Homey instabiel (verliest connectie met vanalles en nog wat)

Eerst een klein stukje geschiedenis:
Ik heb nu sinds een week of 6 a 7 de Homey pro. Functioneerde naar tevredenheid (eigenlijk zonder enig probleem) Homey draaide op 4.2.0
Afgelopen week (woensdag) als test een Lidl doorsensor gehaald. om die aan de praat te krijgen heb ik Homey v5.0.0-rc.50 geïnstalleerd (Ja ik weet het, deze is nog experimenteel).
Maar vanaf dat moment begon de ellende. Het ene na het ander device verliest verbinding of werkt niet meer naar behoren.
Zoals:
1 - Ik kon de Lidl doorsensor zonder enig probleem toevoegen. Lidl Smart Home app v0.1.6
Deze heeft twee dagen goed gewerkt en nu reageert Homey er niet meer op. DoorSensor indicatie (LED) geeft aan dat de sensor zelf fungeert, dus het lijkt in de verbinding te zitten (zigbee).


Sinds ik over ben gegaan naar Homey v5.0.0-rc.50 heb ik ook geen normaal Zigbee netwerk meer gezien. Zoals je hierboven ziet zou nummertje 8 ( BijKeuken Lamp) niet meer online zijn, terwijl deze lamp normaal reageert als ik die bedien via bv het dasboard. Onders v4.2.0 hadden alle Zigbee devices een nummer en/of Zigbee path zoals nummer 1 en 7 hierboven
Soms zie je achter de Lidl doorsensor het path staan wat je hierboven ziet bij 7, maar meestal staat daar een ? zoals bij de rest.

2 - Fibaro (app v2.4.6) motion sensor. regelmatig gaat het sabotage alarm af. Reset van de app helpt niet, alleen de sensor uit zijn houder halen en terug plaatsen (verder doe ik niets)???

3 - Google (Google Chromcast app v5.1.0Nest hub en speakers geven regelmatig een verkeerde status en/of verbinding.

Deze issues had ik niet bij v4.2.0. En ja v5.0.0-rc.50 is experimenteel maar dit had ik niet verwacht.

Nu mijn vraag: Heb ik bij de upgrade iets fout’s gedaan, zie ik iets over het hoofd???

Niets fout gedaan,
Ik denk dat je pech hebt en een van de laatste bugs bij jouw opspeelt.
Contact Athom support

For support or issue resolution, first have a look at support.athom.com. If you are unable to find the answer to your question on support.athom.com you can send a support request to Athom via https://support.athom.com/hc/requests/new.

If you need help you can read more about how to submit a support request.

When filing a support request, make sure you add all necessary information so Athom can help you as quickly as possible.

Heb je een volledige Zigbee reset gedaan? Dat wordt volgens mij nog steeds aangeraden om Zigbee-problemen te voorkomen na de upgrade.

Waar dan?
Dan moet je daarna alles opnieuw koppelen, dat kan mi nooit de bedoeling zijn. Lijkt mij hooguit een workaround uit de community echter dat levert Athom geen info om het echte probleem op te lossen.

Ik heb van verschillende mensen gehoord/gelezen dat Athom support een Zigbee reset aanraadde omdat Zigbee na de upgrade helemaal over de zeik was.

Dan moet je inderdaad alles opnieuw koppelen, en dat kan inderdaad ook nooit de bedoeling zijn, maar de Zigbee-problemen zijn kennelijk dusdanig dat (in ieder geval voor sommigen) een reset de enige oplossing is om in ieder geval weer binnen afzienbare tijd een werkende Zigbee te hebben.

Je kunt inderdaad ook gewoon een paar dagen/weken/maanden/… wachten totdat Athom het probleem opgelost heeft.

Heb je al een PtP geprobeerd?
Stekker uit je Homey, ong 15 min wachten en opnieuw opstarten.
Daarmee verlies je iig geen gegevens.

Iedereen bedankt voor de snelle reacties. Toppie

@Dijker
Ik zal Athom Support contacteren.

@robertklep
Hoe voer ik een volledige Zigbee reset uit. Dan weet ik dat alvast voor het geval ik dat zal moeten doen.

@Henk_Renting
Ik ga die power er even afhalen voor ongeveer 15 minuten en eens kijken wat dat brengt.

Wordt vervolgd.
Uiteraard zijn alle tips/workarounds/ en andere info nog steeds van harte welkom.

Nog een optie om als er enkele sensors uit je zigbee netwerk verdwenen zijn en liever niet de flows wil repareren

@Dijker, ook ik wilde liever geen reset doen met 80+ devices.

Leek mij ook niet dé oplossing, vooral niet omdat het zoveel werk is. Na meerdere malen contact met Athom om naar oplossingen te zoeken toch dit als laatste optie gedaan. Sindsdien nooit mee problemen ervaren.

Maar eerst: contact opnemen met Athom. Zij willen graag rapporten van voor die tijd en na die tijd hebben om te kijken waar de problemen zitten!

2 Likes

Onder Meer --> Instellingen --> Zigbee vindt je een reset knop.

Daarmee verwijder je dus alle Zigbee devices.

Okay, thanks.

Het lijkt erop dat als er meer Zigbee device ingeschakeld zijn, bv s’avonds, de boel instort.
Bv, vanmiddag had nummertje 1 “Aanrecht” het path 0-2-6-1. Nu is het path 0-1. 2 en 6 waren vanmiddag uit en zijn nu aan.
Vanmiddag was er niets aan, en toen werkte de doorsensor. Nu is er vanalles aan en nu wordt de doorsensor niet eens gezien, laat staan werken.
Btw, support request is ingediend.

Maar dat betekend dus ook dat ik al mijn flows na moet lopen, die werken dan ook niet meer?

Ja dat klopt.

Hoe schakel je je lampen aan en uit? Met een fysieke schakelaar? Of blijven ze altijd onder spanning staan?

In principe blijven ze altijd onder spanning staan. Of mijn vrouw moet weer eens een oeps momentje hebben😂

Haha, daarom had ik bij een paar schakelaars die vroeger voor de normale verlichting een fibaro switch geplaatst. Als je die uitschakelde speelde het soundboard een luchtalarm af over mijn speakers haha. :rofl: :rofl: Daarna alles vervangen voor zwave schakelaars :wink:

Als ik de Refresh knop (aanname van mijn kant dat het een refresh knop is :roll_eyes:) indruk, krijg ik ook regelmatig een “Network request failed”.
Niet altijd maar “regelmatig”, heb hierin nog geen logica gevonden.

Dit betekent dat hij de verbinding met Homey (tijdelijk) kwijt was, als je blijft drukken (met kleine tussenpauzes) zal hij het wel een keer doen

@Caseda - Bedankt voor je super snelle reactie.

Maar even voor mij voor de duidelijkheid: wie is “Hij”?
Een device, het Zigbee netwerk, de/een app ?

De interface (pagina) waar je mee aan het werk bent, in jou geval developer/zigbee pagina.
Als je op refresh drukt stuurt hij een Request (aanvraag) naar Homey (over het (WiFi) Netwerk) om de vernieuwde gegevens van de tabel (terug) te sturen.
En dit “failed” dus dankzij een slechte (/geen) verbinding, of Homey die gewoon telaat reageert op de aanvraag.

Okay, thanks.
Het was voor mij niet geheel duidelijk waar deze melding bij hoorde. Nu wel.