Problemen met Homey algemeen

Ah je gebruikt dus inderdaad de Hue hub. Dan tellen de devices die daar aan gekoppeld zijn niet mee in Homey’s Zigbee mesh, en heb je dus (denk ik) teveel end devices en te weinig routers in dat mesh.

De problemen die hier benoemd worden hebben veel gebruikers, en deze problemen komen en gaan inderdaad compleet random.
Er wordt niet voor niets al jaren gewacht op de zigbee rewrite in de hoop dat het zigbee deel dan stabieler wordt.
Ik heb 40 Zigbee apparaten waarvan 20 Routers en 20 EndDevices, in een huis van 5 x 10 meter alles op 1 verdieping en nog raak ik soms verbinding kwijt met zowel Routers als EndDevices…, ineens reageren ze dan gewoon niet meer.
Ook de Wifi in Homey blijft een apart geval, heb meer dan 100 Wifi apparaten maar de enige die random de verbinding verliest is Homey, soms 3 weken niet en soms 3x per dag, totaal geen logica in te vinden.
Daarom heb ik inmiddels maar een Hue Plug in gebruik waar Homey in zit zodat deze te “herstarten” is als hij offline is.
Zwave is verder vrijwel kansloos in Homey, als het eerste apparaat verder dan 3 meter van homey af is kan die al niet meer bereikt worden.
De 50.000 plus apparaten claim is ook totaal onzin natuurlijk, deze was gebaseerd op dat Homey alles wat IR had kan bedienen, maar deze functie is binnen een jaar al onklaar gemaakt en nog steeds niet gefixt, sterker nog men heeft het naar de afsterfplek “experimenteel” verhuisd.
Dit is momenteel de status van Homey:
- Wifi: Werkt maar is niet altijd stabiel.
- Zigbee: Werkt maar is niet betrouwbaar.
- Zwave: Werkt maar met een extreem kort bereik.
- Infrarood: Werkt alleen met vooringestelde apps en dan ook niet 100% betrouwbaar.
- 433/866 Mhz(KAKU): Werkt maar blijkbaar laatste tijd minder stabiel.
- Bluetooth: Werkt als je iedere dag Homey herstart.
- RFID: verwijderd door Athom.
- Microfoon tbv Spraak: Verwijderd door Athom.

Ik gebruik voornamelijk de Zigbee en Wifi, dus instabiel gedrag daarvan is gewoon irritant…
De meeste gebruikers van Homey blijven met deze problemen tot nu toe denk ik nog bij Homey vanwege het gemak van een kant en klaar apparaat en de Flows ook al zie ik wel steeds meer Homey kickstarter gebruikers die het naar 4 jaar klooien wel zat zijn…

Ik heb overal in huis Fibaro Dimmers achter de schakelaars, de eerste staat op ongeveer 4 meter. En sinds ik ze unsecured heb toegevoegd heb ik 0 problemen ermee.

Ik heb gewoon alles met Zwave verkocht, ook een oplossing :innocent:
Zolang maar non Secure en eerste apparaat op korte afstand dan werkt het ja, maar laat je nou door 10 hoepels moeten springen om je apparaten non secure toegevoegd te krijgen, Homey wil default secure.

Klinkt natuurlijk weer lullig :wink: Maar ook ik heb daar geen last van.
Heb Fibaro smoke detectors, en een 5 tal Fibaro Smart plugs met energiemeter.
De gene die het verste weg hangt is een Smoke detector, die hangt in de keuken, en Homey staat op de eerste verdieping aan de voorzijde van de woning, al met al is dat een meter of 9, en dan nog een betonnen vloer door.
KaKu herken ik zeker, maar zoals gezegd heb ik hier niet veel meer van en vindt het voor mijzelf niet zo’n issue.

Zo langzamerhand tekent zich toch wel een beeld af.

