Kan geen nieuwe apparaten toevoegen

Het lukt mij niet meer apparaten (Zigbee) toe te voegen aan mijn Homey Pro. Homey herkent apparaat in de App bij toevoegen wel, maar voegt deze niet toe. Blijft zoeken en stopt na 5 minuten en geeft aan apparaat niet is gevonden. Wie heeft een oplossing?

Er zijn behoorlijk wat threads te vinden over (het oplossen van) Zigbee problemen. Heb je al rondgezocht? Welke mogelijke oplossingen heb je al geprobeerd?

Hallo Robert,
Gezocht maar geen echte oplossing gevonden. Krijg melding na toevoegen: Het toevoegen duurde te lang, geen apparaat gevonden. Het heeft wel goed gewerkt.

Bijvoorbeeld EcoDim dimmer. 2e exemplaar van leverancier gekregen die deze zelf op Homey Pro heeft getest en ook werkte daar. Hier dus niet te koppelen… :face_with_raised_eyebrow:

Wat heb je dan al allemaal geprobeerd?

  • Kijken of je niet tegen de Zigbee-limieten van Homey aanloopt
  • PTP
  • Andere power supply
  • Zigbee reset

Hallo Robert,

Was is de limiet en waar vind ik die?
Wat is PTP?
Bij reset ben ik alle instellingen kwijt van mijn Zigbee apparaten. Lijkt mij iets voor allerlaatste noodgreep.

Op 20 februari 2022 om 20:14:09, Robert Klep via Homey Community Forum (athom@discoursemail.com) schreef:

Ah sorry, ik dacht dat je schreef dat je gezocht had.

Dat klopt.

1 Like

Heb je ook router devices?
Dus zigbee apparaten die direct op constante stroom zitten?
Bijvoorbeeld power plugs.
Die kunnen ervoor zorgen dat je meer zigbee apparaten kunt gebruiken in je zigbee netwerk.

Dat zijn juist geen end devices, maar router devices.

Inderdaad.
Router devices.
Sorry, my bad.

En aangepast.
:slight_smile:

Wat was de oplossing?
Ik heb momenteel hetzelfde probleem bij alle Zigbee apparaten die ik wil toevoegen.
2 Xiaomi sensoren en één INRR lamp om precis te zijn.

Als ik wil toevoegen kies ik de bijbehorende app (bv INNR), kies betreffende lamp en dan moet ik de lamp uit en aan doen.
Ik krijg dan de melding: Een ogenblik geduld, je apparaat wordt toegevoegd…
Na een tijdje de melding: Het toevoegen duurde te lang, geen apparaat gevonden

Dus hij ziet de lamp wel maar kan hem niet toevoegen.

Ik heb Homey (Early 2018) SW versie 7.4.1

Wat heb ik geprobeerd:
Check aantal devices: 26 Zigbee devices (dit zijn devices die eerder ineens niet meer werkte) dus nog ruimte over.
P2P geprobeerd, langer dan 10 minuten
Andere netwerk adapter ook geen soulaas

Ik heb sowiezo wat stabiliteit problemen, Ikea lampen die regelmatig niet bereikbaar zijn (power reset of Homey reset is dan de oplossing).
Xiaomi beweging sensoren die niet reageren maar vervolgens 1-5 minuten later wel als je in de ruimte bent.
Xiamoi temperatuur sensoren (wel vaak dezelfde) die niet meer ‘werken’, verwijderen en opnieuw toevoegen is dan de oplossing. Ben je wel historische gegevens kwijt.

Nadat ik mijn Ikea lampen verwijderde, kon ik weer zigbee apparaten toevoegen. Daarna kon ik ook de lampen weer toevoegen:

.
Verder

Iets wat ook werkt (met Aqara sensors in ieder geval)
Je kunt ze opnieuw pairen zonder vooraf te verwijderen.
Dan kring je melding “apparaat is al toegevoegd”.
Daarna de bijbehorende app herstarten.
Zo blijft je historie ongewijzigd en hoef je geen flows te repareren.

Ik had toevallig een Temp/Hum sensor die eruit gevallen was 6 maanden geleden… Helaas krijg ik deze nu ook niet toegevoegd ivm eerder genoemd probleem (Het toevoegen duurde te lang…)
Als dit is opgelost zal ik het zeker even proberen.
Bedankt voor de tip!!

1 Like