Homey bridge "not connected"

Ik heb sinds kort iets vreemds met mijn Homey bridge. De bridge geeft in de app aan dat deze niet verbonden is. De bridge doet het voor het grootste gedeelte wel en de meeste flows werken, ik heb enkel de waarschuwing “not connected”. Verder is het zo dat enkele apparaten langzaam reageren of pas laat of niet hun status doorgeven. Mijn Aqara roller shade driver geeft wel een accu status door (deze veranderd ook) maar ik kan hem niet aansturen. Het grootste probleem lijkt hem dus in de Zigbee te zitten maar ik heb niet met alle Zigbee apparatuur problemen.

De apparaten met problemen zijn;

-Aqara roller shade driver: niet aan te sturen wel netwerk en accu status.
-Lidl Home 3 voudig stekker blok aansluiting 1 werkt en 2 en 3 geven geen status maar schakelen wel.
-Bridge “nog connected” maar ik kan wel al mijn protocollen gebruiken (Zigbee, 433Mhz en wifi)

Hallo Cees. Ik zie dat je geen reactie hebt gehad, maar ik heb sinds een week hetzelfde probleem.
Hoop dat iemand een idee heeft.

Een eenduidige oplossing kan ik je niet geven, de problemen heb ik echter niet meer.

De dingen die ik heb aangepast en waar de mogelijke oplossing in te vinden kan zijn;

  • Verwijderen van de Bridge en opnieuw toevoegen. De rest van je installatie blijft staan omdat de Bridge enkel een set antennes is.

  • Ander wifi kanaal toewijzen; dit kan niet op je bridge maar wel in je eigen router. Via dit forum heb ik geleerd dat kanaal 1,6 en 11 het minst storen op de Zigbee. Zoek op Zigbee problemen in het forum en hier komen enkele topics over langs.

  • Vergroot (of verklein) je afstand tot je router, bij mij stond hij naast mijn Mesh router en dit kan mogelijk een probleem verzorgen.

  • Als laatste heb ik de voeding vervangen van de Bridge, deze tip kwam ik ook op het forum tegen. Als de voeding net even niet meer zo fris is blijft je Bridge niet stabiel.

Eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ik je dus niet kan vertellen wat de daadwerkelijke oplossing is. Dit komt omdat ik totaal geen geduld heb en gewoon alles in één keer probeer zonder het tussentijds te testen.

Ik hoop dat je er verder mee komt.
Groet, Cees

1 Like

Beste Rob,

Sinds kort heb ik ook soortgelijke problemen, heb jij nog een oplossing gevonden, bijvoorbeeld n.a.v. de tips van @Cees_Mooijman?

Ik heb redelijk veel apparaten aangesloten, enkelen via een bridge zoals Hue. Mogelijk staat mijn Homey Pro 2023 te dicht bij mijn TP-link mesh node.

Bij voorbaat dank voor je reactie,

Jim

Hallo Jim,

Nee, helaas niet. Mijn bridge blijft problemen geven. Heel lastig, want hij fungeert voornamelijk als KAKI repeater, dus dat geeft nu veel problemen.
Mijn Homey staat idd ook erg dicht bij mijn TP-link! Daar ga ik nog eens mee stoeien.

Rob

1 Like

Rob,

Dank je voor de snelle reactie. Ik ga de komende dagen e.e.a. uitproberen, o.a. de locatie van de Homey, verder van de node, maar ik kijk ook naar de adapter, ik heb begrepen dat een andere adapter soms ook kan helpen

Ik hou je op de hoogte,

Groet,

Jim

Hoi Rob,

Ik heb gisteren de Homey Pro iets verplaatst, hij staat in onze woonkamer op de kast, waar ook een node van mijn mesh TP-Link staat.
Zoals ik eerder schreef had ik met deze opstelling nooit problemen en functioneerde de Homey Pro perfect, tot enkele weken geleden.

Mogelijk heeft mijn echtgenote de Homey Pro en/of node onlangs verplaatst tijdens schoonmaken (vermoed ik).
Of de Homey is na een update mogelijk gevoeliger geworden voor de geringe afstand tussen beide devices (ongeveer 40 cm).

Ik heb de stand tussen beide devices vergroot naar ongeveer 60-70 cm, sindsdien werkt alles weer naar behoren (tot nu toe in ieder geval😉).

Ik kijk e.e.a. de komende dagen een aan of dit blijft functioneren.

Succes!

Hoi Jim,

Ik dat gelijk ook eens proberen. Bedankt!

Rob

1 Like

Jim,

Ook heb mijn Bridge een klein stukje verplaatst en… hij doet het weer!
Bedankt voor de tip.

Rob

1 Like

Da’s mooi, succes verder!