Zigbee netwerk werkt opeens niet meer

Hi allemaal, hopelijk kunnen jullie mij helpen.
Sinds vrijdag is opeens mijn hele zigbee netwerk weggevallen van mijn homey.

Ik heb vooral xiaomi sensoren en Ikea spots erop.
Zijn 33 apparaten totaal, het werkt eigenlijk al anderhalf jaar goed tot en met vrijdag… Hier een klein stukje van mijn lijst apparaten(kreeg geen lekker screenshot op mijn telefoon) :

Volgende heb ik gedaan:

  • Alle zigbee apps gereset
  • Homey gereset
  • Homey 40 min zonder stroom en opnieuw opgestart
  • spots allemaal aan en uit gezet
  • Back-up van donderdag terug gezet
  • Nieuwe adapter geprobeerd incl. Een uur zonder stroom
    -geprobeerd opnieuw apparaat toe te voegen(dat wilt ook niet lukken)
    -proberen zigbee kanaal te wijzigen(kon het kanaal niet wijzigen…)

Zoals ik het zie, lijkt het erop of er echt een defect is, maar ik heb de homey al een tijd niet aangeraakt en staat veilig in de kast te draaien…
Al mijn z-wave, WiFi apparaten werken nog wel gewoon prima.

Hopelijk hebben jullie nog goede tips, dankjewel alvast!

Zigbee netwerk reset.

Dankjewel voor je snelle reactie, als ik een zigbee reset doe, dan ben ik toch al mijn apparaten kwijt?
Met 33 apparaten heb ik namelijk heel wat flows lopen…

Dan moet je inderdaad al je apparaten weer opnieuw toevoegen, alhoewel je het forum even moet doorzoeken om te kijken of je na een Zigbee reset een backup restore kunt doen om je apparaten en flows weer terug te krijgen.

Maar gezien alles wat je al gedaan hebt zijn er niet zo heel veel mogelijkheden meer over…

Misschien helpt deze procedure:

Ik zou overigens eerst stap 1 t/m 5 doen om te kijken of een verse full firmware genoeg is.

Ik zou na een Zigbee reset één device opnieuw koppelen. