Zigbee devices andere routing

Omdat ik geen extra zigbee devices meer kon pairen had ik even geen zin meer in homey. Alles werkte verder voor 99% stabiel maar die laatste paar devices stoorde mij een beetje. Nu zag ik dat je maar 20 devices direct aan homey kan koppelen en dat de rest dus via een andere route moet gaan van apparaten die op 230v werken. Ik heb in de developer pagina gekeken en al mijn zigbee apparaten verbinden direct met mijn homey. Kan ik dit op een of andere manier aanpassen? Ik heb een Fibaro rolluik module, hue lampen, tradfri lampen etc. Genoeg devices die kunnen routen dus, alleen ik weet niet hoe ik mijn zigbee devices daar achter krijg. Misschien veel verder weg houden met koppelen ofzo zodat homey niet het dichtstbijzijnde apparaat is?

Ik ben bang dat je eerst een batterij gevoede device zult moeten verwijderen en opnieuw moet gaan pairen. Pas dan zal ie een nieuwe route gaan zoeken via een router device.

Dat zou vervelend zijn, maar dan is het het beste om ze allemaal opnieuw te doen. De vraag is dan: hou ik mijn battery device dan dicht op de homey zoals altijd gezegd wordt, of juist op de plek waar ik hem wil plaatsen (zodat hij zelf een kortere route zoekt)?

Juist op de plek waar je 'm wilt plaatsen. Ik meen dat “dicht bij Homey” vooral voor Z-Wave geldt, niet zo zeer voor Zigbee.

Helaas niet gelukt… Hij doet het alleen als ik hem dicht bij de homey houd. Misschien 2 domme vragen maar dat zou het probleem kunnen verklaren:

1: philips hue lampen kunnen als router dienen voor battery devices toch?
2: Indien ja: is dit nog steeds zo als deze via de hue hub aan homey gekoppeld zit? Dit is in mijn geval namelijk wel zo waardoor de lampen misschien de mesh niet kunnen maken

Correct! Lampen gekoppeld via de Hue bridge maken hun eigen netwerk en doen zeker niet mee met het Homey Zigbee netwerk!

Daar was ik al bang voor… Maargoed dat verklaart wel een hoop. Ik ga er in het weekend is mee spelen en 1 hue lamp direct aan homey koppelen om te kijken of het dan beter werkt. Dankjewel

1 Like

Verwacht niet dat als je één router device aan je netwerk toevoegt het ineens allemaal een stuk beter werkt.

1 Like

We gaan het zien. Werkt het niet dan houdt t op helaas. Dan liggen er een paar devices in de kast te stoffen😂

Of je voegt meer router devices toe :wink:

Ik heb een vijftal hue lampen “strategisch” uit mijn hue bridge gehaald en door het huis verdeeld zodat ze mooi kunnen meshen. Dit werkt eigenlijk vrij goed en meer stabiel dan devices die direct met homey praten.

Dan snap ik het probleem waar ik tegenaan loop. In het weekend is mooi testen of ik dan nieuwe devices kan toevoegen. Wel weer ff wat flows omgooien maar dat is een kwestie van tijd. Dankjewel voor jullie reacties.

Ik zie nu in de developer page inderdaad router en end device staan. Nu nog wat klooien met de afstanden. Ik las wel dat de zigbee rewrite heel dichtbij is? Moeten we dan alles opnieuw gaan toevoegen of wordt dat automatisch omgezet?

Daarnaast nog een vraag: kan een router device achter een router device in de route staan of is het altijd homey - router - end (battery?) device?

Bestaande devices blijven gewoon werken.

Nee, routers kunnen ook voor andere routers routeren.

1 Like

Ik had begrepen dat als je een batterij zigbee sensor in de buurt van een Ikea repeater installeert, dat deze dan via de Ikea repeater opgenomen wordt in de mesh. De Ikea repeater moet natuurlijk wel aan Homey gekoppeld zijn. Heb het niet getest, want zoveel zigbee devices heb ik niet. En mijn hue lampen zitten allemaal op de hue bridge.

Dit gebeurt ook bij apparaten die aan de vaste spanning zitten en aan homey gekoppeld zitten. Ik heb nu een aqara sensor achter een osram lamp zitten in de routing en dat gaat goed.

Het enige wat ik niet weet is of de route ‘hard’ vast wordt gelegd bij het koppelen of dat deze nog kan wijzigen. Ik zag namelijk ook ergens ‘last working route’ staan wat mij het idee geeft dat de route variabel is en dus ook via een andere router homey kan bereiken

Zou de zigbee rewrite straks problemen met pairen kunnen oplossen? Ik krijg nog met geen mogelijkheid meerdere sensoren gepaired terwijl ik maar 18 devices heb waarvan 3 routers.

Edit: ptp gedaan en heeft geholpen. Koppelen lukt nu weer