Problemen met Homey algemeen

Wie heeft er nog meer problemen in algemene zin, soms is mijn Homey weken of zelfs maanden een trouwe partner en worden al mijn flows zoals ik dat bedoeld heb gestuurd.
Echter, er zijn tijden, en ik ondervind dat nu al weer een dikke maand, dat er een aantal flows niet werken.
Zo heb ik vandaag 4 nieuwe sensoren binnen gekregen, een soort en type waar ik er al ruim 20 van heb, maar vandaag krijg ik er niet Ă©Ă©n gekoppeld. Inmiddels ben ik 8 pogingen verder.
Zojuist Homey maar eens gereboot, dat gebeurd wekelijks via een schedule, maar ik dacht misschien helpt dat. De reboot heeft ongeveer 30 minuten geduurd voor er weer enige responce was…
Er zijn zaken die overigens wel werken, maar er missen ook flows, daarmee is het een onbetrouewbaar geheel wat enkel ergernis kweekt. In pogingen bij Support een luisterend oot te vinden is tot nu toe alles nog afgedaan met: “Dan moet je de ontwikkelaar van de App benaderen”. Maar het is zo wisselend en ook over meerdere apps dat ik daar niet in geloof, soms worden weken of maanden geen gegevens opgehaald van sensoren. Zijn er meer gebruikers die dit fenomeen kennen en er last van hebben? Graag reavties.

1 Like

Ik heb daar geen last van. Ook niet bij dat bepaalde merk en sowieso niet van dat bepaalde type.

Dit is onduidelijke info. Kunnen we weinig mee. Behalve gokken dat je het over Zigbee hebt en dat je aan de 20 devices limiet zit. Daar zijn ook oplossingen voor maar goed, misschien bedoel je wel heel iets anders.

@Rocodamelshekima, dank voor je reactie. De devices die ik nu wil toevoegen zijn inderdaad zigbee devices, maar het niet werken zijn ook niet ZIgbee devices, Sonos werkt niet meer, Van Toon is al weken geen info ontvangen. Mijn zonnepanelen SMA omvormer, geeft onjuiste en onvolledige info, Homewizard info wordt niet of met zeer wisselend karater wel eens ontvangen. Deurbel door Athom aangeprezen valt niet te koppelen (Alecto). De vandaag ontvangen Heiman Siren wil niet koppelen en ga zo maar door.

Dat van die 20 devices snap ik niet helemaal, 20 Apps heb ik wel eens wat over gehoord.
“Homey verbind meer dan 50.000 apparaten van meer dan 1000 merken”, en het handelt over domotica. Als het maximum aantal Zigbee devices 20 is dan is het nog toereikend om een caravan van domotica te voorzien. De kracht van Zigbee is juist dat het een mesh netwerk vormt en dus oe meer devices hoe beter de werking. En nu snap ik best dat daar een grens aan zal zijn, maar als dat echt 20 devices is dan kunnen ze beter stoppen. Anyway, ik hoop dat ik hiermee iets meer duidelijkheid verschaf.

Aan de andere kant is het ook net zo onduidelijk als ik beschrijf, wat van januari tot mei dit jaar prima werkte doet het in juni voor geen meter meer. Half mei is van alles weer gestopt met werken zonder aanwijsbare reden, geen aanpassingen, geen updates in de periode dat het stopte enz…

En als er niemand dit soort problemen heeft of ze bij niemand bekend zijn, dan sterkt dat mij in het wantrouwen in het Homey exemplaar dat ik heb. Ik ondervind dit soort issues namelijk al vanaf dag 1.

Dus min of meer ook met 1 app en 2 devices was het soms moeizaam en onbetrouwbaar. Ba uitbreiding is dat niet meer of minder geworden, het blijft zicht gewoon voordoen. Het kan ook vanaf morgen zo maar in eens weer allemaal goed werken. Dat is al wel vaker gebeurd dat het ineens allemaal prima ging. De eerst 4 maanden van dit jaar was dat ook zo!

Stuk duidelijker , cheers.
En over die 20 devices:
Dat zijn devices directly connected to Homey. Andere devices kunnen weer connecten via de mesh.
Dus zorg dat je eerst router devices ( non battery powered devices) connect en dan pas de slave (ik weet het, mag je niet meer zeggen) devices toevoegt .
Dan kun je er dus veel meer toevoegen.

Wat werkt er precies niet aan Sonos? Welke app versie heb je draaien en welke Homey versie?

“end devices” heten dat in de Zigbee-wereld :grimacing:

Dacht ga een beetje met de tijd mee :joy:
Owja, bij Zwave was het slave.

1 Like

Hmm, nee, maar zij mogen wel zeggen dat hun straat blank staat. Belachelijk.

