Problemen met Homey algemeen

Mocht de situatie over tijd verslechteren, probeert dan eens een nieuwe USB voeding van minstens 2 Ampère te gebruiken. Na herstart langere tijd wachten totdat alle apps weer zijn geladen en devices online zijn (kan ook langer dan een uur duren bij met name de Zigbee apps).

1 Like

Ik heb bijna alles op zwave, en het bereik was belachelijk klein, nu heb ik repeaters geplaatst en heb ik een goed bereik, voor mij meer dan voldoende.
Wat ik wel raar vindt is dat dagen lang alles prima werkt en dan gaat bijvoorbeeld de buitenverlichting ( zwave ) niet uit, een dag later gaat de zwembadpomp niet uit ( zwave ) en dan schakelt er weer eens iets niet in of uit.
Heel erg raar, ook ik heb het idee dat dit na de laatste update van de homey heeft plaatsgevonden.
Ik vraag me wel af of Homey zelf ook meeleest op dit forum ? Dan moeten ze toch zo langzamerhand wel weten dat er iets mis is

Homey leest hier niets. Athom medewerkers misschien wel, maar niet officieel. :stuck_out_tongue:

Heb je al geprobeerd je devices unsecure te includen ipv secure (als het Fibaro devices zijn)? Dat heeft veel forum gebruikers al verlost van vergelijkbare problemen.

Mogelijk een tip.

Leg geen verstorende apparaten nabij homey.
Mijn vrouw legde wel eens haar mobile naast homey.
En dan wilde er wel eens flows de mist in gaan.

Wat trouwens ook goed helpt is om wat vertragingen in te bouwen.
Bv bij de flow slapen gaat er veel gebeuren bij mij.
Alle lichten uit, media uit, lampen aan slaapkamer. Tuin zooi uit. Enz
Verwarming laag, alarmen aan, sensoren actief. Etc.
Dat helpt echt.
Suc 6

1 Like

Dat vertragen ga ik doen en dat unsecuren ? Hoe werkt dat ?

Als je Fibaro switches en dimmers gebruikt dan zal het unsecure maken daarvan je waarschijnlijk echt heel blij maken. Maar het is wel een klusje, want je moet je apparaten eerst verwijderen (excluden) en dan weer opnieuw aanmelden. Dat betekent dus ook flows aanpassen. Die werden bij mij wel veel simpeler want alle vertragingen en dubbelchecks die ik had ingebouwd zijn overbodig geworden.

Stappenplan:

  • device verwijderen (In Homey, bij de settings van het Fibaro device)
  • toevoegen: selecteer voor alle Fibaro devices, ongeacht wat het is, een “Fibaro Walli Switch”. Dat start de unsecure include, daarna wordt automatisch gewoon het juiste device herkent en unsecure toegevoegd. Je kunt dat checken door naar de geavanceerde eigenschappen van het device te gaan en dan zie je bij secure een kruisje staan in plaats van vinkje.

Theoretisch zou iemand met de juiste apparatuur wat makkelijker je signaal kunnen onderscheppen en je verlichting aan of uit doen. Voor alarmsensoren niet aan te raden, maar voor verlichting weegt het voordeel wat mij betreft absoluut op tegen het nadeel.

1 Like

Persoonlijk koop ik bewust zoveel mogelijk van hetzelfde merk. Vaak omdat het gewoon werkt, en ook voorkomt het dat ik er wéér een app bij moet installeren.

Dat is ergens een zwaktebod, maar ook wel een goede gewoonte. Want hoe meer apps, hoe meer bewegende delen, en hoe meer kansen op issues.

Daarnaast is het wellicht raadzaam om automatisch updaten uit te zetten, zoals @Rocodamelshekima volgens mij doet. Als er een issue is, kan je updaten, en krijg je niet van die grappen binnen zoals die laatste FW update (die geeft mij bijvoorbeeld veel issues met BLE devices).

Ikea loopt bij mij via Hue bijvoorbeeld. Scheelt weer een app, en loopt vlekkeloos via de Hue bridge (en dus de Homey Hue app). Ik heb meeste lichtbediening ook in de Hue bridge staan, want dat werkte al prima (why change a winning team).

Aantal van die online diensten kunnen vaak wel via IFTTT, al zou je vertraging kunnen krijgen. Maar zeker bij bijvoorbeeld het weer uitlezen kan dat prima. Niet alles hoeft realtime.

Voor mij is consolideren van apps en devices en outsourcen naar hubs en diensten van derden in de huidige omstandigheden prima. Ik hoef er geen dingen in Homey om te laten. Ik zit dan ook nog lang niet aan het limiet, maar goed.

1 Like

Ja eens, bij flows met veel “actions” altijd even paar seconden vertraging erin, zodat acties en belasting goed worden gespreid.

Bedankt wat ik heel raar vindt is dat in in devoper zie staan dat mijn waterornament verbonden is met Zwave apparaten welke niet bestaan, kij maar eens op de afbeelding, en hij werkt ook ineens niet meer trouwens, ook de verlichting garage werkt slecht en ook daar staat een apparaat op die ik niet ken, hoe kan dit nu weer

Als je op “heal” klikt, krijg je dan andere/nieuwe routes?
Je range extender garage lijkt niet veel te doen trouwens… die komt in geen enkele route terug.

Ook hier diverse malen dat kaku, app via internet naar mijn inbraak systeem, afval melding app enz wat af en toe niet werkt.

Meldingen komen af en toe niet binnen.
Verlichting (kaku) schakelt soms niet.
Inbraak systeem schakelt soms niet in.

