Zigbee stuk?

Precies twee weken terug kocht ik de Homey (2019). Ik ben lekker aan de slag gegaan met wat bestaanxe spullen van Klikaanklikuit, evohome, xiaomi en heb wat schakelaars van Osram gehaald.

Vanmorgen, na een automatische update naar 2.4.1, werkt zigbee plotseling niet meer. Ik kan geen zigbee apparaten meer toevoegen of verwijderen. Ook onder instellingen kan ik het menu-item zigbee niet meer openen. Zie ook de afbeelding.

Ik heb de Homey via de software opnieuw gestart, maar ook een kwartier de stekker uit het stopcontact gehad.

Is dit iets wat te herstellen is, of ben ik nu veroordeeld tot de garantieprocedure?

Omdat je de meest voor de hand liggende workarounds cq oplossingen al hebt geprobeerd kun je dit beter direct met Athom (of waar je hem dan ook gekocht hebt) opnemen.
Voor Athom: https://support.athom.com/hc/nl/requests/new of support@athom.com

1 Like

Eventueel reset naar fabrieksinstellingen. Hou daarvoor Homey op zijn kop

Exact hetzelfde probleem hier. 3 weken geleden de Homey aangeschaft, vandaag een deursensor van Xiaomi aqara ontvangen. App geïnstalleerd maar niet te gebruiken. Alle apparaten hebben een rode driehoek met uitroepteken. De zigbee instellingen zijn niet te openen ‘een onbekende fout is opgetreden’. Hoor graag of er een oplossing is.

Hier ook geüpdate. Bij mij blijft alles werken.

Wat zien jullie als je op de devolper pagina kijkt?
https://developer.athom.com/tools/zigbee

Oké een update van mijn kant. Ik heb op advies van Marcel de Homey helemaal naar fabrieksinstellingen ingesteld. Dat lijkt vooralsnog de oplossing. Alle apparatuur is weer aangesloten als voor de storing. Het lijkt verholpen, maar ik wacht het nog even af voordat ik echt weer blij ben.

Als een update van Homey dit zomaar kan veroorzaken vind ik het wel echt een slechte zaak. De hele zaterdag bezig geweest met herstellen. Dat is behoorlijk hinderlijk als sensoren zitten vastgeplakt en een ‘slimme fitting’ in de buitenlamp zit waardoor de kap van de buitenlamp er weer af- en opgeschroefd moest worden (in verband met de schakelaar van de leermodus).

Anyway: wel blij dat het weer lijkt te werken…

1 Like

Misschien overbodig, maar toch kleine tip: Vrijwel alle Xiaomi sensoren kun je van de voet losdraaien om de batterij te vervangen. Dus ook om opnieuw te koppelen… Geen noodzaak dus om de lijmlaag te vernielen… :slight_smile:

1 Like

En je kunt je Homey naar het toe te voegen apparaat brengen.
Moet dan natuurlijk wel elke keer wachten tot alles in Homey is opgestart voor je en nieuw device toevoegt als je Homey ergens anders inplugt.
Ik gebruik dan een heel lang verlengsnoer en loop mijn hele huis door met Homey.

Heb je geen powerbank, las ik hier laatst dat iemand die ervoor gebruikte

Mijn powerbanks zijn oud en leveren niet voldoende stroom om Homey aan de gang te houden.
Vandaar het verlengsnoer.

Goede tips voor een volgende keer. :grinning:

Hier werkt Zigbee nog steeds niet. Ook na twee keer terugzetten naar de fabrieksinstellingen lukt het niet om verbinding te krijgen middels Zigbee. In de app krijg ik nog steeds te melding 'een onbekende fout is opgetreden.

Wanneer ik kijk developers.athom, dan zie ik het volgende:

Ligt het hier aan? Zo ja, wat moet er ingesteld worden?

Nee daar hoef je niets in te vullen. Al je zigbee devices hadden daar zichtbaar moeten zijn met de routing. Denk dat je het beste contact met Athom kunt opnemen. Ziet er niet goed uit. Suc6.

https://support.athom.com/

1 Like

Had/heb ik ook met mijn oude Homey. Totaal geen zigbee apparaat te koppelen (ongeacht het merk en type) en als het al koppelde altijd een time-out of “unknown”. Zelfde foutmelding bij reset netwerk. Met mijn huidige werkt het wel prima.

Heeft het bij jou eerst wel gewerkt, of vanaf dag 1 niet? Anders gewoon garantie claimen dan zullen ze hem moeten vervangen of repareren.

Mijn oude had ik kunnen opsturen, maar had geen garantie en dus waarschijnlijk (onderzoeks)kosten. Heb maar een nieuwe (2e handse) gekocht en gebruik de oude als testmachine, wachtend op de zigbee rewrite die misschien het probleem oplost…

Sinds update 2.5.0-rc.5 vandaag werkt Zigbee niet meer Meer mensen erg last van ?

Heb het gelezen maar ik had de update al geïnstalleerd. Nu maar wachten tot het verholpen is…

1 Like

Same problem here: After update no Zigbee anymore.
Found something at another place. Tried it and it works :smile: :smile:

There can be a conflict with other Zigbee controllers, e.g Hue hub.

Disconnect Hue hub and restart Homey.
after restart powerup Hue hub.

RC7 just got released :slight_smile:

Homey v2.5.0-rc.7 experimental

  • [Apps SDK] Added ManagerDiscovery (docs)
  • [ZigBee] Fix a bug that could prevent ZigBee from starting after a reboot
1 Like

Top alles werkt weer.