Zigbee - bereik

Ik ben een KAKU gebruiker en heb nu een homey bridge.
Heb een trust zigbee RGB lamp verbonden.
Maar ik merk dat binnenhuis op 3meter afstand van de bridge deze goed is aan te sturen.
MAAR gaan we binnenhuis op een 8meter van de bridge dan kan ik geen connectie krijgen.
Terug op 3meter afstand is alles meer in orde.

Iemand nog problemen hiermee of een oplossing.

Zijn er gebruikers die al meer dan 10 zigbee apparaten hebben verbonden ??

Ondertussen geprobeerd een;

  • GLEDOPTO_ZigBee Controller (staat in een kast)
  • en een Eco-Dim.10 Zigbee
    te koppelen aan de homey bridge.
    Eerst deze gereset en dan in koppelmodus.
    Werden niet gevonden door homey, staan in vogelvlucht 6-8meter van de homey bridge.
    Daarna deze terug gekoppeld aan de KAKU en dit ging probleemloos.

Doe ik iets verkeerd of is zigbee bereik onvoldoende

Het zigbee bereik is idd niet heel groot, en hangt af van het kanaal van je wifi / het kanaal van je zigbee. Wifi kan namelijk storen op je zigbee. ***
Kreeg je tijdens het pairen van je eerste zigbee apparaat geen info pagina als deze te zien?
Dit is wat er op de Pro gebeurt bij het toevoegen van een zigbee apparaat:

Link naar artikel “Learn more”:
https://support.homey.app/hc/en-us/articles/360019239879-Creating-a-stable-Zigbee-network-with-Homey-Pro

***) ZigBee and Wi-Fi Coexistence | MetaGeek


Je kunt maar 1 controller per zigbee mesh netwerk hebben, samenvoegen gaat niet op Homey (voorzover mij bekend).
Verder, in de app store kun je ontdekken welke apparaten werken met je Homey bridge
https://homey.app/nl-nl/apps/browse/#filter?platform=cloud

Ik krijg jou printscreen ook te zien.
De 3 apparaten wat ik koppel zijn er op 220V.
Deze zijn, als ik het goed begrijp, “Zigbee routers” en zouden het signaal moeten doorgeven.
Ik koppel deze via “Apparaten” “+” bij “suggestie” kies ik de app en dan het toestel dat ik wil koppelen.
Trust koppelt niet via de trust app en zegt dat dit een Zigbee RGB lamp is (maar werkt goed)

Vreemd dat deze met KAKU zonder problemen te koppelen zijn.
Dit zou dan toch ook moeten met de Homey bridge.
Ergens denk ik dat ik iets verkeerd doe, maar wat ???

Zigbee is helaas vaak merk gebonden. Het werkt soms prima, soms half, soms niet, vandaar mijn tip om in de app store te kijken / zoeken of je apparaat wordt ondersteund middels een app.
Homey heeft een generieke zigbee driver, welke in theorie alles kan aansturen wat aan/uit kan, gedimt kan worden, en soms wit- of kleur opties.
Voorzover ik weet werkt dat niet met inputs (schakelaars, dimmers, sensors etc)

230V zigbee apparaten zijn altijd routers, welke het zigbee signaal verder verspreiden en waarmee andere zigbee apparaten kunnen verbinden; batterij gevoede apparaten hebben geen router functie.
Het is dus handig de eerste router een paar meter van Homey te plaatsen, en dan steeds een paar meter verder weer één.
Hoeveel die “paar meter” daadwerkelijk is, is van van alles afhankelijk (wifi van jou / van de buren / betonijzer in wanden / plafonds, soms HR glas ook), ik heb een tijd lang 12 zigbee sensoren, zonder router apparaten, probreemloos gebruikt, ze hingen door het hele huis (standaard beton middenwoning).

Trust = KaKu :wink:

Ik merk dat de eerste zigbee op 5 meter van de homey bridge werkt in een open ruimte.
Op 9-10 meter werkt deze niet meer.

Wat wifi betreft ik heb thuis 3x de 2.4 & 5Ghz (3 repeaters)

Ga morgen nog wat testen.
Ik MOET een stabiel zigbee netwerk hebben voor volgende modulles;
3x GLEDOPTO_ZigBee Controller - 220v
3x Eco-Dim.10 Zigbee - 220v
1x Icasa dimmer CZB-IW11D - 220v
2x trust RGB lampen
3x zigbee deursensoren - batterij
Zoniet; dan is de homey niet geschikt voor mijn doeleinden.

Niet altijd, vooral dimmers die geen nuldraad nodig hebben zijn vaak geen router.

Ah okee. Dan wordt het iets als: 230V apparaten die je rechtstreeks met een fase- en nul draad aansluit :upside_down_face: