Hoi , mijn Homey-pro 2023 heeft het volgende probleem. Soms kan ik een zigbee dimmer (KlikaanKlikuit ZCM-300) niet meer met de Homey app bedienen, ik krijg na 10 seconden een melding dat het apparaat niet reageert en of de voeding aanwezig is. Vervolgens geeft hij een time out aan.
Nu heb ik weken geleden al mijn wifi kanalen van de router, bridge en accespoint, op kanaal 11 gezet (vaste instelling) Homey heeft het zigbee kanaal 15. Dit zou een goed werkende combinatie moeten zijn.
In het beging was mijn wifi kanaal variabel en had ik met meerdere apparaten de zelfde problemen. (zigbee lampen en dimmers) .
Nu heb ik dus wifi op 11 staan en zigbee op 15. Ik ervaar nu wel veel minder problemen en soms een paar dagen zonder probleem, dat controleer ik dan met de developer tool.
Ik heb 2 vragen,
1 wat kan dit probleem veroorzaken?
2 hoe kan ik eenvoudiger een apparaat weer verbinden met zigbee zonder dat ik weer de module opnieuw moet pairen?
Update na 2 dagen, heb nu wifi op kanaal 1 gezet. Tot nu toe geen problemen dat een aparaat wegvalt van het zigbee netwerk.
Vermoedelijk toch een wifi <> zigbee probleem… Ik zal over een tijdje een update geven.
1 Like
Helaas na 5 dagen weer één van de zelfde dimmers heeft het netwerk weer een verlaten.
De buren zijn minstens 16 meter van ons verwijderd, v.w.b. mogelijke wifi verstoringen.
Ik laat eerst het wifi kanaal op 1 staan, zibee staat op 15.
Denk er over na om de dimmer te vervangen door een z-wave dimmer omdat ik steeds meer het idee krijg dat de kaku dimmer wellicht niet geheel 100% is.
Iemand nog een idee wat ik verder kan doen het probleem op te lossen?