Ik heb inmiddels zo’n 30 zigbee routers gekoppeld aan homey, maar ik heb al een stuk of 3 keer gehad dat geen enkel zigbee apparaat meer te bereiken is wanneer ik het aan wil zetten, ik krijg dan een timeout melding of ik krijg de melding dat het apparaat niet reageert en of het van stroom voorzien is (ja allen hangen aan 220v). Kijk ik in de developer view bij de zigbee apparaat dan zie ik dat de last seen gewoon geupdatet worden bij die apparaten, maar toch krijg ik timeouts. Nu heb ik dit weer gekregen na het koppelen van een ecodim dimmer, de dimmer koppeling ging zonder problemen maar na het koppelen van de dimmer lijkt het alsof homey in de pairing mode hangt want wanneer ik opnieuw een zigbee ecodim apparaat wil koppelen (zonder dat het apparaat al in pairing mode staat) gaat de homey zigbee koppelen maar vind natuurlijk niets. Het lijkt nu alsof er iets hangt in de homey waardoor zigbee signaal niet verzonden worden. Het is bijzonder vreemd. Uiteraard heb ik de homey opnieuw gestart en ook mijn wifi op kanaal 1 staan, ook andere kanalen geprobeerd. Het kan overigens zomaar zijn dat ineens weer alles werkt, dat ik heb ik de laatste twee keren ook gehad, telkens timeouts en niks aanstuurbaar maar na enkele uren weer vlekkeloos werken.
Iemand enige tips? Ik moet nog zeker zo’n 10 zigbee apparaten koppelen op de homey maar zo wordt het wel een hele uitdaging. Alvast bedankt!
Begrijp ik het goed, dat het eerst wel goed werkte maar nu niet meer?
Gebruik je de meegeleverde stroomadapter en kabel van Homey? Soms kan het wegvallen/instabiel worden van het Zigbee netwerk komen als Homey een net niet genoeg voltage aangeboden krijgt. Je zou het eens kunnen proberen met een andere adapter, die 5,2V kan leveren, en/of andere kabel.
Dat klopt, wat me wel opvalt is dat het gewoon ineens niet meer werkt en na uren reageert het weer normaal. Ik vind het ook vreemd dat wanneer ik een zigbee apparaat wil pairen en ik geen zigbee apparaat in de pairing mode hebt de homey evengoed iets vind om te pairen. Het lijkt daarmee te maken te hebben. Het werkt in elk geval voor geen meter nu.
Geldt dat met die adapter ook voor de homey pro? Even kijken of ik ergens een zwaardere heb liggen om te proberen.
Ik vermoed dat er iets stoort in het zigbee netwerk, het is vreemd dat homey direct een zigbee apparaat gaat pairen terwijl er niets te pairen valt. Het laatste wat ik gepaired heb is een ecodim.05 en dat ging vlekkeloos. Daarna problemen met zigbee.
Ja, specifiek de Pro 2023. Vooral de exemplaren die in het begin geleverd werden. Daarna lijkt het sporadisch voor te komen. Het kan dus ook aan totaal iets anders liggen .
Ik denk dat het mormaal is dat Homey in de “pairstand" springt als je dat aanzet door een nieuw zigbee apparaat te willen gaan pairen. Je kunt, behalve vooraf, ook daarna het betreffende zigbee apparaat in pairstand zetten en dan (pas) probeert de pair procedure te communiceren met het zigbee apparaat.
Het is dus niet zo, dat Homey in de pairstand schiet omdat hij een onbekend “in pairstand staand" zigbee apparaat staat te ontdekken.
Ok, dan zal het echt iets anders zijn met dat zigbee, m’n zwave en wifi apparaten schakelen goed, enkel zigbee niet. Heb net alle stroom eraf gehaald zodat het netwerk opnieuw kan opbouwen. Mogelijk werkt het over een paar uurtjes weer. Ik merk wel dat zodra ik nieuwe zigbee apparaten aan het systeem ga koppelen (en ik de stroom eraf moet halen) het daarna soms niet meer fatsoenlijk werkt. Het lijkt erop dat het zigbee netwerk dan de kluts kwijt is en zich mogelijk opnieuw moet opbouwen. Geen idee. Heb net weer twee ecodimmers.10 kunnen koppelen zonder issues maar aan/uit schakelen ho maar, lijkt erop dat het hele zigbee netwerk niet fatsoenlijk werkt. Als voorbeeld hier een paar zigbee apparaten welk zich gewoon melden maar welke ik niet kan bedienen, dan krijg ik een timeout error 10000ms.
Dank voor de tips, inmiddels denk ik het probleem gevonden te hebben. Om het zigbee bereik te vergroten had ik overal zigbee stekkers gekoppeld aan homey, 7 ikea tradfri en 3x klikaanklikuit. (Die had ik nog van mijn oude klikaanklikuit systeem). Langzaam maar zeker heb ik inmiddels overal ecodim dimmers in mijn huis maar met die stekkers er nog steeds in. Ik zag in de ontwikkelaarspagina in mijn homey dat die stekkers zich erg traag meldden in tegenstelling tot de ecodim. Ik heb al die stekkers eruit gehaald (niet meer nodig) en het netwerk reageert weer. Ik vermoed overbelasting of trage of haperende routering via de ikea tradfri dingen en dat was allemaal teveel van het goede denk ik. Het schijnt ook dat die tradfri ook niet zo geweldig snel zijn. Ik heb nu een paar innr 240 besteld voor daar waar echt nodig en verder gebruik ik nog wifi en zwave om elk netwerk minder te belasten en beter te verdelen. Ik hoop dat het hiermee is opgelost, het is in elk geval geweldig spul dat homey, ik ben er al dagen mee aan de gang, nu weer even afschakelen en wat anders gaan doen want hier blijf je mee bezig, zoveel mogelijkheden!