Zigbee netwerk

Hallo Allemaal,

In mijn tuin maak ik gebruik van Zigbee lampen.
De tuin is 70 mtr diep, dus heb ik lampen geplaatst die constant onder spanning staan en zodoende een versterker vormen voor mijn Zigbee netwerk. Na spanningsuitval in de tuin krijg ik de lampen die het verste weg staan van de Homey Pro niet meer geschakeld. Daarom twee Zigbee extenders aangeschaft. Deze gekoppeld met de Homey. Deze in de tuin geplaatst. Maar nu werken de lampen die het verste weg staan nog niet.
Heeft wel gewerkt.
Nu is mijn vraag: kan ik op een of andere manier het Zigbee netwerk zichtbaar maken en de interferentie controleren. Want naast dit Zigbee netwerk maak ik ook gebruik van 5 TP-link Deco’s in de tuin. Deze zouden kunnen storen op elkaar. Maar dat wil ik graag “zien” zodat ik een oplossing kan gaan zoeken.
Wie o wie kan mij helpen?
Groet,
Ben.

1 Like

Wat bij mij hielp is om de lampen die niet meer reageren te repareren, dan zoeken ze opnieuw een route naar homey via de lampen die nog wel in het mesh zitten. En dan nog even de grote vraag, waarom 5 deco’s in de tuin? Dit lijkt mij een beetje overkill.

Zoals gezegd is mijn tuin 70 mtr diep. En op het breedste punt, dat tevens het verste weg ligt 30 mtr. Om overal WiFi dekking te hebben heb ik deze Deco’s nodig. Op die WiFi heb ik camera’s om de achteringang en de tuin te overzien.

De lampen resetten en opnieuw koppelen heb ik ook al geprobeerd. Werkt niet. Blijft mijn vraag: kan ik de koppelingen binnen het Zigbee-netwerk zichtbaar maken. Dan weet ik of ik met de afstanden goed zit of lampen en/of repeaters moet verplaatsen.

Niet met de nieuwe HP2023, wel met de oudere modellen.

Overigens zijn Zigbee extenders/repeaters niet beter in het uitbreiden van je netwerk dan lampen, beiden zijn het Zigbee routers.

Je neemt met zo veel accespoints natuurlijk wel heel veel RF ruimte in (elk AP zal een ander kanaal gebruiken) en dit zal de zaak niet helpen, ik weet niet wat voor een deco’s je hebt maar met één ubiquity U6 Long-Range AP haal ik hier dezelfde afstanden (in open veld uiteraard). Wat je nog kunt proberen is om de spanning van alle lampen af te halen en vanaf degene die het dichtst bij homey zit beginnen met in te schakelen/repareren en alles even rustig de tijd te geven na elke lamp. En misschien even alle AP’s uitschakelen terwijl je dit doet om zo min mogelijk interferentie te hebben.

Mijn HP is early 2019.
Blijft mijn vraag. Hoe maak ik de verbindingen in het Zigbee netwerk zichtbaar ?

https://tools.developer.homey.app/tools/zigbee

Beiden geven overigens slechts een beperkte view van het netwerk, maar het is beter dan niks.

1 Like