4 Likes

Ik herken dat, de laatste maanden heb ik eigenlijks niets veranderd. Ik stond op het punt om hier op het forum om raad te vragen, je bent mij voor.
Het lijkt steeds slechter te gaan draaien. Vooral de zigbee apparaten, daar heb ik vooral sensoren van, maar ook een aantal 220v gevoede. Maar ook de 486 mhz deden het feilloos, nu de ene misser na de andere. Z-wave heb ik inmiddels in de hoek gegooid. Mi-light lampen van kleur laten veranderen werkt alleen als ik het commando 2x laat uitvoeren. Via de mi-light app lukt het wel prima.
Flows, starten niet, of worden maar voor de helft uitgevoerd. Lampen gaan niet uit, of juist niet aan. Het enige wat tot nu toe altijd werkt, zijn de aqara deur sensoren.
De aqara pir’s geven veel problemen. De aqara schakelaars, moet ik een paar keer indrukken voor ze “pakken”

Div keren ptp gedaan 30 min. Maakt geen verschil. Een aantal keer de voeding vervangen, meter er tussen gezet, Homey krijgt echt genoeg stroom.
Toch is homey soms niet bereikbaar, na een paar minuten weer wel. Soms gaat dat op en af…
Ik heb ongeveer 67 apparaten en een paar honderd flows, gok ik ( kun je dat ergens zien?)

Het is nu zo dramatisch geworden dat ik op het punt sta om terug naar fabrieksinstellingen te gaan. En alles opnieuw op te bouwen, maar dat is een hoop werk.
Ik ga binnenkort op langere tijd weg en het zou fijn zijn als homey kan zorgen dat mijn huis bewoond lijkt.

Als iemand een idee heeft hoe ik dit kan oplossen zonder alles opnieuw te doen, dan hoor ik dat graag.

Er gebeuren soms rare dingen in de Homey.
Na een tijd geen wijzigingen te hebben gedaan en probleemloos alles werkt, plots dat sommige flows niet goed werken.
Meestal na een PTP is het weer verholpen, maar geeft geen fijn gevoel.

Erg vervelend om te lezen.
Enige waar ik nu de laatste tijd wat in merk is dat de KaKu devices niet feilloos meer werken.
Zo schakel ik met een KaKu devices onze zwembadpomp, de laatste twee keer is deze niet uit gegaan en heeft de hele nacht staan draaien.
Nu moet ik zeggen dat ik sowieso van KaKu af wilt, range is nu niet je van het. Maar goed, het is wel raar dat de week of weken niks aan de hand is, en zo ineens duiken er “vreemde” problemen op.

@Rocodamelshekima.
Eerst even over die “devices”, daar zit mogelijk al een leer moment. Ik wet dat Zigbee devices op batterij niet mee doen in mesh vorming, maar wel daarop drijven als vergroting van bereik. Ik ken alleen geen verschil van koppelen. Ik doe gewoon wat de voorschriften zeggen daarover. Hoe voeg je direct en indirect iets toe?

Wat er niet in Sonos werkt zijn flows, ik heb een aantal flows die uiteindelijk een speaker of speaker paar een playlist laten afspelen of weer in pauze zetten. Dit werkte prima dus, maar sinds medio mei werkt niet Ă©Ă©n flow meer die iets met sonos doet. Enkel als ik 's-morgen even de sonos app herstart dan werkt dit weer een tijdje (ongeveer een uur of 14-16) Een automatische herstart van de sonos app werkt niet.
Sonos App v5.0.12 Homey versie is 4.2.0

@Maan
Dat dus, dit klinkt wel erg gelijksoortig als mijn ervaringen op dit moment.
PTP helpt eigenlijk niet, in het verleden bracht dat wel eens verbetering maar dat is er nu niet. Gisteren duurde het ruim een half uur voordat Homey ook maar weer een beetje reageerde.
Ik geef toe, ook mijn homey zit vol:
25 Apps en ik weet dat dat eigenlijk te veel is …… Er zitten ook een paar hele simpele tussen.
165 apparaten, is dat veel? Gemiddeld huis als je alle lampen, alle vertrekken, alle ramen en deuren wil bewaken en sturen dan loopt het snel op.
Maar ook dit is niet anders dan begin dit jaar toen alles prima en betrouwbaar werkte.
Ik ben in elk geval niet de enige, dat stemt hoopvol. Na de overgang naar Homey 2.0 is dit ook een issue geweest en het is daarop langzaam maar sterk verbeterd. Kennelijk moet men weer zo’n slag maken?

@Arnold_vd_Linden
Dan zijn we al met drie dat ondervinden. Zoals al in mijn reactie naar Maan, PTP helpt nu eigenlijk niet, in elk geval niet lang.

@Patrick_Ruitenbeek
Ja, ik zou ook wel van KAKU af willen, maar er is weinig alternatief voor bijv de AWMT-230, daar heb ik er een paar van. Via Homewizard geeft de enrgie link info over mijn energie gebruik. Niet altijd dus maar ook daar zou ik niet weten welk alternatief dat op die manier kan doen. Mijn smartwares weerstation werkt op zich nog prima, maar moet wel via Homewizard uitgelezen worden. M.a.w., nog wel even veroordeeld tot wat KAKU dus… En ook daar zit zeker ergernis en slechte werking, een AWMT-230 die je drie dagen lang niet gekoppeld krijgt en dan op de vijfde dag in eens wel ……???
Op drie locaties in mijn huis sturen ze prima flows aan, maar op Ă©Ă©n locatie niet??? En die die het niet doet zit dichter bij de homey als de overige?
Maar goed, ook hier dezelfde ervaringen dus. Dat stemt in elk geval hoopvol zoals al eerder gezegd.

