Alternatief voor de slechte zigbee?

Hallo allemaal,

Enige tijd draaide alles hier perfect en ik was er erg blij mee. Ik had er zoveel vertrouwen in dat ik weer eens een sensor ging toevoegen, en nog één… Maar toch ging het toen weer fout en begonnen sensoren weer dienst te weigeren en werden er commando’s overgeslagen door Homey. Ik zit dus echt aan de max. van sensoren wat Homey kennelijk kan verwerken.

Sensoren waar ik het hierbij over heb zijn sensoren van Xiaomi. Als laatste heb ik bijvoorbeeld een motion sensor toegevoegd als vervanging van de hue sensor in de keuken (de vertraging van de sensor via de bridge was ik echt zat van) Echter sta ik nu af en toe in het donker in de keuken omdat Homey kennelijk de triggers soms mist van de sensor.

Ik begin hier echt van te balen en de zigbee rewrite geloof ik zo langzamerhand niet meer in, wil het NU opgelost hebben.

Nu lees ik wel eens iets over een Raspberry met daarop een Zigbee module. Ik heb hier geen ervaring mee en heb ook werkelijk geen idee hoe ik het aan de gang zou moeten krijgen. Ik wil me hier met plezier in gaan verdiepen echter ben ik wel benieuwd of een setup als deze kans van slagen kan hebben. Is het mogelijk om sotware op de PI te laten communiceren met de Xiaomi sensoren en vervolgens Homey weer te laten praten met de PI? En dat allemaal met een minimale vertraging? Als die mogelijkheid er namelijk is dan ga ik eens kijken of ik hier wat mee kan, de PI kan wel in de meterkast komen te hangen, daar eventueel een goeie Zigbee antenne bij en hopelijk kan ik op die manier een degelijk Zigbee netwerk bouwen.

Ik werk met diverse routers (6 stuks Innr SP 120) en homey maakt er ook wel een mesh netwerk van maar het werkt gewoon niet lekker stabiel op deze manier…

1 Like

Ik begrijp je frustatie. Totaal geen Zigbee-problemen hier, dus ik ben altijd benieuwd waarom andere mensen dit wél hebben. Daarom ben ik benieuwd naar:
a) Je zigbee-netwerk. Hoeveel niet-gevoede Zigbee apparaten heb je? Ik ga er vanuit dat je niet meer dan Homey en de 6 genoemde routers hebt?
b) Of je dit al hebt geprobeerd:

Met name bovengenoemde topic werkte bij mij erg goed. Sorry voor de spam, mocht je dit al hebben geprobeerd

1 Like

Jij doelt op DeCONZ. @Jan_Willem_Visser Je kunt hier een USB stick voor kopen (Conbee 1 of 2) of een hat die je op GPIO pins van de raspberry plaatst (Raspbee).

Vervolgens kun je DeCONZ verbinden met Homey via Home assistant met daarbij een HASS 2 Homey app. Ik koppel DeCONZ direct zonder HASS via een eigen fork van een Russische app genaamd HomeyCONZ. Dit alles werkt perfect.

Houd er wel rekening mee dat bovengenoemde apps niet in de Homey App Store staan en via CLI geïnstalleerd dienen te worden. Je hebt voor dit hele verhaal voldoende (technische) kennis nodig. Het is geen plug and play.

Je zult voor jezelf moeten bepalen of dit bij je past.

1 Like

Wellicht een te stomme oplossing voor Homey. Ik heb de Philips hue bewegings sensor met de philips hue app gekoppeld. Dus NIET de hue apo van Homey, maar Philips hun eigen app. Tja waar heb je dan Homey voor? Voor al het andere, maar de vertraging werd steeds slechter en dit werkt perfect om het licht aan te laten gaan. Lichten uit die ik wel weer via Homey. Deursensoren voor lichten aan ook via Homey.

