Athom ZigBee stabiliteit vergroten (tips stabiliteit te verbeteren tot de ZigBee core update)

Screenshot_20190417-145117

Komend van een ander merk dacht ik met homey een goede koop te hebben gedaan.
Nu alweer aan de derde mail toegekomen en met elke keer het zelfde antwoord.
Alles zal beter worden na de ZigBee rewrite.
Wanneer komt hij dan !!!
Lees vooral het laatste screenshot door volgens de medewerker kan je 10 tot 15 apparaten aansluiten met ZigBee.
Hey dat stond nergens beschreven toen ik de homey kocht.
Zijn er nog meer die dit soort achterlijke antwoorden krijgt en met een kluitje het riet in wordt gestuurd?

1 Like

Je kunt wel degelijk meer dan 15 apparaten koppelen alleen moet je dat met zigbee routers doen.

Dat zijn zigbee apparaten die op 230V werken. deze kunnen dan elk +10 zigbee modules koppelen.

Een zigbee router is een bijvoorbeeld Ikea Trådfri Smart muur outlet. Koop 5 van deze smart outlets en verspreid ze over je huis van boven naar beneden in je schuur en of tuin. Deze meshen dan samen met je sensoren aan je homey in een MESH netwerk. daarna kun je veel sensoren koppelen, heb zelf 50 modules gepaired hierdoor.

Homey is leuk als het out of de box werkt met standaard athom apps, maar alle community apps zul je gewoon veel hier op het forum moeten lezen.

Begin met het doorlezen van dit draadjeover zigbee

Bedankt voor de uitleg.
Dit alles weet ik maar dan zelfs met door homey ontwikkelde apps werkt het niet.
Al mijn 32 lampen outlets etc zitten nu op de tradfry hub en bedien ze een community app via homey.
Dit omdat lampen niet aan gaan etc omdat ze soms niet bereikbaar zijn.
Dit alles was met een out of the box homey app.
Zoals ik ook al in het screenshot vermelde homey verbind alles dat moet ik ze nageven.
Alleen stabiliteit is ook een heel belangrijk iets.
Het is lastig als je je van te voren moet afvragen gaat het wel aan ??

Ter info ik heb nu 3 tradfry versterkers op de homey aangesloten en 18 end devices.
Deze worden ook verdeeld over de routers en weer heb ik problemen met apparaten die niet reageren.

Hier nog een laatste e-mail over mijn probleem van athom.
Daar zie je dat jouw bericht niet klopt volgens athom.Screenshot_20190417-162250

1 Like

Ik zou wel graag willen weten, voordat ik dit topic sluit, wat je hier precies mee wilt bereiken. Dit is een community forum gerund voor en door de community. Heb je het idee dat door deze zin de re-write sneller tot stand komt?

Nee helemaal niet het zou heel raar zijn als je dit topic sluit.
Het is een klacht als dit een community forum is vind ik dat de community ook mag weten als homey in gebreke blijft.
Wat ik er mee wil bereiken is dat ik een werkend ZigBee netwerk heb.
Dat is waar ik voor betaald heb bij de aanschaf van homey.
Als het een feit is dat iets niet werkt zoals het bedoeld is moet je als fabrikant dit toegeven.
Het meer dan een jaar volhouden dat er een ZIGBEE rewrite komt is gewoon niet normaal.
Eigenlijk zou dit probleem veel meer onder de aandacht van athom moeten komen.

Snap je antwoord en idd na veel email met athom is frustratie een gevolg.
Je zou ook als community een topic kunnen maken voor bekende problemen.
Voorkomt veel discussies over bekende problemen en ook een makkelijk middel om te melden welke problemen zijn opgelost.
Tevens is dat ook handig voor de aanschaf van een homey.

Voor de geïnteresseerden hier voor een stabiel ZigBee netwerk.
De oplossing die wij nu thuis hebben.
IKEA producten aansturen met gateway door de tradfry gateway app van Rogier Hofboer op homey.
Hue aansturen met de hue gateway en de app van homey.
Aqara/Xiaomi producten aansturen met de app van Ted Tolboom.
Om het netwerk dekkend te krijgen van IKEA 3 repeaters aangestuurd door de homey app.
Het is wel heel erg jammer dat het niet met 1 netwerk kan maar goed.
De voor en nadelen met via gateways of 1 netwerk.

De voordelen:
De meeste producten krijgen nu updates.
Geen schakelaars lampen etc tot nu toe die niet reageren.
Sensoren van hue geven alle waardes.

Nadelen:
Reageert een fractie trager.
Ook al is het weinig iets meer stroom verbruik.
En het aan schaffen van de gateways is wat prijziger.(tweede hands voor hue valt reuze mee)

Hoop dat dit een aantal helpt met ZigBee problemen.

dus in feit heb je dan 3 controllers. Tradfry, Hue en Homey. Beetje jammer dit natuurlijk. DAt is ook de enige reden dat ik bij zwave blijf. Dat werkt hier tenminste stabiel zonder diverse gateways , bridge en weet ik het allemaal

1 Like

Ja dat wel maar zoiezo had ik alle gateways al wel liggen.
Het verschil met fibaro is wel dat als je 1 controller van fibaro haalt kun je 4 hue controllers halen of 6 controllers van IKEA. :wink:
Ik had ze gekocht om de firmware te updaten alleen nu gebruik ik ze tot homey de ZigBee update uitbrengt.
Dit heeft als voordeel dat de firmware altijd up to date is dus misschien dat ik het ook wel zo laat.
Wat firmware betreft is bij jou voor fibaro etc. niet veel anders als bij ZIGBEE
En vandaar dat ik het dan liever houdt bij zigbee kwa kosten.