Herkenbaar.
Nu lees ik mijn engerie uit middels de Fibaro stekkers.
Maar gezien de AWMT-230 is dat niet echt een optie, denk ik.

Dat kan je niet bepalen. Zigbee-devices doen dat zelf. Je kunt wel zien of devices direct of via een router zijn verbonden op https://developer.athom.com/tools/zigbee

Meer routers helpt de bereikbaarheid te vergroten. Maar volgens mij geldt nog steeds: hoe verder je van de 20 devices afgaat, hoe onvoorspelbaarder het wordt. Geldt overigens ook voor andere domotica controllers. Philips Hue is een uitzondering m.i. Maar dat komt omdat nagenoeg alle devices (lampen) routers zijn.

Het advies bij Zigbee zou dan zijn: hoe meer routers hoe beter. Je zou eigenlijk meer routers dan end devices moeten hebben.

Ja dat is veel. Lijkt erop dat je aardig buiten de limieten gaat van Homey. Een gewone Homey support 20 apps volgens Athom (https://homey.app/nl-nl/store/product/homey/). Hoe meer je toevoegt hoe instabieler en hoe minder resistent tegen piekbelasting het wordt.

Los daarvan is het genoemde zigbee limiet ook een factor. Je krijgt door overschrijding meer onvoorspelbare performance.

Aantal devices is ook best veel.

Oplossingsrichtingen:
Je kunt via insights je performance eens monitoren, en eens checken welke apps veel geheugen en CPU hoggen. In sommige gevallen zijn er alternatieven.

Je zou kunnen overwegen om dagelijks een restart in te plannen om geheugen op te schonen.

Je zou kunnen overwegen een tweede controller erbij te nemen (Homey Pro, die 40 apps kan, Raspberry met Has).

Je kan ook de aansturing van devices via hun eigen hub laten lopen. Zoals bij Philips Hue, dan koppel je niet lampen direct aan Homey, maar via Hue Hub, en via Homey de Hue Hub aan te sturen.

En tot slot helpt een antenne mod wellicht nog om je range iets beter te maken.

Helder.
Ik heb:
15 Zigbee routers
17 Zigbee enddevices

Ik zie mijn Hue Lampen niet in de Zigbee lijst terug?

Gebruik je dan de Hue hub? Want die bouwt een geheel eigen (apart) Zigbee netwerk op.

@rampage,

Ja dat ik “buiten de limiten” ga is me eerder verteld. Dat maakt m.i. Homey dan toch wel tot een erg beperkt ding als tegelijk wordt aangegeven dat het 50.000+ apparaten en 1000+ merken support.
Ik zal eens kijken of ik daar opnieuw in kan schrappen……

Zigbee zou ik dus nog niet de limit van 20 halen met mijn 15 routers en 17 enddevices….? Maar blijf ik dus wel erg beperkt vinden.

Het totaal aantal devices is misschien veel, maar ja, als je je huis wil automatiseren dan zit je anno 2020 hier toch wel snel aan. Maar goed de oplossingen, want daar gaat het tenslotte om :wink:

Ik zie daar eigenlijk geen heel verontrustende dingen, dat is ook mede een beetje waarom ik meer dab die 20 Apps heb, het systeem geeft niet aan “Vol” te zitten. Sommige dingen reageren ook gewoon goed en vlot. En de Apps met problemen vallen niet op door overmatig CPU of Mem gebruik.
Een dagelijkse restart is ingepland, maar lijkt geen effect te hebben, idem de Sonos App, ook die wordt automatisch herstart dagelijks. Maar dat geeft geen effect. Als ik de Sonos app handmatig herstart heeft dat wel effect, dan werkt het 14 tot 16 uur. (Dat er dus iets is dat na die 14 - 16 uur iets doet lijkt evident, maar dat uit zich niet door een app?)

De Homey Pro, ja, die kwam op de markt toen ik al een dik jaar problemen had en van Athom te horen kreeg dat ik te veel Apps draaide op mijn “normale” Homey. Een upgrade of inruil aanbod dat te overwegen was bleef uit, ik kon gewoon € 400,= voor de Pro aftikken, jammer van je aanschaf een jaar terug…!
Wat bedoel je met Raspberry met Has? Ik ken Raspberry, daar heb ik nog wel ergens Ă©Ă©n van, maar wat is Has?

De hue lampen zitten wel in Homey, maar aansturing geschied voor 95% via de Hue hub. Of zelfs geheel vanuit de Hue Hub (van wegen de betrouwbaarheid)

De antenne mod ga ik eens naar op zoek, al heb ik eigenlijk meer klachten over devices dicht in de buurt van Homey als verder weg, verder weg werkt beter dan dichtbij?

Dank zo ver, en mocht je nog wat meer over de dingen kunnen vertellen zoals “Has”, graag :slight_smile: