(Nog steeds) Traag reagerende Zigbee apparaten op Homey Bridge

Hi, al eerder heb ik problemen gehad met traag reagerende Zigbe apparaten.

Inmiddels het volgende allemaal gecheckt:

  • Wifi en Zigbee op verschillende kanalen gezet (respectievelijk 11 en 17)
  • Zigbee netwerk opnieuw aagelegd. Niet meer dan 6 directe ‘children’ die als router dienen voor 15 end devices die batterij geladen zijn. En alle apparaten aangemeld op de plek waar ze zouden moeten werken (niet naast de homey-bridge) Wat te zien is in Deleveoper Tools
  • Zigbee netwerk begint niet met 01.03.05.07.09
  • Alle batterijen uit de end devices gehaald om te ressetten
  • Homey gereset via developer tools

Ik weet nu zelf niet meer hoe verder. Lampen, wat routers zijn, reageren doorgaans pas na 30 seconden van een klik of bewegingssensor. Alle zigbee apparaten zijn van Ikea, en begin nu hard te twijfelen of goedkoop niet duurkoop is in deze.

Hebben jullie eventueel nog ideeen waarop het zou moeten gaan werken?
Ik heb mijn vrouw eindelijk een Home Automatisering beloofd die wel echt werkt, maar tot nu toe gelooft ze me nog steeds niet :relieved: :pleading_face:

Thanks alvast!
Onno

In mijn beleving is er niets mis met Ikea smart apparatuur.
30s is echt bizar lange reactietijd. Van sensor tot lamp aan zou binnen de seconde moeten zijn (bij Homey pro dan, bij de bridge moet het signaal eerst helemaal via de cloud heen en terug).
Wat zegt Athom van deze enorme traagheid?

Moet okee zijn, maar waarom niet 11 en 11? Die staan het meest uit elkaar.
Heb je nabije buren? Zo ja, op welk kanaal staat hun wifi dan (waarschijnlijk op auto…) en hoe sterk is dat signaal?
Met bv Wifi Analyzer kun je dat inzichtelijk krijgen

Heb je ook andere apparaten die geen gebruik maken van Zigbee? En zo ja, werken die wel naar behoren?

1 Like

Hi Peter,

Nog geen contact gehad met Athom, even kijken of ik het zo zelf kan oplossen.
Naar mijn weten kan ik niet (iig niet op de bridge) het kanaal van Zigbee aanpassen right?

Ik ga even scannen met de Wifi Analyer

@robertklep Andere apparaten van Hue of andere Z-wave werken prima

Kijk even op https://tools.developer.homey.app/tools/zigbee of het kanaalnr aanpasbaar is. Ik denk van wel, omdat de bridge dezelfde zigbee chip heeft als de Pro 201x.
Houd er wel rekening mee dat je veel / de meeste zigbee apparaten moet re-pairen daarna. Niet eerst verwijderen of zo, maar gewoon de pair procedure weer doen van de niet meer reagerende apparaten.

Heb je de Hue bridge in gebruik? Stel daar ook een geschikt zigbee kanaal in, indien nodig.

Even gekeken, maar ik kan het kanaal niet verranderen zelf helaas.

Gisteravond opniew het netwerk gereset en alle routers toegevoegd. Vandaag voeg ik de end devices toe. Dan zullen we wel zien.

Wifi kanalen zijn optimaal nu.

AHGI stelt Homey zelf een optimaal zigbee kanaal in als je een zigbee reset uitvoert. Staat het kanaal nu nog op 17? (wat overigens best goed genoeg kan zijn vlgs ‘Homey zelf’)

Klopt inderdaad, 17 is het kanaal wat is ingesteld.
Vanavond alle End Devices koppelen. Kijken hoe het dit weekend gaat

Helaas, na het koppelen van alle End Devices gaat het weer mis en beginnen lampen met niet meer reageren.

Heb nu verder geen opties meer om naar te kijken. Het lijkt erop dat ik een aantal laatst toegevoegde End Devices maar moet verwijderen om een naar behorend werkend netwerk te hebben.
15 End Devices op 8 Routers moet geen probleem geven maar ergens gaat er nog steeds iets fout.

Zou het dan toch zijn dat de Bridge minder aankan dan de Pro? Maar wie weet of ik dit probleem niet heb wanneer ik 400,- aan een pro uitgeef?

De bridge gebruikt (net als de oude Homey) een zwaar verouderde Zigbee chip, terwijl de nieuwe Homey Pro een veel nieuwer model gebruikt (dat hoeft overigens niet per se te betekenen dat het op de HP wel goed gaat werken, want die heeft dan weer z’n eigen problemen…).

De beste oplossing voor Zigbee is helaas nog altijd om Homey’s Zigbee niet te gebruiken, maar een externe Zigbee controller als zigbee2mqtt. Die werkt dan helaas weer niet met Homey Cloud, je moet er dus een Homey Pro voor hebben.

Ok, thanks voor de feedback.

Stel dat ik een pro koop, dan kan de bridge als bridge (no pun intended) werken natuurlijk.

Zou dat helpen? Een extra coördinator?

In een Homey Pro Zigbee netwerk kun je de Homey Bridge als “normale” Zigbee router toevoegen.

Hmm, dat zal dan niet veel doen, behalve dat de pro een betere chip heeft dan inderdaad. Food for thought!

@FirstString
Het zou wel kunnen als je z2m als Home Assistant add-on installeert. Dan kun je middels deze versie van de Home Assistant app, koppelen met Homey. :wink:

Haha, ok dan wordt het toch weer ingewikkeld, wat ik hoopte op te lossen met 1 systeem :wink:

1 Like

Even een update over dit onderwerp… Van het weekend de knoop toch maar door gehakt en een Pro aangeschaft. Alles werkt sindsdien als een zonnetje! Heel blij mee.

Thanks voor alle hulp en meedenken!

1 Like