Homey instabiel (verliest connectie met vanalles en nog wat)

Ik had onlangs (eindelijk) ook zo’n probleempje, maar wel met 1 specifieke Aqara PIR sensor (van de 4 PIR’s)
Ik had sinds een jaar 12 Aqara sensors in gebruik, werkte perfect. Géén router devices dus. Vooraf had ik een Zigbee reset uitgevoerd.
Aantal maanden geleden zijn 3 Heiman rookmelders toegevoegd.

Na het toevoegen van een Ikea plug en wat Ikea lampen werkte de volgende ochtend die ene sensor niet meer.
Opnieuw toevoegen (zonder vooraf te verwijderen) + de Aqara app herstarten, loste dat weer tijdelijk op.
Heb geen verschil kunnen ontdekken met sensor compleet verwijderen en weer toevoegen: ook dan werkte de sensor de volgende dag niet meer.
Opvallend: batterij nivo bleef op ? staan, normaal is dat na een uurtje wel geupdate.

Oplossing (wat nu precies key is weet ik niet)

  • PtP (een uur): nog geen verschil
  • Recovery met volledige datadownload: nog geen verschil
  • Alle routers verwijderd en PIR opnieuw gepaired (zonder vooraf verwijderen): sensor werd ineens als nieuwe sensor toegevoegd, en een tijdlijnbericht dat de ‘oude’ sensor het zigbee netwerk heeft verlaten. Binnen het uur werd de batterij status weergegeven.
    PIR werkt weer normaal
  • Alle Ikea router devices (plug+lampen) weer toegevoegd (op hun locatie): nog geen problemen.

Note: ik gebruik de originele adapter nog.