Zigbee netwerk uitbreiden met Ikea en Hue

Ik heb een Homey Pro uit 2019 en ik ben aan het ‘switchen’ van Apple’s HomeKit naar het Homey-ecosysteem. Ik ben nu al een tijdje bezig, lees veel op fora, Facebook, etcetera maar loop echt nog wel tegen wat zaken aan.

Zo heb ik twee Ikea Smart rolgordijnen. Ik principe wil ik die rechtstreeks aan Homey hangen, zonder tussenkomst van de Ikea router. Op zich lukt dat met de rolgordijnen en de bijbehorende schakelaar als ik maar dicht in de buurt blijf van Homey.

Nu snap ik dat je een Zigbee netwerk moet uitbreiden met power-enabled devices. Het eerste wat ik getracht heb was de bijbehorende Ikea range extenders te koppelen. Ik krijg dat niet voor elkaar. Ik druk op het pinnetje maar koppelen ho maar. Ik zit op ongeveer 2 meter afstand van de Homey.

Ik had nog een Hue smart plug liggen, en aangezien Hue ook Zigbee is dacht ik die te gaan gebruiken. Ik heb deze eerst verwijderd uit de Hue app en daarna getracht met de app Hue without the bridge te koppelen. Ook dit lukt van geen kanten (ook hier 'Het toevoegen duurt te lang). Homey staat 30 cm van de smart plug. Ik heb wel de overige lampen van Hue wel via de officiele Hue app gekoppeld, maar ik begreep dat dit geen range extender is van een Zigbee netwerk omdat dit in het eigen netwerk is.

Geen idee wat nu dan te doen… :frowning:

Hoeveel device’s heb je op je zigbee netwerk? En welke?

je hebt ook een hue app die zonder de hue hub werkt. heb je die gebruikt?

Weet je ook dat wifi en zigbee in dezelfde frequentieband opereren? Het kan zijn dat jouw wifi en zigbee op (bijna dezelfde) frequentie staan.
Ik zou wifi 2.4GHz vastzetten op 1, 6 of 11, en dan

  • een zigbee kanaal ver daar vandaan kiezen.
    of
  • Als je het niet erg vind om ‘alles’ opnieuw te pairen: een zigbee reset uitvoeren, dan kiest Homey automatisch een rustig kanaal voor zigbee.

De eerste 230V gevoede zigbee apparaten dien je centimeters naast Homey te pairen. Als ze blijven weigeren,

  • stug doorgaan (20x ?) totdat ze wel een keer pairen (euvel van sommige Ikea Tradfri apparaten)

Werkt dat toch niet:

  • vervang de adapter door een goede merkadapter 5V/2.1A of hoger en vervang ook het snoertje

Helpt dat ook niet,

  • start dan Homey op in recovery, en voer de “Full software download” uit. Dit veranderd niets aan je settings e.d., maar installeert “Homey OS” zeg maar, opnieuw, en heeft diverse vreemde zigbee problemen verholpen (Bij iedere systeemaanpassing, is het is altijd handig om een backup achter te hand te hebben, mocht je al veel tijd hebben gestoken in flows bouwen)
    Klik hier voor de howto

Klopt helemaal. Check ook het zigbee kanaal van de Hue bridge!

Dank allen. Ik heb inderdaad ‘nog’ maar drie 230V gevoede range extenders waaronder 2 van Ikea en dus die ene van Hue. Ik heb daarnaast twee battery-powered schakelaars die bij de 2 rolgordijnen horen. Ik heb dus nog niet veel eraan hangen, gelukkig.

Ik heb alles ontkoppeld, het Zigbee-netwerk gereset, deze op kanaal 11 gezet (dat had ik al eerder ergens gelezen) en dan begonnen met de 230V, deze een beetje verspreid door het huis. En warempel, het werkt tot nu toe. Ik heb zelfs de developer tools gevonden om te kijken hoe de routing gaat.

Het enige wat ik nog niet aan de praat heb gekregen is de Kruidvat deur/raamsensor maar weet niet of dat uberhaupt kan…

Graag gedaan.

Mooi dat het nu beter werkt!

Vraag me nog wel even e.e.a. af:

Maar… heeft Homey 'm dan zelf op kanaal 11 gezet, of jij?

.

Homey staat standaard vaak op 11.
Ergens gelezen is mooi, maar heb je nu de kanaalnummers met de wifi kanaalnummers vergeleken, zoals op de afbeelding?
Wat is nu je wifi kanaalnummer dan?

Is geen ‘eigen’ app voor, maar het zal ws. Tuya whitelabel spul zijn
Probeer de Tuya zigbee app eens
https://homey.app/a/com.tuya.zigbee/test/

Als deze de sensor niet herkent, kun je hier vragen of de sensor aan de app kan worden toegevoegd:

Het is me niet gelukt, hij is weer retour. Ga die van de Lidl eens proberen… Thx!

1 Like