Problemen met Homey algemeen

Absoluut niet, was algemeen bedoeld :slight_smile: :+1:

Ik ben ook een gebruiker van het eerste moment, en ook ik wordt de laatste tijd steeds minder gelukkig van Homey.
Ik moet haar ook regelmatig herstarten omdat bepaalde dingen niet meer werken.
(zigbee opnemers zijn er niet meer, ledring blijft aan na spraak en herkend geen commando’s meer)
(flows worden disabled omdat deze “te vaak” aangeroepen worden. Dus zelf timers maken van 1 sec interval mag niet meer, enz. enz.)
Als oplossing ben ik nu controle flows aan het maken om te kijken of bepaalde apparaten er nog wel zijn.
In Home Assistent heb je van veel apparaten een “heartbeat”.
Van mijn xiaomi motion sensors check ik nu 2 keer per dag of de licht intensiteit onder of boven de 100 lux is. Dan heb ik een idee of deze nog rapporteert.
Voor mijn shelly’s heb ik een script om checken of ze er nog zijn. (shelly’s hebben alleen een rode driehoek in het apparaten overzicht, maar geen event)
Zijn er nog meer mensen die controle flows aan het maken zijn voor opnemers?
Achhggg verder werkt het wel aardig. (3 jaar geleden zou ik Homey aanbevolen hebben, dat is nu niet meer)

Hebben jullie Home Assistant al is geprobeerd?
Een verademing

Hallo Ik ben ook gebruiker van homey van het eerste uur (kickstarter).
Ik word de laatste tijd steeds meer happy met m’n Homey. Had voorheen meerdere systemen draaien “Domotic’s en Home Automation” maar door afscheid te nemen van oudere device’s (oa op zwave en zigbee maar ook van die 435Mhz dingen) en deze vervangen door alleen zigbee (en ja reken houden met het aantal en toch gebruik maken van de Hue en de Ikea Gateway’s en overige powered device).
Tevens door her en der goede combi dimers en schakelaars toe te passen (https://www.robbshop.nl/zigbee-draaidimmer-robb-smarrt ) is iedereen in huis gelukkig (handbediend overruled maar ook dmv Homey).
Maar voor de sensoren gebruik ik hoofdzakelijk Aoara device (beweging melders, deur contacten, ruimtevoelers ect) gekocht bij Ali en werken als een speer.
Ja soms bij aan melden wel eens dat het lijkt dat niets meer werkt, maar vaak kwestie van tijd en heel sporadisch de Homey een reset. daarna zie dat het zigbee mesh weer geheel anders in lucht dan dat het was.
Tuurlijk hikken we allemaal wel eens tegen iets aan wat niet werkt, maar dat heb je ook op de andere platformen. En tuurlijk wacht ook ik op de rewrite van het Zigbee gedeelte, zodat ook andere sensoren gekoppeld kunnen worden.
En natuurlijk gaat bij mij ook wel eens me haren overeind staan, als ik weer een aktie zie/hoor/lees van “Athorm”. Maar het is in de tussentijd toch een product wat er al weer een x-aantal jaren staat en ook zal blijven, maar dit gaat alleen goed zolang Athorm nieuwe markten blijft aanboren blijft er toekomst.
Ik hoop nog lang profijt te hebben van m’n homey en wellicht dat ik hem toch eens ga vervangen door een nieuwe Homey, want je wilt tenslotte toch zo nu en dan een nieuwe auto, laptop dus waarom niet een Homey.
Groet
Johan

Heeft niks met IT te maken :slight_smile:
Zelf al enige jaren Systeem beheerder, en als er iets niet goed werkt met Homey, dan zal ik dit zeker kenbaar maken, zoals ik overigens ook gewoon doe. Heeft niks met ivoren toren houding te maken van mensen :wink:

Verder, zoals al vaker gemeld. Heb een Homey van begin 2018, en nagenoeg geen issues, op KaKu na, maar die is bijna in zijn geheel uitgefaseerd bij ons in huis.
Hass.io is ook niet vrij van storingen, directe collega’s die ook daar tegen issues aanlopen omdat een update weer iets vernield, wat wel gezegd mag worden, je kan in Hass.io makkelijker terug naar een een “vorige versie” zeg maar. Dit is bij Homey onmogelijk, voor sommige helaas.

Maar goed. Zo heb je met elk product wel wat, de ene heeft vrijwel nergens last van, de andere kan het wel door het raam gooien. Zo veel factoren die iets in de weg kunnen zitten.