Na de aanbevelingen van @rampage daar waar mogelijk te hebben doorgevoerd begint mijn Homey het langzaam weer wat beter te doen. Vooral het terug brengen van het aantal Apps van 25 naar nu 19 hebben effect.
Zelfs hele simpele Apps zoals “Nederlandse Feestdagen”, “Soundboard” of andere hulp apps om überhaupt echte zinvolle flows te maken tellen mee. Ik heb nu dus 19 Apps en het niet kunnen koppelen van 3 nieuwe Zigbee enddevices lukte daarna vrijwel gelijk. Ik ben erg benieuwd hoe het over 24 uur gaat. Op dit moment werk er meer dan gisteren. Ik ben erg benieuwd of dat morgen nog zo is.

Al met al maakt dat wel dat de “gewone Homey” met dus echt wel een maximum van 20 apps een zeer beperkt ding is wat voor domotica van woonhuizen te krap is. Zoals al eerder aangegeven zal het voor een caravan wel lukken, maar in een woonhuis met enkele bewoners is dit te krap.

Wordt vervolgt. Mochten er nog meer tips zijn en anderen met gelijke problemen, ik blijf benieuwd. Volgende stap zal zijn dit toch bij de developers kenbaar te maken. Want ik vind het voor een product van € 299,= eigenlijk wel heel erg beperkt en niet in lijn met dat wat je wordt beloofd op de verkoop en informatie pagina’s van dit apparaat.
@Erik_de_Vries, mooie opsomming, en helaas erg waar :frowning:
Zwave heb ik niet (nog) niet veel van, maar ik heb dan ook nog geen brandmelders die aan Homey gekoppeld kunnen worden. Wel een wens, maar dat betekend weer een extra App, want Fibaro is dan wel de beste. En juist dat is dus niet mogelijk…
Athom doe er wat aan!!!

Die zullen (wederom) zeggen: “had je maar een Homey Pro moeten kopen”.

Je kunt een zaak aanhangig maken bij de Reclame Code Commissie (alhoewel dat al eens is gedaan door iemand, en er is nooit meer iets van hem vernomen :wink: )

Mijn Homey, op fw versie 3.1.0 met een uptime van 189 dagen, 69 apps installed met 541 flows.
Ow, en 178 devices aangesloten.
Die 189 dagen is ondertussen al veel meer want dit is een oud bericht gekopieerd :wink:

1 Like

@robertklep, deels mee eens.
Alleen was de Pro er nog niet toen ik Homey aanschafte… Wel dezelfde aanprijzing!

Daarnaast zegt de reactie die @Rocodamelshekima net post ook genoeg. Ik denk dat er best meer uit de gewone Homey te halen is met veel betere code. Zo zwaar en ingewikkeld is het allemaal niet.
3.1.0 kan kennelijk wel met meer apps overweg, waarom dan 4.2.0 niet, die is hoger en zou beter moeten zijn, niet slechter.

Na overgang naar 2.0 was het ook heeeel slecht, met 5 apps werkte het toen al niet meer…
meldingen die twee uur na een event kwamen. Begin dit jaar had ik ook 25 apps draaien en werkte alles gewoon. Er loopt ook een case bij support. Ik ben erg benieuwd :slight_smile:

Ik zeg niet dat ik het eens ben met die stelling (“had je maar een Homey Pro moeten kopen”) hoor, want het is precies wat je zegt: veel van deze problemen zijn ontstaan bij recente(re) firmware versies, en het lijkt er wel op dat bij elke nieuwe versie weer nieuwe problemen ontstaan.

Door de hoeveelheid apps te begrenzen (of in ieder geval te zeggen dat een normale Homey tot 20 apps aan kan en een Homey Pro tot 40 apps) dekt Athom zich gewoon in. Want dat is makkelijker dan (hun eigen!) software fixen, kennelijk :frowning:

Hier ook zo’n 30 apps draaien op een early 2016. Nooit problemen. Start homey zelden opnieuw op, omdat er dan nog wel eens een app wil crashen. Wel herstart ik de meeste apps 's nachts opnieuw op, zodat het geheugen niet langzaam vol loopt. Dit werkt perfect in mijn geval.

Zeer beperkt?
Niet lullig bedoeld, maar ligt dit aan feit dat je, blijkbaar, extreem veel verschillende producten hebt?
Heb zelf de earlie 2018 model, 18apps en 170+ flows.
Om aan te geven leuk voor de caravan? Naaah, dat geloof je zelf toch ook niet :wink:

Wij hebben een behoorlijke woning, gezin van 4. En alles is tot op de puntjes geautomatiseerd, van zolder tot tuin, en heb nog ruimte over op Homey zeg maar.
Geen idee hoeveel verschillende producten je wel niet hebt dan, maar kijkend naar onze woning… nee, caravan, dan doe denk iets niet goed.

