Zigbee apparaten niet bereikbaar

Goede dag,

Sinds gisteren werken bij mij de apparaten die ik als zigbee device, en de apparaten van ikea niet meer.
Ik krijg dan steeds de melding van " time out 30000ms"

Is daar iets aan te doen?

Zigbee dimmers van bijvoorbeeld ecodim zijn nog wel goed bereikbaar, evenals de spullen van aqara.

Mocht er iemand tips hebben hoor ik het graag.

Welk model Homey heb je?
Bij de witte bol helpt het vaak om een goede merk adapter van 2A of meer te pakken.

Ik heb de homey pro 2019. Er zit een 2A adapter op.
Dat is inderdaad bij elk probleem de eerste stap die aangeraden wordt.

Dan raadt ik je een “full software download” aan. Je raakt daarbij niets kwijt, maar ik zou wel een backup achter de hand houden.

Ik ga eens kijken wat dat doet.
Bedankt. Heb een backup, dus mocht het gek lopen is het zo weer als vanouds.

Hoi Willem,

Ik heb hetzelfde probleem mijn Zigbee apparatuur is ook erg instabiel geworden sinds een paar weken.
Telkens meldingen van time out of niet bereikbaar.
Ik hoop dat er een oplossing voor komt want ik word er gek van.
Helaas heb ik geen oplossing gevonden :frowning:
Maar dan weet je dat je niet de enige bent. Wellicht dat het te maken heeft met de laatste update van de firmware die is zo’n 2 weken geleden uitgebracht versie 8.1.3.

Groet.

Als het aan de firmware lag, had iedereen dezelfde problemen


Is je wifi kanaal veranderd? Of staat deze nog op ‘auto’?
Hoe is het met de interferentie ?
Hebben je buren een nieuw wifi systeem?
Heb je al een goede merk adapter van 2A of meer + nieuwe kabel aangesloten?
Zo niet, heb je een zigbee reset al eens uitgevoerd? (Let op: je raakt al je gekoppelde apparaten kwijt en je moet alles opnieuw pairen)

Buren hebben geen ander netwerk. Dus daar heb ik geen last van.

Mijn wifi is ook al ruim een jaar eindelijk okee voor homey.

Het lieft doe ik geen reset. Ben vaak al elke week met homey bezig, en om dan alles opnieuw te gaan instellen heb ik echt geen tijd voor.
Wordt bijna fultime hobby om alles vloeiend te houden.

Ik ga morgen eerst even de full software download uitvoeren, kijken wat dat doet.

Sinds vandaag krijg ik ook elke 3 seconden de foutmelding “504 undefined” in mijn app

check je wifi kanaal, met unify ging hij het dagelijks aanpassen en dat gaf uiteindelijk een conflict met zigbee.

maar inderdaad een adapter en full install kan helpen. en anders een ander zigbee kanaal kiezen die niet met wifi 1,6 of 11 overlapt.

Hier hetzelfde probleem vanaf 16 maart. De zigbee modulus geven elkaar geen status meer door maar worden wel via flows aangestuurd. En als ik ze handmatig bedien krijg ik de time out melding. Ik heb geprobeerd de Homey Pro 2019 naar fabrieksinstelling terug te brengen maar dat lukt helaas niet. Hopelijk is hier snel een fix voor gemaakt.

Voor nu het volgende gedaan, even de homey zonder stroom gezet en na een paar minuten weer aangezet.
Dat heeft geholpen met de merkloze zigbee apparaten.

Verder de apparaten van ikea opnieuw toegevoegd. Die werken nu ook weer.
Laatste was even een klusje, maar hopelijk blijft het nu stabiel.

Hier zelfde probleem! Alle ecodim dimmers reageren niet meer en smpl display doet het ook niet meer. Geen WiFi wijziging oid geweest. raar!

Is dit een vraag?

Wat heb je al geprobeerd om het op te lossen?

Helaas sinds een paar weken hier ook een slechter werkend Zigbee setup. Qua wifi niets gewijzigd.

Ik denk dat het met nieuwe buren (wifi) te maken kan hebben.

Nu heb ik ook een Philips hue Zigbee setup Ă©n een Plugwise systeem met Zigbee


Wat is dan aan te raden qua Zigbee kanaal?

Ik heb homey opnieuw opgestart, dimmers gereset en toen proberen te koppelen. Koppelen lukt voor geen meter. z-wave spullen werken zonder problemen

Stel de zigbee en wifi kanalen zodanig in dat ze elkaar niet in de weg zitten.

De wifi vd buren kan de boel idd verstoren.
En ĂĄls het lukt: samen afspreken wie welk vast wifi kanaal gebruikt is het beste.

1 Like

Wat ook nog wel eens kan helpen is sowieso je zendsterkte verlagen, de meeste standaard routers/accespoints van de telco’s staan vaak op hun maximum zendvermogen ingesteld. Ik heb mijn ubiquity ap’s op minimum vermogen staan (2.4ghz alleen uiteraard) en heb nog steeds een goed signaal met al mijn clients.

2 Likes

Twijfel om die route in te gaan. Want dan moet ik mijn ASUS Mesh systeem eigenlijk weer naar twee banden (2,4 en 5) omzetten
nu is het 1 SSID.

Eigenlijk heeft het heel goed gewerkt. Na het toevoegen (!!) van extra Tuya routers (slimme stekkers) was het even stabiel, en daarna slecht.

Wellicht toch maar eens een reset doen. Homey zoekt dan toch het gunstigste ZIGBEE kanaal op?
Ik heb zo ook de Philips Hue Hub eens op een ander kanaal gezet, omdat accessoires niet meer bereikbaar waren. Plugwise kan ik (meen ik) niet op een andere zigbee kanaal zetten.

Dank zover!

Niet alles werkt goed samen qua zigbee.
Dit zegt mij dat je de Tuya’s er weer tussenuit zou moeten halen.

Een reset kan in principe geen kwaad natuurlijk, behalve dat je alles opnieuw moet pairen en je flows repareren.
Hij zoekt bij een reset idd een rustig kanaal op, maar je kunt het kanaal ook zelf instellen, zonder reset.
Het wifi kanaal (van de 2.4GHz band) kun je in je router terugvinden.