Hallo allen,
Ik heb wat perikelen met mijn zigbee netwerk en ook na mezelf in gelezen te hebben op het forum en internet wil het maar niet (helemaal) werken.
Wat is het probleem. Al enige tijd gebeurt het dat mijn homey bridge niet al mijn zigbee apparaten aan kan sturen bijv: niet alle lampen gaan aan of uit als er een flow word aangestuurd, of slimme stekkers zijn niet meer te benaderen. En zodra ik de homey bridge verwijder uit het systeem en daarna weer toevoeg werkt alles weer na behoren (voor eventjes dan).
Na wat leesvoer kwam ik erachter dat mijn WiFikanaal en mijn zigbee kanalen overlapte. Deze heb ik dan ook (volgens mij) nu goed staan. Echter werkt het nu nog slechter dan eerst… Ik kan bijvoorbeeld een Robbshop inbouwschakelaar niet altijd aansturen via de devices (krijg dan een timeout 15000ms), maar via een flow werkt het wel (na een x-tijd wachten) het lijkt er dus op dat het zigbeenetwerk langzaam volloopt of word “geblokkeerd” o.d.
Gebruikte Bridge:
- Odido Zyxel router (WiFI staat uit)
- 2x AP van Unifi beide op 2.4Ghz kanaal 1
- Hue Bridge Zigbee kanaal 20
- Homey Bridge zigbee kanaal 21
- Aqara bridge zigbee kanaal 25
Gebruikte apparatuur:
- Lampen van Hue en Livarno (Lidl)
- Slimme stekkers van Blitzwolff (BW-SHP13)
- Inbouwschakelaars van Robbshop
- Bewegingsensors van Aqara
Als ik het overal goed heb gelezen zou dit goed moeten staan en dus ook geen verstoringen moeten geven.
Zoals jullie zien heb ik het gebruik van verschillende merken tot een minimum beperkt en snap dan ook niet waarom alles zo traag of helemaal niet reageert
Het gekke is wel dat ik met de lampen van Hue geen problemen heb. Deze werken altijd.
Moet zeggen dat het nu toch wel vervelend begin te worden en snap dan ook nuet helemaal wat ik verkeerd doe. Heeft het te maken met de bridge zelf, of de verschillende merken bij elkaar die deze problemen veroorzaken. Hoor graag van jullie of er meerdere zijn die deze problemen heeft gehad en dan ook de oplossing hebben gevonden.
Groet,
Robert