1 Like

@Patrick_Ruitenbeek,
Niks ten nadelen of kritiek op de omgeving van anderen, dat om te beginnen.

Mijn doel van dit topic is om te leren en daar waar ik fouten maak die anders te gaan doen.

Of ik extreem veel verschillende producten heb, ja dat zou een oorzaak kunnen zijn. Ik denk en vind van niet.
Ik heb Apps voor die apparaten die ik in huis heb en waar ik zinvolle automatisering op los kan laten.

Grofweg heeft mijn huis een inhoud van 170 m3 en de gebruikelijke ruimtes, Entree, Overloop, woonkamer, paar slaapkamers, keuken, garage, tuin, kelder (geen zolder), schuurtje, badkamer en toilet.

Situatie is dat ik rond 25 Apps zit/zat, en dat daarbij Homey dus eigenlijk compleet de weg kwijt raakt.
Mijn Apps:

  • Aqara &Xiaomi Zigbee
  • Aval herinnering 2.0
  • Countdown timers
  • Draadloze weersensoren
  • Foscam
  • Google Chromecast
  • Heiman
  • Homewizzard
  • IKEA Tradfri
  • INNR Lighting Devices
  • KlikAanKlikUit
  • NEO Coolcam
  • NFC Tools
  • Nuki
  • Osram Lightify (Zigbee)
  • Philips Hue
  • Philips TV
  • Ring
  • SMA Solar
  • Sonos
  • Soundboard
  • Toon
  • Virtuele Apparaten
  • Vrije dagen
  • Ziggo

(26 stuks dus, is dit extreem veel? Ik vind van niet, het is wat er in mijn huis zit, ik zou nog willen uitbreiden zelfs)

Ik zou nog graag Fibaro brandmelders aanschaffen:

  • Fibaro App nr 27
    Ik zou ook graag Spotify toevoegen
  • Spotify App nr 28
    Ik zou graag mijn zonneschermen automatiseren, Somfy of KAKU?
  • Als ik voor het betere Somfy kies App nr 29
    Ik heb Smartware devices die ik niet gebruik, juist om het aantal al te beperken.
  • Smartwares App nr 30
    Ik wil nog iets met beveiliging en alarm doen
  • ??? App nr 31
    Er zijn nog wat leuke toevoegingen zoals de LED ring van Homey, Netwerk controle, betere locatie App en meer van dat.
  • Kortom, voor je er heel veel erg in hebt zit je aan 35 Apps.

Natuurlijk kan ik terug naar 19, dat heb ik dus gedaan de afgelopen dagen en de werking lijkt, ik zeg lijkt, beter. Vandaag deden weer de Sonos flows het niet? (Die ik als wekker gebruik)
Maar dan betekend dat ik gewoon te automatiseren devices niet ga gebruiken en dus niet automatiseer.

De oplossing zou natuurlijk ook de Homey Pro kunnen zijn, die kan tot 40 Apps => Probleem opgelost.

Maar dat wil ik dan voor € 399,= wel heel heel heel zeker weten, bijna garantie op hebben!

Elk advies en andere oplossing blijft zeer gewenst en sta ik open voor :slight_smile:

Inderdaad, 399 is een behoorlijke uitgave, ben ik geheel met je eens.
Als ik zo zie wat je aan apparaten / apps hebt, dan zitten jij en ik redelijk op één lijn daarin.
Op een paar uitzonderingen na.

