Homey - met extra hubs - een overpeinzing

Mijn Homey (early 2016) met ongeveer 20 Apps en zo’n 60 devices draait eigenlijk best wel stabiel. Ik loop alleen tegen de zigbee devices limiet aan (max. 20 end devices).

Gezien de zigbee limiet van Homey, en mijn verwachting dat de zigbee re-write (de hardware blijft immers ongewijzigd) niet opeens alles zal oplossen… ben ik op zoek gegaan naar een oplossing.

Afgelopen periode heb ik geëxperimenteerd met Home Assistant (en daarvoor Domoticz). Voor de eerste heb ik een RPi erbij gekocht, met HA. Werkt super maar is erg wennen. Domoticz draai ik parallel op mijn Synology (en leest mijn P1 slimme meter uit). Als radio’s heb ik de beschikking over een Aeonlabs z-wave stick en een Deconz Conbee 2 zigbee stick.

Wat ik super vind aan Homey is de flow editor! Die mis ik met HA (zelfs met Node Red) en Domoticz (met blocky). Ik ben dan ook ‘om’; ik houd Homey als mijn controller, inclusief de native z-wave, maar voeg een externe zigbee controller toe. Feitelijk draai ik zo ook al mijn Hue devices; via een Philips Bridge v2.

Ik heb de koppeling tussen Homey en een zigbee controller getest:

  • op HA met DeConz
  • op Domoticz met Zigbee2MQTT
  • met een Aqara hub geintegreerd middels de Homey Mi Home App.

Binnen Homey zijn voor al deze oplossingen App’s beschikbaar. Je kunt HA, Domoticz en Mi hub prima opnemen als devices in Homey. Ook draait MQTT (hub en Client)

Mijn vraag?

Eigenlijk geen vraag. Eerder even mijn ‘pad’ toegelicht. En wellicht wat advies; met welke hardware zouden jullie - als Homey niet zigbee direct aanstuurt - dit zelf oplossen?

Ik zeg erbij dat ik DeConz alleen binnen HA heb geprobeerd. Ik heb geen ervaring om dit solo te installeren op een RPi en de DeConz App van Homey te gebruiken. ALs ik de compatibiliteits lijst bekijkt, moet dat echter ook een pracht oplossing zijn.

1 Like

ik heb 4 jaar domoitcz gedraait en was (en nog wel) daar heel blij mee.
Tot de laatste domoticz update toen moest ik mijn linux versie upgraden naar buster.
En toen begon de ellende en heb ik uit frustratie gelijk een homey pro gekocht.
Nu een maand verder ben ik nog steeds niet 100% tevreden met homey
Wat ik het meest mis is gewoon de webbrowser beheer dat ik vanuit elke pc erbij kon zonder de telefoon te moeten pakken met de app.
Ook vind ik de blocky van domoticz beter dan de flow van homey.
Maar homey heeft ook weer andere zaken die ik weer beter vind dan domoticz.
Zwave bij homey vind ik minder gewoon en werkte bij domoticz super
voordeel van homey is dat ik bij het toevoegen van 1 zwave apparaat geen 20devices krijg.
Daarintegen is de webinterface met zijn plattegrond echt gewelding.
Twijfel daarom nog steeds om terug te gaan.

Hoezo loop je tegen die limiet aan? Kun je niet een smart plug erbij kopen en weer 20 nieuwe end devices toevoegen dan?

Heb ik! Ik heb Aqara curtain controllers en een paar double relays. Toch loop ik tegen deze beperking aan. Ik zou opnieuw moeten koppelen, in de hoop dat de router wordt gevonden ipv Homey. Maar, dan moet ik ook weer flows repareren. Ben dat gedoe zat.

Mijn eerste idee was direct “waarom geen deCONZ los?”, maar na beter te lezen zie ik dat je dat nog niet geprobeerd hebt. Mijn advies is om dat te doen.

Ik ben recentelijk overgestapt van een combinatie van Hue Bridge / IKEA gateway en direct connected naar volledig deCONZ. Ik heb wel wat repeaters moeten kopen (IKEA dingen van 10 euro) omdat m’n NAS op zolder staat en de homey / bridge / ikea gw beneden in de meterkast en ik de Conbee II stick in m’n NAS wilde hebben ipv een los apparaat er weer naast (zoals een rpi bijvoorbeeld). Overigens draai ik hem in een docker, installatie had wat uitdagingen (gerelateerd aan de netwerk stack van docker, verder niets te maken met deCONZ), verder draait het rete stabiel.

