • een volledige Zigbee reset uitvoeren en je Zigbee netwerk helemaal opnieuw opbouwen
  • een externe Zigbee implementatie gaan gebruiken die stabieler is en niet zo gelimiteerd als die van Homey, bijvoorbeeld deCONZ (met de bijbehorende Homey app)