In plaats van zonneschermen, wil ik onze houten jalozieen met Somfy Tilt Only automatiseren. Nog geen ervaring mee eerlijk gezegd.
Qua alarm gebruik ik Heimdall en de Hue sensoren die overal verspreid hangen.
Locatie app gebruik ik zelf Smart Presence, ben daar zeer content mee.
En qua led ring van Homey, voor mij niet. Reden, Homey staat bij ons op de studeerkamer, niet in het zicht. Hou van een strakke afwerking in de woonkamer. Hoe leuk het bolletje ook is, nee, weg er mee :smiley:

Al met al ben ik het met je eens, je bent zo over de 20 apps heen, eens.
Echter probeer ik zo veel mogelijk alles bij 1 fabrikant / protocol te houden, gaat niet altijd natuurlijk.
Maar zo is onze verlichting enkel van Hue. Rookmelder van Fibaro (zwave) en de rest wat verspreid. Heb geen losse Zigbee apparaten op Homey in dat geval.

Sonos werkt bij mij thuis overigens feilloos, geen issues mee tot dusver.
KaKu heb ik wel problemen mee, maar zoals ik al eerder in deze post zei, gaat die eruit.
Vindt de 433mhz band te kort, te onstabiel en te “achterhaalt” voor een smarthome.
De apparaten die ik daarvan had zijn ondervangen door Hue stekker of Fibaro. En virtuele apparaten die middels HomeyDash op de iPads te bedienen zijn als dit nodig is.

1 Like

Problemen met opstarten van homey heb ik ook, het duurt erg lang en soms geeft hij eerst een tijd een rode ring, na een tijdje is alles weer normaal.
Homey stuurt bij mij ook de pallet kachel aan, dit werkte vorige winter feilloos. Ik heb er geen veranderingen in aan gebracht. Afgelopen winter de ene misser na de andere.

Ik zit nu te denken om de mi home geteway er tussen te zetten. Dat zou homey kunnen ontlasten.
Ik heb het draadje Mi Homey nu een paar keer doorgelezen maar ik kom er niet uit.
Is er iemand die mij kan uitleggen hoe de gateway geinstaleerd moet worden en welke gateway ik dan precies nodig heb?

Teveel apps is relatief, Roco heeft er 69 en geen problemen, dus homey pro voor “teveel” apps maakt dan dus ook geen moer uit.

Ik heb er 28 en nog geheugen vrij:

Sterker nog tot homey firmware 4.x was er altijd maar maximaal 25-50 MB vrij en nu rond de 100 MB.

Ook op de lange termijn is de belasting normaal:

Dus volgend mij gaat een Homey Pro daar echt niets aan verbeteren, ik vermoed eerder dat er meer agressief applicaties uit het geheugen worden getrapt wat veel van dit soort “vreemde” issues veroorzaakt
Maarja, dat mogen we niet zien van Athom omdat loging alleen mag worden gezien door Athom medewerkers…, we mogen zelf niet zien wat er mis gaat op ons eigen apparaat van 300/400 €.
Blijft wat jammer, maar dat wordt als te ingewikkeld gezien voor gebruikers door Athom, ze hebben liever dat iedereen met problemen vloekend de stekker er weer uit en in moet doen op random momenten :crazy_face:

3 Likes

@Erik_de_Vries,

Wat mij betreft heb je volkomen gelijk. Roco draait wel een oudere versie, 3.1.0

Er tekent zich wel een trend af.

De meeste gebruikers kennen het probleem en dus kent Athom het ook!

Vervelend is nu dat ik niet weet welke versie er draaide de eerste helft van dit jaar… Daar ben ik naar op zoek maar vind ff niet de release historie.
Ik weet ook niet of ik kan downgraden?

Misschien weer een mooi item om support mee te gaan bestoken :wink:

Release history gevonden!

25 mei release van 4.1.0 naar 4.2.0

Dat is wel zo’n beetje het moment dat bij mij de problemen begonnen zijn ja.

De daarvoor uitgegeven release is 4.0.1, die is van 22 maart. Dan is het in mijn geval die niet geweest.
In april draaide het als een zonnetje!

Terug naar 4.1.0 dus, maar hoe?

Wordt vervolgt :wink:

Ook dat is dichtgetimmerd :innocent:, je kan alleen naar de laatste stable en naar de laatste “experimental” versie, enige manier om op een oude versie te komen is een homey van iemand over te kopen die hem niet heeft geupdate :crazy_face:.

Athom vergelijkt zichzelf graag met Apple, de gesloten structuur en updatebeleid komen inderdaad overeen :innocent:, nu de stabiliteit nog…

1 Like

Lekker dan…