Mijn ervaring is dat de HUE sensoren nu eigenlijk altijd direct reageren, via de HUE app met bridge zat er soms een vertraging in vanwege een polling rate. Met de IKEA gw had ik veel netwerk issues (lag aan app, schijnt nu opgelost te zijn) en met direct connected had ik eigenlijk geen uitdagingen zolang ik er alleen sensoren op aansloot, lampen, zeker in groepen was een probleem.

De deCONZ app werkt keurig en wordt heel enthousiast onderhouden. Wat ik jammer vind is dat je er iets 'extra’s naast hebt voor functionaliteit die het eigenlijk gewoon zou moeten doen. Ik heb echter wel vertrouwen in de zigbee rewrite omdat het schijnt alleen software te zijn waar alles op hangt. In de laatste facebook reacties wordt aangegeven dat ze de rewrite nu in test hebben. Geen idee hoe lang het nog gaat duren, maar ze zijn er iig mee bezig.

Voor nu hou ik het bij deCONZ aangezien dat gewoon feilloos werkt. Een ander groot voordeel, vind ik, is dat het zigbee netwerk niet opnieuw opgebouwd hoeft te worden na een reboot. Daarmee zijn de devices veel sneller beschikbaar dan voorheen.

Dus, mijn advies; probeer deCONZ te installeren, en de App hiervoor te installeren.

1 Like

Precies! Ik wil eigenlijk geen losse RPi erbij, dus is het plan om deCONZ in een docker op mijn Synology te gaan proberen. Helaas ondersteunt mijn DS214+ geen docker … dus wacht ik tot de aangekondigde DS220+ er is, zodat de DS218+ goedkoper wordt en ik die kan kopen :slight_smile:

Begrijp ik het goed dat jij ook de Hue Bridge eruit hebt gehaald (en de Ikea gateway) en alleen DeCONZ gebruikt als radio? Ik heb alleen verlichting, geen sensoren van Hue. Vertraging via de bridge + Homey is hier acceptabel. Wel ervaar ik vertraging als bijvoorbeeld een Aqara sensor een Hue lamp - via een flow - moet starten. Het is echter nog acceptabel.

Dank voor de DeCONZ tip en bevestiging. Ik ga dat zeker bekijken!
Op dit moment - omdat ik geen docker kan installeren - ga ik nog wat tijd besteden aan de integratie met Aqara/Xiaomi gateways (ik heb er twee en die zijn beide opgenomen in Homey). Een goedkope hardware oplossing!

Je schrijft vertrouwen te hebben in de zigbee rewrite; betekent dat dat je toch DeCONZ weer gaat stoppen en terugkeert naar Homey zigbee?

PS

Fijn dat je het opgelost hebt. Mogelijk kan ik straks wat assistentie gebruiken :wink:

PPS
Gek dat DeCONZ voor allerlei platformen is te downloaden, maar een Mac versie ontbreekt?!? Ik zou het op mijn Mac willen testen, maar zie geen installatie mogelijkheid.

Ik gebruik docker op mijn oude beestje, een 1812+, werkt super. V.w.b. de uitdagingen waar ik tegen aan liep had te maken met dat ik uiteraard al 80 en 443 in gebruik had. Dus een bridged verbinding ging niet lukken op native poorten. Ik hou zelf niet zo van port mappings dus ben op zoek gegaan naar een andere oplossing en gevonden: https://blog.oddbit.com/post/2018-03-12-using-docker-macvlan-networks/.

Maar inderdaad, ik heb de bridge en ikea GW weggedaan en gebruik nu alleen deCONZ.

En inderdaad2; als de zigbee rewrite bewijst stabiel te zijn en het gewenste effect levert, dan ga ik direct weer terug naar Homey. Ik wil zo min mogelijk componenten en hoewel ik erg blij ben met m’n nas, die gaat al aardig wat jaartjes mee, plus dat je gewoon een bulk meer componenten hebt, nas / netwerk / stick / docker / externe fw en software.

