Zigbee apparaten niet bereikbaar

Ja, dat heb ik gezien. Er wordt dan ook gemeld dat met name Aqara hier niet goed mee omgaat. Heeft iemand daar ervaring mee?

Heb het weer werkend gekregen door het volgende te doen:

  • Mesh router niet op “auto” kanaal te zetten
  • 2,4 band naar een rustiger kanaal verhuisd en buiten zigbee band
  • router systeem herstart
  • Homey herstart (PTP)
  • een paar zigbee routers verwijderd en opnieuw toegevoegd

Ik denk dat mijn grootste issue een botsend wifi/zigbee verhaal is geweest.

Dank voor te suggesties!

Ik heb gisteren de Homey Pro 2023 geïnstalleerd maar krijg met geen mogelijkheid mijn Zigbee apparaten (IKEA en Hue) gekoppeld.
Met Google Home werkt alles prima.

Hoe kunnen ze met Google Home werken terwijl ze niet aan Homey gekoppeld zijn?

Ik bedoel los van de Homey Pro werken de Zigbee apparaten wel dus het ligt niet aan de Zigbee apparaten en/of het WiFi netwerk lijkt me.

Zigbee-apparaten werken niet los, ze moeten gekoppeld zijn met een bridge.

Hoe probeer je ze precies te koppelen aan Homey? Heb je de juiste app(s) geïnstalleerd? De officiële Hue app werkt bijvoorbeeld helemaal niet via Zigbee, maar via WiFi.

Ik gebruik inderdaad een Dirigera bridge om de verbinding met Google Home te maken.

Ik volg gewoon de instructies voor het toevoegen van een lamp. Dus ik kies IKEA, dan het soort lamp, vervolgens wordt gevraagd om de lamp uit en weer aan te schakelen. Dan zou de koppeling binnen 20 sec. gemaakt moeten worden maar dat gebeurt niet.

IKEA lampen moeten eerst gereset worden voordat je ze aan een andere controller (Homey) kunt toevoegen: How to reset a TRÅDFRI light bulb - YouTube

Ook gedaan, werkt ook niet helaas.
Bedankt trouwens voor het meedenken.

Knippert de lamp na reset om aan te geven dat ie gereset is? Zo niet dan is de reset procedure niet goed gegaan (wat regelmatig gebeurt, die IKEA reset is vrij lastig). Zie ook de reset-tip hier: IKEA LED1536G5 control via MQTT | Zigbee2MQTT

Ja hij knippert inderdaad. Is daarna ook niet meer bereikbaar in de Ikea app.

Heb je al geprobeerd om op dat moment te koppelen zonder de lamp eerst uit/aan te schakelen zoals de app zegt?

Als het echt niet lukt kun je ook proberen de lamp als generiek Zigbee apparaat te koppelen. In plaats van te kiezen voor IKEA moet je kiezen voor Homey en dan Zigbee.

Dat is normaal, Zigbee apparaten kunnen maar aan één controller gekoppeld zijn.

Ook geen succes Robert.

1 Like

Ook als generiek apparaat wordt er niks gevonden? Dan zou je haast gaan denken aan een hardwareprobleem…

Nee ook niks, ik denk ook dat het een hardware probleem is.

Is de Dirigera bridge wel gekoppeld met Homey?, zover ik weet is hier nog steeds geen app voor.

Sorry voor de late reactie, heb het uiteindelijk voor elkaar gekregen. Er stond een wifi accesspoint te dicht nu de Homey.
De dirigeer heb je niet nodig je kunt de Tradfri lampen rechtsla aan de Homey knopen.