Zigbee problemen

Sinds iets meer dan een week maak ik gebruik van een aantal zigbee apparaten:

  • 3x Aqara temperatuursensor (End device)
  • 2x Aqara slimme stekker (End device)
  • 4x Aqara raam/deursensor (Router)

Alles functioneerde top tot eergister. Sindsdien worden geen nieuwe gegevens meer doorgegeven aan Homey. Dit geldt voor alle apparaten met uitzondering van 1 temperatuursensor. Deze sensor bevindt zich in dezelfde ruimte waar Homey zich ook bevindt.

Ter info. 1 slimme stekker (7) bevindt zich in een aangrenzende ruimte t.o.v. waar Homey zich bevind. Dit is ongeveer 4 a 5 meter. En de andere slimme stekker (4) bevindt zich in een daarop aangrenzende ruimte wat weer een 4 a 5 meter verder op.

Er zijn geen updates geweest en alles draaide al 7+ dagen stabiel. Ik heb de volgende stappen al geprobeerd om weer data te ontvangen maar nog niks heeft geholpen:

  • Aqara app opnieuw opgestart
  • PTP
  • Slimme stekkers stroomloos gemaakt

Is er iemand die een idee heeft om dit te fixen?

Ik heb het zelfde probleem maar helaas geen oplossing. Een Aqara temperatuurmeter heeft plotseling geen verbinding meer (HP2023). Heb niet kunnen ontdekken waaraan het ligt. Uiteindelijk deze weer gekoppeld aan de HP2016 en daar werkt ie probleemloos.

Zijn de kanalen goed op elkaar afgestemd? Staat je wifi 2.4GHz kanaal wel vast op 1, 6 of 11?
Hebben de buren toevallig nieuwe wifi systemen, en de kanalen op β€˜auto’ staan?
Heb je al gemeten met een wifi scanner hoe het wifi geweld er uitziet in huis?
Etc.

Homey’s zigbee kanaal kun je hier aanpassen
https://tools.developer.homey.app/tools/zigbee

Probeer eens een repair, ik heb het hier ook wel eens met de HP23 en een Hue motion sensor die soms ineens dienst weigert. Zigbee heeft schijnbaar nog wat aandacht nodig op de HP23, heb ook een aantal devices welke als end device gerapporteerd worden maar in het echt als router functioneren om nog maar een ander voorbeeld te noemen.

@Peter_Kawa @ReneO @Reind_Dooyeweerd Bedankt voor jullie reacties! Ik heb de Homey 2018, maar mijn Zigbee netwerk is blijkbaar na 3 dagen spontaan weer hersteld. De data komt weer binnen.

Geen idee wat de oorzaak is. In de periode dat het hersteld is heb ik geen wijzigingen o.i.d. uitgevoerd. Mogelijk toch een wisselend wifi kanaal van de buren aangezien die van mij vaststaan op 11. Maar dan zou ik in de toekomst het probleem weer eens verwachten. Als dit optreed ga ik een netwerkscan uitvoeren. Voor nu bedankt!

1 Like