V.w.b. de Mac, geen idee; heb geen Mac, succes daarmee :wink:

Het is al meer geopperd… Maar ik draai nu ook sinds dik een half jaar ofsow met een RPi met daarop een Conbee stick en deconz app op de homey… Echt, dat draait als de brandweer. Niks geen gedoe met limieten qua aantal devices… En doordat je elke device via de conbee hebt heb je echt een super goeie mesh van al je devices en als ik naar de mesh kijk in de deconz app op de Pi maakt ie er ook een veel uitgebreidere mesh van dan dat homey doet.

Ook al komt er ooit een zigbee re-write, ik ga niet meer over naar de Zigbee van homey en hou het bij de combinatie van de Pi en Homey…

En als DeCONZ op een NAS zou draaien, heb je feitelijk niet een extra systeem…mits je al een NAS hebt natuurlijk. Zo draai ik al jaren Domoticz separaat op mijn NAS en houd zo mijn energie verbruik netjes bij. Dat doet dat systeem (voor mij) makkelijker dan Homey + Insights.

Ik gebruik zoals gezegd van Hue alleen de lampen en strips icm een bridge v2. Hoe werkt DeConz met licht scenes (dus, aanschakelen van grotere groepen lampen)? Gaat dat binnen DeCONZ, of heb je groepen in Homey aangemaakt? Schakelt dat snel / tegelijk?

Ik maak eigenlijk niet echt gebruik van scenes als zodanig. Als ik meerdere lampen aan wil hebben doe ik dat binnen een flow. In de keuken heb ik bijvoorbeeld 5 GU10 spotjes van hue en deze gaan allemaal tegelijk aan als ik ze aanstuur. Maar dat zijn dus 5 regels in een flow met als kaartje “dim naar” omdat de helderheid afhankelijk is van de hoeveelheid buitenlicht.

Ik ben overigens volledig afgestapt van slimme spots. Heb nu gewoon dimbare spots die worden aangestuurd met een dimmer2. Zwave, dus niet relevant in dit verhaal. Zigbee is voor mij met name voor sensoren.

Heb inmiddels DeCONZ op een RPi geïnstalleerd en dat werkt.

Wat helaas nog niet lukt - en hier off topic is - is de Homey App laten autoriseren. Als ik dat probeer, worden geen IP, poort en dergelijke aangemaakt. Volg uiteraard netjes de handleiding door eerst in DeConz te klikken op ‘toestaan’ andere Apps.

Wellicht heeft iemand een snelle tip… Anders stel ik de vraag in het DeCONZ draadje!

Thnx.

Ligt eraan hoe je 'm precies op de RPi geïnstalleerd hebt. Als ie b.v. in een Docker container draait dan levert dat problemen op met autodiscovery. Maar volgens mij kun je toch ook handmatig IP en poort invoeren? Je RPi moet overigens wel een vast IP-adres binnen je netwerk krijgen.

Allereerst: Dank dat je altijd zoveel helpt @robertklep ! Echt tof van je (en ook nog eens op vele onderdelen van het forum). Super van je!

Ik heb de SD image " Homebridge-hue + Raspbian Buster" (bron) geïnstalleerd.

Een poort en IP is geen probleem, maar hoe kom ik aan de API key?

Kan de app de API key niet zelf opvragen als je alleen IP en poort invult? (ik gebruik de app zelf niet)

Eventueel kun je het handmatig doen met bijvoorbeeld curl:

  • in de Phoscon web app: “hamburger” menu > Gateway > Advanced > Authenticate App
  • vanuit Terminal: curl -XPOST http://IP:POORT/api -d'{"devicetype":"Homey"}'

Als het goed is krijg je dan zoiets terug:

[{"success":{"username":"TOKEN"}}]

TOKEN is de API key.

@robertklep

Ik denk dat het een poort probleem is. Als ik in de webinterface de Phoscon App draai, zie ik alleen nergens de poort staan. Hoe kom ik achter het juiste API en WEBSOCKET poort nummer?

Met https://phoscon.de/discover zie ik alleen een internal poort met 80 staan

Volgens mij is het dan gewoon poort 80 die je moet opgeven.

Ja, dat ik gelukt. Token heb ik ook. Nu alleen nog een Websocket poort…

Heb je 80 al geprobeerd? Websockets gaan gewoon over HTTP.

1 Like

Hoe simpel. Beide dus op 80.

Dank je wel man!

1 Like