Ikea beweging sensor niet te koppelen

Ik heb een ticket aangemaakt bij homey kijk of ze me kunnen helpen…

1 Like

Zet de power van de ledring op 20% dat heeft bij veel problemen opgelost

Probeer eens ongeveer 30 cm nabij homey te connecten. bij mij gaf dat vaak wel een sneller connectie.
ps ik heb 33 zigbee app door het hele huis en geen problemen.waarvan ook 4 ir sensors van ikea.
suc6

Alles geprobeerd zonder resultaat, bestaande zigbee afgekoppeld maar verbinden wil niet meer. Ik heb een ticket aangemaakt bij Homey, ze zijn er mee bezig.

Probeer eens een verse batterij. Ik ben aan het stoeien geweest met het pairen van een ander zigbee device. Lampjes knipperden en alles leek prima, maar pairen ging niet. Totdat ik er een verse batterij instopte. Blijkbaar vergt het pairen veel energie van het Zigbee device (kortstondig dan wel).

Lukt het opnieuw koppelen van andere apparaten (die hiervoor wel verbonden waren) ook niet? Wat ik soms heb is dat het Zigbee netwerk heel instabiel is na een update van de homey firmware. Zigbee devices die al verbonden waren werken dan slecht (soms doen ze het wel en soms niet) en nieuwe toevoegen is ook onmogelijk of een hels karwei. Oorzaak was een slecht startende Zigbee module na een update.

Voor mij was de oplossing voor dat probleem om een volledige installatie te doen van de homey software (klinkt erger dan het is, je kan de gebruikersinstellingen gewoon behouden) volgens dit stappenplan:

  1. Zet je Homey in recoverymode door deze 1 minuut op de kop te zetten.
  2. Als Homey in de setup modus staat moet je vervolgens met een laptop of desktop naar https://setup.athom.com.
  3. Selecteer de gewenste taal, en ga naar de volgende stap.
  4. Druk op de ALT toets om doorgaan in de browser zichtbaar te maken. Kies hier voor “Doorgaan in de browser” (staat er in het grijs), en volg de stappen op je scherm.
  5. Vanaf het moment dat je de WiFi gegevens invoert, druk je de ALT toets op je toetsenbord in en houdt je deze ingedrukt tot je de optie 'Volledige update downloaden" krijgt.
  6. Kies er vervolgens voor om je gegevens te behouden. Homey heeft nu nog enige tijd nodig om de update te installeren.

P.s. Dit werkte laatst alleen bij mij wanneer ik de firefox browser gebruikte (chrome en edge gaven problemen)

Allen, Bedankt voor de informatie, na contact met Homey opgenomen te hebben, is mij eerst geadviseerd om een herinstallatie zoals door Jaapsander geadviseerd. maar toen dit ook niet hielp, heb ik vervolgens een volledige Zigbee reset gedaan zoals Robertklep had geadviseerd. Dit koste me uiteindelijk 4uur om alle devices weer te koppelen en alle flows weer in orde te maken. Maar was uiteindelijk de enige oplossing. Ik ben blij dat alles weer draait bedankt voor alle hulp.

groet Paul

3 Likes

Ai, Dan lijkt het erop dat ik hetzelfde moet gaan doen. Daar was ik al bang voor sinds de grote rewrite van ZigBee. Bij mij raken sommige ZigBee devices de verbinding kwijt, waarna ze niet meer opnieuw te koppelen zijn.

Ik zal dit positief bekijken. Na al het werk, zal de nieuwe functionaliteit van de rewrite beter geactiveerd zijn.

Ik zie hierboven advies om dichtbij Homey te koppelen, maar als Homey “vol” zit met rechtstreekse verbindingen is dat precies het verkeerde advies in mijn ervaring. Bij mij helpt het juist om op een lastig te bereiken punt te gaan staan in de buurt van een Philips Hue lamp. Bij andere merk Zigbee routers heb ik minder succes.

Moest je de flows ook weet helemaal opnieuw invoeren of had je op de één of andere manier een backup gemaakt.
Heb namelijk het zelfde probleem, maar ik zie als een berg op tegen het opnieuw invoeren van alle flows, denk ook dat er een aantal bijzitten die ik niet weer voor elkaar krijg.

Heeft homey toevallig niet verteld of je na een reset een backup terug kunt plaatsen?

Je hoeft de flows niet opnieuw in te voeren, alleen de kaartjes die naar de Zigbee apparaten verwijzen zijn disabled. Dat kaartje moet je vervangen door een nieuwe. Ook niet leuk, maar wel te doen.

Ook nadat ik de homey helemaal gereset heb?
Dan ben ik de flows toch ook kwijt.

We hebben het over een Zigbee reset, niet over een Homey reset.

Hebben we het over een Zigbee reset of een Homey reset? Homey heeft een reset procedure die de firmware opnieuw volledig installeert zonder data te verliezen. Die zou ik eerst proberen. In de beschrijving van @jaapsander in de laatste stap: data behouden!

Alleen als dat niet werkt, dan kun je een Zigbee reset doen. Die reset alleen je Zigbee configuratie maar laat de rest intact. Al je Zigbee apparaten zijn weg met bijbehorende kaartjes, maar je overige apparaten en flows blijven gewoon hebhouden.

Aha, duidelijk.
Dan vrees ik het ergste, ik kan namelijk geen enkel zigbee product meer toevoegen aan homey.
Open de (bijbehorende) app, zoek het item, zet hem in paring mode…dan gebeurt er helemaal niets.
Ik heb dit nu al met een Ikea motion sensor, een Aqara drukknop.
Zal morgen eens kijken op ik nog wel een lamp kan toevoegen.
Ik heb namelijk ook al dat er spontaan lampen niet meer uitgaan of aangaan, gaat dagen goed en in één keer werken ze niet meer, pas nadat ik de lamp er even uitdraai en er weer indraai werkt het weer.

Heb je de full firmware download procedure hierboven al geprobeerd? Die is als je je data behoudt redelijk risicoloos en helpt bij sommige mensen wel.

Ik heb nog niets geprobeerd, ik ga vrijdag het één en ander proberen, mocht het niet lukken, heb ik het hele weekend de tijd om de boel te herstellen, fingers cross.

Ik had dit ook. Maar na een paar keer de batterij er uit en in ging het opeens goed…

Nou, het is zondag en het meeste draait weer.
Uiteindelijk de complete software op de homey opnieuw geïnstalleerd, duurde al met al 1 uur.
Alles opnieuw erop gezet, man man wat heb je er dan eigenlijk ook veel opstaan.kom nog steeds apparaten tegen die nog geïnstalleerd moeten worden of flows die je mist,
Hoop toch vandaag echt alles weer weekend te hebben.
Maar wel komisch dat ik na een fabrieksherstel nog steeds niets kon toevoegen.uiteindelijk was de tip met de ALT toets vasthouden na het invoeren van het
Wi-Fi wachtwoord de oplossing,