1 Like

Ik heb maar een controle de homey en dat wil ik zo houden 300 euro vind ik genoeg voor een controler en voor de rest alle lampen in huis Philips hue en aqara ZigBee en dan van alles fibaro, neo coolcam, remotec, Aeotec, sensative z-wave, en nog klikaanklikuit voor de kerstverlichting.

Dus resultaat werkt perfect nooit geen problemen, 1 plug van fibaro en 4 pluggen van neo coolcam door het huis voor z-wave netwerk en de Philips hue lampen voor het ZigBee netwerk, echt dit werkt perfect.

Tja dat dit voor jou werkt is natuurlijk heel fijn.
Voor mij werkt dit voor nu. Tevens heb ik nu al zoveel updates gehad voor mijn ZIGBEE apparaten wat veel bugs oplost en wat niet kan met alleen homey. Als homey zelf aangeeft dat er een update gaat komen voor mijn problemen.
Dan betekent dat ze er van op de hoogte zijn dat ZigBee voor verbetering vatbaar is.
Ik hoop in de toekomst ook weer 1 netwerk te hebben. Alleen heb ik een gezin en die hebben niet zoveel begrip als mij als er even iets niet werkt.

Ja ik heb een beetje hetzelfde gevoel. Ook ik heb een controller van een con-collega, maar had hoge verwachtingen van de homey, omdat deze pretendeerde meerdere protocollen aan te kunnen . Op zich ben ik ook tevreden, maar er zijn zat aandachtspunten waar ik zo mijn vraagtekens bij heb. Apparaten die na een update niet meer werken, yama receiver (wordt een update vooraf niet getest?), samsung driver (ir) die niet werkt op 7000 serie en zo nog een paar. Dus ruimte voor verbetering!!! Waarom niet eers een stabiel product ipv expantiedrift naar germany?

Het verdienmodel van Athom is enerzijds verkoop van Homey, anderzijds commissie op verkoop van producten in de Works With Homey-store. Doordat er geen abonnement is, kan Athom alleen voorbestaan door verkoop van nieuwe producten. Het aanboren van een groot marktgebied is daarom juist noodzakelijk om te zorgen dat er genoeg geld binnen blijft komen, waarmee de developers betaald kunnen worden die (o.a.) aan de stabiliteit kunnen werken.

Overigens heb ik zelf ook liever meer stabiliteit op Zigbee-vlak. Sommige Ikea GU10 spots zijn soms gewoon niet bereikbaar. Evenals sommige Xiaomi Aqara PIRs. Even resetten helpt meestal wel, maar dat zou natuurlijk niet nodig moeten zijn.

1 Like

Titel aangepast om een zeur topic te voorkomen

2 Likes

En wat zijn de beste ervaringen?
Ik zelf heb een script lopen die alle lampen eens per uur hun eigen status weer geeft om ze zo wakker te houden. Maar dat is niet 100% failsafe.
Is de antenne-mod een grote verbetering erin?

Ik denk niet dat de antenne mod veel verbetering geeft.
Het probleem is naar mijn idee dat homey als coördinator niet goed zijn werk doet ik heb het zigbee netwerk 2 keer opnieuw ingesteld en wat mij opviel was.
De eerste keer was zowat alles direct aan homey gelinkt dus er werden geen routers gebruikt.
En kwamen de niet reagerende apparaten.
De tweede keer was het meeste over de 3 tradfy signaal versterkers verdeeld alleen de aqara double switch regelde niks.
Alleen werkt dit keer wel alles goed 22 sensoren en schakelaars.
Als ik tel kwam ik ook niet boven de 15 uit met direct aan homey gelinkte zigbee apparaten.(wat athom zelf aan gaf als probleem)
Daarom denk ik dat een script met actief houden van apparaten niet de ultieme oplossing is. De apparaten blijven met homey verbonden als je er veel hebt en dat blijft mogelijk boven de 15.
Het zou mooi zijn als je homey een commando zou kunnen geven om opnieuw te laten meshen.
Misschien is dit al wel mogelijk?? Maar niet dat ik weet.
Ohh en natuurlijk dat ie zelf zijn eigen tekortkomingen in de gaten houdt, dus bij meer als bv 10 apparaten wijs ik die toe aan een andere router.

Wat doet trouwens de Reset knop bij instellingen onder Zigbee. Moet je dan weer alle deelnemers opnieuw bij voegen of bouwt hij dan ze netwerk weer opnieuw op?

1 Like

Dan reset je je zigbee netwerk

Ja dus moet ik alles weer opnieuw toevoegen?