Alternatief voor de slechte zigbee?

Hallo allemaal,

Enige tijd draaide alles hier perfect en ik was er erg blij mee. Ik had er zoveel vertrouwen in dat ik weer eens een sensor ging toevoegen, en nog één… Maar toch ging het toen weer fout en begonnen sensoren weer dienst te weigeren en werden er commando’s overgeslagen door Homey. Ik zit dus echt aan de max. van sensoren wat Homey kennelijk kan verwerken.

Sensoren waar ik het hierbij over heb zijn sensoren van Xiaomi. Als laatste heb ik bijvoorbeeld een motion sensor toegevoegd als vervanging van de hue sensor in de keuken (de vertraging van de sensor via de bridge was ik echt zat van) Echter sta ik nu af en toe in het donker in de keuken omdat Homey kennelijk de triggers soms mist van de sensor.

Ik begin hier echt van te balen en de zigbee rewrite geloof ik zo langzamerhand niet meer in, wil het NU opgelost hebben.

Nu lees ik wel eens iets over een Raspberry met daarop een Zigbee module. Ik heb hier geen ervaring mee en heb ook werkelijk geen idee hoe ik het aan de gang zou moeten krijgen. Ik wil me hier met plezier in gaan verdiepen echter ben ik wel benieuwd of een setup als deze kans van slagen kan hebben. Is het mogelijk om sotware op de PI te laten communiceren met de Xiaomi sensoren en vervolgens Homey weer te laten praten met de PI? En dat allemaal met een minimale vertraging? Als die mogelijkheid er namelijk is dan ga ik eens kijken of ik hier wat mee kan, de PI kan wel in de meterkast komen te hangen, daar eventueel een goeie Zigbee antenne bij en hopelijk kan ik op die manier een degelijk Zigbee netwerk bouwen.

Ik werk met diverse routers (6 stuks Innr SP 120) en homey maakt er ook wel een mesh netwerk van maar het werkt gewoon niet lekker stabiel op deze manier…

1 Like

Ik begrijp je frustatie. Totaal geen Zigbee-problemen hier, dus ik ben altijd benieuwd waarom andere mensen dit wél hebben. Daarom ben ik benieuwd naar: