Homey - met extra hubs - een overpeinzing

Standaard installatie bij mij en dat is als volgt:

1 Like

Dank je wel @Martijn_Hoogenbosch

Hallo Eternity,

Waar heb jij gevonden dat er een limiet is voor Zigbee devices ?. Ik kan dit niet terug vinden.

Groeten Ronald

De Zigbee controller van Homey is een CC2530, en de standaard firmware daarvoor is gelimiteerd op 20 direct gekoppelde devices:

NWK_MAX_DEVICE_LIST
– Defines the number of directly-connected child devices supported
– Each entry in this table is 28 bytes of RAM
Default size is 20

(bron: https://www.ti.com/lit/wp/swra635/swra635.pdf?ts=1592463625129 pagina 4)

De limiet heeft te maken met het beperkt geheugen (8kB) van de controller, dus het is min of meer een hardware limiet. En met “min of meer” bedoel ik dat er nog best wel wat extra uit te persen valt, zo heeft het zigbee2mqtt project, dat (o.a.) dezelfde chip ondersteunt een limiet van 48 devices.

Kennelijk heeft Athom er ooit voor gekozen de standaard (vrij conservatieve) limiet van 20 aan te houden. Wellicht dat ze dat met de :unicorn::unicorn::unicorn: Mythische Zigbee Rewrite™ :unicorn::unicorn::unicorn: ook gaan aanpakken.

2 Likes

Dank voor het beantwoorden Robert.

Hallo Robert,

Bedankt voor de info. En ik was juist bezig al mijn “klik aan klik uit” spul door zigbee te vervangen omdat de schakelaars hiervan niet reageren.

Mmm, dan moet ik kijken wat ik nu ga doen.

Groeten Ronald

Dat kun je nog steeds prima doen. Ik heb zo’n 60 zigbee devices gekoppeld aan homey. Het limiet is voor direct gekoppelde devices. Om een knap bereik te krijgen wil je te allen tijden meshen en routers, oftewel gevoede zigbee devices, toevoegen (niet alleen bij homey maar bij elke z-wave of zigbee oplossing). Hoewel het dus een harde limiet is zou het voor niemand een probleem hoeven te zijn tenzij je een leefruimte hebt van 30 m2 zonder deuren, muren en interferentie :slight_smile:.