Het kan weken perfect werken en dan in eens bv 3 dagen niet en dan weer wel zonder verklaring.

Het is een probleem van de Homey software ga ik vanuit. Er zal vast wel eens een rotte app tussen zitten maar in deze frequentie geloof ik er niet in. Zeker niet aangezien veel mensen hier last van hebben.

Of een Homey pro dit zou oplossen??? Ik denk het niet. Ook daar zal het mesh netwerk niet top zijn.

Ik zal niet snel over stappen aangezien ik een homey 2018 heb en daar nog een mic op heb.
Ik gebruik vraagstellingen enz. Bv als de zon onder gaat vraagt Homey of hij het licht aan moet zetten. Ik antwoord dan met ja of nee.

Een google mini staat mij een beetje tegen aangezien je dan moet zeggen “hey google … Vraag aan homey…” En nu is het ok Homey en je kan gelijk vragen.

Ondanks de gebreken met Homey merk ik wel dat ik nog blij ben met Homey. Ook al moet je elke keer water bij de wijn doen.

Ik heb toevallig laatst een antenne (433mhz ) besteld om een antenne mod te doen voor de kaku.

Al gedaan helpt niets, ook het opnieuw opstarten van app of homey maakt niets uit

@Zuur,

Dank voor je reactie, de trend wordt erg duidelijk zo langzamerhand.

Op zich is Homey in potentie een goed apparaat, maar door slechte software, regelmatig een onbetrouwbaar ding dat een bron van ergernis wordt.

Versie 4.1.0 draaide bij mij prima, geen problemen. Maar sinds 4.2.0 is het hopeloos.
Ik heb in elk geval de automatische update uitgeschakeld, al hoop ik wel dat er snel een fix op de huidige problemen komt. Maar ik zou graag terug willen naar 4.1.0 maar dat kan dus niet.
Misschien daar eens op focussen bij Athom, terug kunnen naar vorige (foutloze of stabiele versie)

Nogmaals, dank voor je reactie, het versterkt het beeld dat zich aftekent.

(translated from Norwegian to German) Ik ben een relatief nieuwe gebruiker van Homey en z-wave producten, ik ervaar ook veel fouten op Flows en daarnaast stoppen dimmers met communiceren met Homey. Het is niet mogelijk om de dimmer opnieuw in te stellen en opnieuw toe te voegen, dan heb ik het gewoon verkeerd en is de dimmer niet mogelijk om terug in het systeem te komen. Ik moet dan een nieuwe dimmer kopen. hebben de laatste tijd 3 van dergelijke gevallen gehad; met “dode” dimmers

Even zoeken op "unknown". Is al genoeg over geschreven.

Daar heb ik ook last van, deze week is diverse keren voorgekomen dat de zigbee apparaten gewoon weg waren of niet benaderbaar waren. Overigens niet allemaal tegelijkertijd, soms 3 dan weer 5 en dan weer 1. Alle andere apparaten werken prima.

Ik herken beide zaken:
1-mensen die zeggen: “bij mij werkt het, dus er is geen probleem” (ik werk in IT dus herken de “ivoren toren”-houding). Tegen die mensen zou ik zeggen: die mensen die problemen ervaren, ze melden, erover schrijven, doen dat NIET omdat ze het leuk vinden;
2-mijn Homey-pro moet ik geregeld rebooten en dat maakt Homey onbetrouwbaar. Ik heb wat flows die uitgeschakeld werden en wat flows waar apparaten uitgehaald werden. Allemaal niet wereldschokkend maar als je een consumer base hebt, moet je zorgen dat er geen fouten gemaakt worden en/of ongecommuniceerde zaken gebeuren;
Als ik kijk naar Hass.io en Node.Red dan heb ik daar in het geheel geen last van.
Wat maakt dat Homey na de update toch onbetrouwbaar is geworden? Waar blijven ontwikkelingen?

Problemen melden is iets heel anders dan een apparaat (of de mensen die melden dat het vaak ook wél werkt) de grond intrappen. Heeft niets met een ivoren toren te maken, maar alles met de andersom houding. Homey is ook niet per definitie bagger omdat sommigen wél problemen hebben. Dus tegen de mensen die problemen hebben zou ik willen zeggen, meld ze vooral, maar dan om te zoeken naar een oplossing. Niet om meteen te bléren dat het apparaat ruk is. Weinig kans op hulp dan…

1 Like

-off topic-
Ik weet niet of ik me aangesproken moet voelen op “Homey is ook niet per definitie bagger omdat sommigen wél problemen hebben”: ik vind namelijk dat Homey een werelds apparaat is met ongekende mogelijkheden (als je van HomeWizard af komt is Homey namelijk een verademing in ondersteuning).
En een community is natuurlijk geen professionele hulplijn en het is (zoals je zelf ook ergens anders schrijft) een ondankbare taak om steeds dezelfde vraag te moeten beantwoorden. Dat is nu eenmaal de wereld: er zijn per 100 max 2 mensen die onbezoldigd werk doen en dat is vaak ondankbaar. Ik heb mezelf vaak genoeg tot de orde moeten roepen omdat ik “knorrig” werd (of wordt) omdat ik de zaken probeer op te lossen, verder te helpen maar ik st@nk-v00r-d@nk krijg.
-on topic-
Wereld product maar herken het “probleem” na de laatste update. Ik heb meermaals moeten rebooten omdat mijn KaKu, Honeywell, Xiaomi net meer herkend werd. Geen idee waarom.