"Zigbee kon niet worden gestart"

Ik krijg sinds vandaag geen verbinding meer met mijn ikea zigbee lampen.
Homey meerdere keren opnieuw opgestart en geupdate naar V5.0.4, 15min stroom loos gemaakt… Dit heeft allemaal niet geholpen.

In de Homey Developer Zigbee omgeving krijg ik de foutmelding “Zigbee kon niet worden gestart” (de lampen zijn wel zichtbaar)
In de Homey app krijg ik deze foutmelding.

Iemand bekend met dit probleem? En nog beter, de oplossing?

Ik ben gisteravond ook de verbinding met al mijn Zigbee devices kwijtgeraakt. Reden onbekend, wat mogelijk door teveel Zigbee verkeer? Heb 59 Zigbee devices. Het beste is om contact op te nemen met support@athom.com. Zij hebben mij binnen enkele uren geholpen. Procedure ontvangen waarmee ik Zigbee weer werkend heb.

1 Like

Zou je procedure willen delen? Het is niet vaak dat support binnen enkele uren reageert, dus mensen die in dezelfde situatie geraken kunnen veel baat hebben bij die procedure.

Is dit van horen zeggen, of jouw ervaring?
De keren dat ik support heb benaderd had ik binnen een a twee uur inhoudelijke reactie.

De procedure past op mijn situatie (ik heb ze gelijk diagnostic reports gestuurd). Did beste zelf ook vraag uitzetten voor een passend antwoord. En daarnaast leert Athom hiervan wat er aan de hand is bij zijn klanten. Hopelijk kunnen ze daarmee verbeteringen drievliet voor iedereen.

Dat is mijn ervaring van de afgelopen jaren, maar gelukkig dat de jouwe beter is!

Overigens val ik ze niet af hoor, ik ben in de afgelopen jaren netjes geholpen. Al hebben sommige problemen weken en soms maanden gelopen en konden soms helemaal niet opgelost worden. Maar dat heb je met een apparaat dat zo veel kan, daar kan dus ook heel veel bij mis gaan.

Begrepen. Jammer; ik zie dit probleem af en toe langs komen, het had fijn geweest als er een eenduidige oplossing bleek te zijn.

Dat snap ik zeker. Ik kan alleen niet beoordelen of jouw situatie dezelfde is als die van mij. Mocht support niet binnen enkele dagen wat van zich laten horen en je zit nog steeds met problemen, stuur me dan een PM. Dan kunnen we alsnog kijken of de procedure die ik heb ontvangen kan werken voor jou. Heb je inderdaad al een mail naar support gestuurd? En indien nog niet gedaan, voeg dan een diagnostics report ID (maken via Homey Developer) toe aan je support call.

2 Likes

Alvast bedankt voor je aanbod.

Ik heb vanochtend een ticket aangemaakt per mail met wat screenshots en een diagnostics rapport.

Even afwachten… ik hoop dat het snel weer werkt, was gister avond erg donker. Bijna al mn lampen zijn van ikea tradfri en dus via zigbee …

Ook zojuist andere lader + usb kabel aangesloten maar dat was helaas ook niet de oplossing

De ervaring zal idd verschillen per probleem en de de ingewikkeldheid er van.
En vaak als alles goed gaat, hoor je er niemand over. Ik wilde dus even een “tegengeluid” geven.
Homey is best een complex apparaatje, en veel hangt af van de kwaliteit van de draadloze netwerken bij de gebruiker thuis. En ik vind het wel opvallend dat hetzelfde type apparaat van een merk bij de één alleen maar problemen lijkt te geven, en bij de ander 100% goed werkt. Hierbij doel ik niet op 1 merk, maar in het algemeen op de totaal verschillende ervaringen met dezelfde apparaten van bepaalde merken / types.

Alles werkt hier weer met wat hulp van support. Snelle en nette reacties.
Duidelijke handleiding en stappen plan!

2 Likes

Sander kun jij ook wat delen mbt het stappenplan?

Ik heb sinds vanmorgen ook problemen met het zigbee netwerk.

Dit is wat bij mij het probleem verholpen heeft…

-Homey onderste boven houden tot hij aangeeft dat hij in recovery mode zit

-Daarna ga je naar Setup.athom.com
-Selecteer dan je taal

-Houd ALT ingedrukt en selecteer “Ga verder in Browser”

-Selecteer het WIFI netwerk wat Homey moet gaan gebruiken

-houd ALT ingedrukt en druk daarna download volledig update aan laat alt los en druk op volgende

-Druk daarna op de knop gebruikersdata bewaren

Homey zal een volledige update van de software doen wat wel enige tijd duurt. Ik heb het even uit mij hoofd gedaan maar hier zul je je mee moeten redden.

2 Likes

Ik heb dit probleem ook.

In recovery mode ben ik toch alles kwijt of niet?

“Druk daarna op de knop gebruikersdata bewaren”

1 Like

Ok, even kijken of dit lukt. Systeem herstel gestart en ben nu verbonden met de Wifi

Hoe lang blijft ie wel niet hangen op “Setup is aan het laden”?

Bij mij ~5sec. Wel in Firefox gedaan. Die werkte het beste met deze procedure

1 Like

Ik moet dus de Homey in recovery brengen en dan op de kop laten liggen eigenlijk.
Dan na het selecteren van de taal zie ik inderdaad met alt ingedrukt de optie om verder te gaan in de browser. Moet ik dan in het WiFi selectiescherm wel of niet verbinding maken met de WiFi die Homey uitzendt? Want daar lijk ik linksom of rechtsom geen optie “Download full update” te hebben bij het indrukken van ALT

Ik moet wel zeggen, dat ik hier wat chagrijnig van word. Dit soort dingen is voor mij reden geweest om van Domoticz af te stappen!

Ah handig, ik ben dus niet de enige met een dergelijk issue. Er is vast geen mogelijkheid om dit dan remote op te lossen? (deze homey staat niet thuis)