3 Likes

Maar, zoals ook in de IT niet ongebruikelijk, zou de discussie zich ook kunnen richten op het analyseren hoe het nou kan dat de een wel en de ander geen problemen heeft in plaats van alleen constateren dat dat zo is.
Als het geen hardware defect aan Homey of bepaalde gekoppelde devices is, dan moet het toch in software zitten, van Homey of app ontwikkelaars, of in bepaalde combinaties van apps. Zou je denken.

1 Like

Het zal je verbazen! Er zijn zelfs problemen gemeld waar meerdere forum leden uren/dagen aan het meedenken zijn geweest voordat we er achter kwamen dat de melder helemaal geen Homey had!
Iedere situatie is anders blijkt wel weer.

2 Likes

:joy::grinning:

Delen van deze discussie zijn helaas herkenbaar voor mij. Ik heb geen oplossing maar Homey geeft een aantal bereikbaarheids problemen en het vinden van apparaten laat ook nogal eens te wensen over. Zou erg fijn als Homey stabieler zou werken. Aantal maanden terug geen problemen. De laatste tijd met enige regelmaat.

Zelfde hier. Ik heb nu ook een restart flow, omdat mijn BLE sensor er naar verloop van tijd mee ophoudt. Even los van Zigbee sensoren die er opeens mee ophouden. Ik hoop op een correctie bij een update. Ik weet van BLE dat dit door de Athom firmware komt. Zigbee weet ik niet zeker. Maar ik zie akelig veel Zigbee issues voorbij komen de laatste tijd.

Hier ook wisselvallig issues. De trend momenteel is helaas dat steeds minder gaat werken. Osram pluggen niet bereikbaar na maanden functioneren en ikea lampen met een error (blabla confirm the device has rejoined the network). Iemand daar een tip voor? Opnieuw koppelen werkte in het verleden maar nu niet meer.

Hoeft niet perfect te werken. Daar is het niet duur genoeg voor allemaal. Maar kan niet zeggen dat ik ooit echt tevreden ben geweest en twijfel om er mee door te gaan in de rest van het huis…

Graag even verhelderen; wat bedoel je met PTP? Een herstart van de Homey?

PTP = Pull the plug. Dus de stroom er even (~10 minuten) helemaal van af halen.

PTP

Bedankt, weer wat geleerd als Homey newby :wink:

Ik moet trouwens zeggen dat het me tot nu toe meevalt met problemen. Ik heb één keer een Xiaomi Aqara raamsensor opnieuw moeten koppelen en één keer een KaKu stekker sinds ik de Homey begin dit jaar heb gekocht. En ik heb er toch van alles aanhangen. Zo’n 16 Aqara raamsensoren en 4 motion sensors en een stuk of 12 Tradfri lampen. Allemaal rechtstreeks gekoppeld aan de Homey. Wel ik heb drie Zibgee signaalversterkers van Ikea op elke verdieping hangen. Daarnaast nog een hoop wat oudere KaKu schakelaars en dimmers, een heel stel Philips Hue lampen via de Hue Bridge, Somfy RTS rolluiken en zonnescherm, een Honeywell EvoHome systeem met slimme radiatorknoppen in elke ruimte, een weerstation via Weather Underground, Google Home Hub en nog wat spul. Voorheen had ik een Raspberry Pi3 draaien met Domoticz. Maar veel van het bovenstaande heb ik daarmee nooit werkend gekregen. En ik was het geklooi met Linux meer dan zat. Ik wilde gewoon een apparaat waarbij ik me niet hoef druk te maken over het OS en updates en met alle mogelijke interfaces standaard aan boord. Tot nog toe geen spijt. Ben druk aan het experimenteren met flows, maar ben tot nog toe niks tegengekomen dat ik er niet mee kon maken. Ik heb inmiddels voor de zekerheid een reboot flow draaien. Ik vind het trouwens niet gek dat je zo’n apparaat regelmatig een keer moet herstarten. Ik heb een Synology NAS die ik ook regelmatig 's-nachts automatisch laat herstarten. Als je dat niet doet, dan wordt ie na een week zo traag dat er niet meer mee te werken valt. Met een regelmatige herstart blijft alles prima werken. Het zijn toch kleine computers en een computer heeft nou eenmaal regelmatig een herstart nodig.

2 Likes

Oh? :grimacing:

$ uname -a
Linux syno 4.4.59+ #25426 SMP PREEMPT Tue May 12 04:54:55 CST 2020 x86_64 GNU/Linux synology_apollolake_918+
$ uptime
 12:45:24 up 28 days, 22 min,  1 user,  load average: 1.47, 1.12, 0.95

Daar ben ik het ook niet mee eens hoor:
DiskStation> uptime 172 days, 4:12
Apparaten die systematisch reboots nodig hebben, daarvan is waarschijnlijk de software niet optimaal. En daar hoort Synology niet bij!

BTW ook homey doet het hier aardig qua uptimes.