1 Like

Met de Wifi kanalen ben ik al eens wezen stoeien. Naast de 6 INNR pluggen heb ik ook nog een 3 tal Gledopto ledstrip controllers die ook als router fungeren. Verder zijn alle lampen verbonden met de Hue bridge dus die hebben geen effect op de Mesh van Homey.

Ik heb in eerste instantie een aantal Hue sensoren (9 in totaal) rechtstreeks via de bridge lampen laten bedienen en dat werkt idd snel. Echter werken al mijn lampen afhankelijk van bepaalde omstandigheden. Wanneer ik film kijk wil ik bijvoorbeeld ander licht in de keuken, bijkeuken en toilet dan wanneer ik geen film aan het kijken ben. Als ik slaap wil ik op de overloop en badkamer geen vel licht hebben terwijl ik wel feller licht wil als ik wakker ben. En zo zijn er nog meer variabelen die van invloed zijn op wat het licht moet doen.

Nu had ik het in eerste instantie zo ingesteld dat de bridge de minimale hoeveelheid licht aan zet en als Homey ziet dat een spot is aangezet wordt er bepaald of er meer moet worden aan gezet. De vertraging daar tussen ging me echt storen op den duur en wil dat gewoon direct gestuurd hebben.

DeCONZ had ik nog niet van gehoord, zal me er eens in verdiepen. Ik had wel de optie gevonden van de combinatie Domoticz en MQTT

En je had de sensoren wel verbonden via de bridge van hue zelf? En de lampen dan weer via homey? Want dat heb ik ook en die vertraging (anders dan de standaard vertraging van hue zelf) ervaar ik niet. Nu heb ik slecht zes van deze sensors maar werkt voor mij snel.

Ik heb alles van hue via de bridge, zowel lampen als sensoren. Een lamp aansturen via homey gaat direct en zonder vertraging ook al is de lamp verbonden via de bridge. Het probleem is de terugkoppeling van sensoren, homey polt slechts 1x per 5 seconden de status van lampen en sensoren. Als je dus pech hebt detecteert de sensor beweging net nadat homey heeft gepolt wat de status is. Dan kan het dus voorkomen dat homey pas na een kleine 5 seconden reageert op de sensor.

Heb je misschien een link naar wat meer info hier op het forum? Ik kan echt niks vinden! En op github kan ik de bijbehorende repo voor de Homey app ook niet vinden…

Zover ik weet staat er hier geen info. Zoals ik al zei, het is geen plug & play. :wink:

De HASS app voor Homey kun je hier vinden:

HomeyCONZ:

Lastig dat de broncode van de app niet beschikbaar is, anders was het misschien mogelijk geweest om deze polling waarde te verkleinen naar 1 sec. Maar begrijp nu wat je bedoelt, in mijn geval is het niet zo hinderlijk omdat ik ze alleen in de hal gebruik en in de keuken ook een Aquara heb bijgeplaatst. Die lijkt wel sneller te reageren, dat wel. Zijn ook nog is goedkoper :wink:

Homey iedere seconde de Hue bridge laten pollen?
Al eens geprobeerd, word ze niet vrolijk van!

1 Like

Mja, 2 seconden dan? Geen idee maar 5 sec is best lang voor het waarnemen van een beweging. Toch?

Klopt. Maar ook 3 seconde geprobeerd en daar werd ze al erg onrustig van. Vroeger stond het standaard op 7 seconde maar ik denk dat 5 het hoogst haalbare is op dit moment

Het is balen dat de sensoren niet rechtstreeks zijn te koppelen aan homey want ze werken wel erg goed vind ik. Heb ze wel een paar keer geprobeerd te koppelen met de zigbee app voor hue maar na een bepaalde tijd reageren ze niet meer in homey.

