Bereik homey onvoldoende

Hoi. Ik ben een beginner en heb wat zigbee lampen en een honey. Maar merk dat de honey het bereik/afstand niet aan kan. Hoe kan ik dit het beste oplossen? Andere bridge? Versterkers? Of de pro?

Plaats een aantal Zigbee device welke altijd op stroom zijn aangesloten.
als voorbeeld een aantal slimme stekker’s https://www.robbshop.nl/slimme-verlichting/slimme-stekkers/zigbee-stekkers
Plaats deze her en der in je huis tussen je homey en je verste devices
de reeds geplaatste device’s netjes afmelden
Plaats de de stekkers (wacht een dag om je zigbee mesh netwerk stabiel te laten worden)
en meld je andere device’s weer aan op de gewenste locatie.
Mijn advies om dit rustig aan te doen geef de device’s de tijd om zich, en doe er niet 10 tegelijk.

Ik hed een dergelijk probleem ook. Zigbee stekker er tussen geplaatst, aangemeld op de Homey en de homey herstart. De verst verwijderde devices liepen meteen keurig via de nieuwe tussenstekker…

Om deze problemen inzichtelijk te maken zou het handig zijn als Homey een zelfde functie krijgt
als de tuya app zodat je bij je zigbee gate away kan zien wat de routing is en de signaalsterkte
zodat je evt wat kan aanpassen enz

Dat kan via de developers pagina…

https://tools.developer.homey.app/

Klopt je kan daar wel wat zien maar niet hoe de routing verloopt
voorbeeld sensor buiten gaat via ganglamp naar homey enz

@W_Wassink Dat kon je met de Homey Pro 2019 wel zien maar met de 2023 versie niet meer inderdaad.

Kan in developers pagina ook geen signaal sterkte lezen, bij mijn tuya app wel bij de gate away

Ok Mike 1233
Jammer dat deze functie is verwijderd bij 2023
Zou iemand een manier weten om dit toch weer inzichtelijk te maken

Nee dat schijnt niet te kunnen.
Martijn Poppen heeft zigbee ‘maps’ gemaakt voor de Pro 201x, maar kon die data niet uitlezen van de Pro 2023.

Maar toch, je kunt er zelf toch weinig aan sturen.

Bij mijn weten was de reden tot het weglaten van de route data, dat support (te) veel vragen kreeg over het zigbee overzicht, terwijl er niets mis bleek te zijn.

Zo’n (flauw) verhaal gaat ook over het minder functioneel maken van de led-ring. Omdat mensen zelf een rode led amimatie hadden geprogrammeerd, maar dat later weer waren vergeten, zou support overmatig ‘lastig zijn gevallen’ met paniek vragen over de red-ring-of-death

1 Like

Bij zigbee2mqtt is dat echt mooi voor elkaar: