gisteren een update gedaan naar 12.4.8 op mijn Homey early 2019.
Wat heb ik daar een spijt van. Het begon met de devices van Aqara en lidl geen verbinding meer hadden. Voor de update geen problemen.
Vanmorgen een backup terug gezet en toen had ik helemaal niets meer. Bleken alle apps verwijdert te zijn. Deze weer geinstalleerd en alles is weer zichtbaar in de app. Bewegingsmelders, deursensoren, temperatuur sensoren en rookmelders geven alles door. Echter schakelen van van licht en stekkers ho maar. Via de devolpers pagina geven sommige van de routers (na verloop van minuten) een positief resultaat bij een âinterviewâ, echter de meeste niet.
Het lijkt dus op een zigbee probleem. Vooralsnog zie ik het niet zitten om het zigbee netwerk te resetten of van kanaal te wisselen omdat ik dan alles opnieuw moet toevoegen. Ik heb de homey al diverse keren minstens 15min to 30min van de stroom gehad, maar dat helpt ook niet.
Zigbee zit op kanaal 14 en mijn 2.4Ghz wifi op kanaal 13. Volgens FAQ ans Lifehacks - ZigStar UZG is er geen overlap.
Het lijkt er dus op dat de push commandoâs niet aankomen. Wanneer ik een lamp handmatig met een fysieke schakelaar aanzet, wordt de status wel juist doorgegeven, maar vervolgens kan ik 'm niet uit/aanzetten via de app (timeout).
Zijn er nog andere mogelijkheden of tips ?
Met backups kun je niet terug naar oudere firmware, of oudere versies van apps.
Heb je al een PtP gedaan?
Jazeker, al diverse keren. Zie ook mijn initiële bericht.
De apps worden stuk voor stuk gedownload en geĂŻnstalleerd. Ik weet niet hoe snel je de conclusie trok dat er geen apps waren teruggezet? Kan een half uur of langer durenâŠ
Tip voor een volgende x zeg maar;
Ik heb de afgelopen jaren op verschillende Pro 2019âs zo rond de 10 backups teruggezet, ging altijd prima.
Deze procedure kan de meest vreemde zigbee issues fixen, André:
âFull software downloadâ;
Uitgebreide howto:
vanmorgen een âFull software updateâ gedaan. Dit ging verder goed, alle apps zijn weer geinstalleerd. Ook leek alles te werken voor 10minuten, daarna viel er steeds meer uit. Een " interview" op de developers pagina duurde steeds langer. Kortom nog steeds geen stabiel netwerk.
Is het een optie om stuk voor stuk een app te verwijderen (en weer toevoegen) om op die manier te achterhalen wie de oorzaak is van de problemen. Wellicht werkt een van de apps niet goed met 12.4.8
Mooi.
Heb je het nu over zigbee, of specifieker Aqara+Lidl, of valt er willekeurig iets uit?
Wat ook het geval kan zijn: een brakke USB adapter;
Heb je al een goede kwaliteit USB adapter geprobeerd? 5VDC en minimaal 2Amp (voor een Pro 2019).
Zigbee is 1 van de protocollen die last heeft van een adapter met een te laag output voltage.
Het zijn willekeurige zigbee devices. Sensoren geven hun gegevens wel door.
Adapter gebruik ik jaren en is 2A output.
Het is mij een raadsel waarom zigbee sensors (= data ontvangen) prima werken, maar zigbee lampen (= data zenden) niet.
Tenzij je meerdere lampen tegelijk wil aansturen, daar heeft Homey vaak moeite mee ..
Precies daarom geef ik het juist aan
De originele adapter kĂĄn na verloop van tijd achteruitgaan, en daardoor te weinig voltage gaan geven.
Dat verzin ik niet, er is toendertijd gewoon ergens een serie âdubieuzeâ kwaliteit adapers geleverd.
Ik heb gisteren de power adapter gewisseld met eentje van 2.4A
Nu 24 uur later werken de meeste devices weer, echter met sommige krijg ik nog steeds geen contact. Interview geeft een timeout.
Ondertussen heb ik een case lopen bij Athom en heb ik de nodige info opgestuurd.
Betreft dit toevallig apparaten die op een batterij werken? Zo ja, dat zijn doorgaans âsleepy end devicesâ die alleen reageren/communiceren gedurende de korte tijd dat ze wakker zijn. Bij het interviewen van zulke apparaten, zul je ze wakker moeten houden door elke zoveel seconden op de knop op het apparaat te drukken.
Nee, het zijn routers op netspanning.
Ik heb ze ondertussen opnieuw toegevoegd en het werkt weer.
Verzonden vanaf mijn Galaxy
-------- Oorspronkelijk bericht --------
Overstappen op homassistant
Dat heb ik gedaan nadat ik een paar keer vergelijkbare problemen had.