Ik denk dat mijn broertje en ik maar eens een poging gaan wagen om de oplossing van @Skorpion werkend te gaan krijgen. En dan alle xiaomi sensoren maar aan de PI hangen. De problemen bij mij vallen nog wel enigszins mee, eens in de zo veel tijd gaat het licht in de keuken niet aan maar verder werkt het vlekkeloos in huis. Maar ben voornemens om meer sensoren toe te gaan voegen en merk dat telkens wanneer ik nu een sensor toevoeg dat deze minder goed werkt… Dus tot de sensor in de keuken (das de laatste die ik heb toegevoegd), werkt alles perfect. Maar het lijkt echt alsof ik de max aan sensoren heb bereikt ofsow…

Cool, thanks!

Zojuist de Home assistant app op homey geïnstalleerd via Cli. Dus de eerste stap is gezet! :+1:

Nu nog een Pi en een conbee II op de kop tikken. Ik heb al een paar video’s bekeken om te zien hoe deze te configureren is en dit lijkt me niet al te ingewikkeld.

Nog een paar vragen;

  1. Hoe is het bereik van de conbee II?
  2. Hoe stabiel werken de zigbee apparaten met homey op deze manier?
  3. En heel belangrijk, hoe zit het met de eventuele vertraging? Hoe snel geven sensoren hun status via deze manier door aan Homey?
  1. Ik heb zelf een Raspbee. Voldoende router devices blijven van belang, maar in een nieuwbouwhuis met beton en 3 dubbel glas ervaar ik geen problemen.
  2. Zeer stabiel.
  3. Ik ervaar geen vertragingen. Alles schakelingen en status updates verlopen direct. Het kan echter afhankelijk zijn van het type sensor hoe vaak deze een update geeft.

Dat klinkt goed.

Ik heb vanmiddag een conbee 2 besteld en een raspberry pi 4. Daar gaan we dus de komende tijd flink mee aan de slag!

Nog 2 vragen:

  1. Hoe krijg je de apparaten uiteindelijk in de Homey interface te zien? Zie je alle waarden per sensor net zo makkelijk als dat ze rechtstreeks aan Homey zijn verbonden? En zijn ze nog steeds net zo makkelijk in flows te verwerken als voorheen?
  2. gebruik je home assistant/hass voor nog meer zaken die niet mogelijk zijn met Homey?
  1. In feite kan dit precies hetzelfde zijn als een directe koppeling. Echter is dit uiteraard ook afhankelijk van de implementatie van het apparaat in de Homey app (bijv. HomeyCONZ) die je gebruikt om de apparaten te koppelen.

Aqara Temp/Humidity voorbeeld:

  1. Ik gebruik zelf HASS niet meer omdat ik met de HomeyCONZ app een directe koppeling heb tussen DeCONZ en Homey, en ik HASS anders dan de koppeling met Homey verder niet gebruikte. Dit was bij mij voorheen DeCONZ => HASS => Homey.

Bedankt voor de voorbeelden!

Ik begrijp het. Ik heb ook al even contact gehad met de ontwikkelaar van de Homeyconz App. Dit lijkt mij inderdaad ook de makkelijkste manier. Er worden alleen momenteel nog wel een aantal apparaten niet ondersteund zoals de schakelaars bijvoorbeeld. Hopelijk volgt dat snel!

Edit: welke firmware heb je hiervoor op de pi geïnstalleerd? Er staan er namelijk 4:

https://phoscon.de/en/conbee2/sdcard

Ik gebruik zelf geen kant en klare image. Ik heb destijds een Raspbian Stretch lite image gebruikt omdat ik ook nog andere applicaties had draaien. Ik zou als ik jou was de Desktop image zonder hue homebridge gebruiken (tenzij je dat ook gaat gebruiken). Als je de Headless image gebruikt heb je geen toegang tot de GUI en heb je alleen toegang tot de Phoscon web app. Je hebt in principe de GUI niet nodig voor het toevoegen en managen van je devices, maar deze maakt het wel mogelijk om geavanceerde info en een Zigbee netwerk connectie kaart van je devices te kunnen zien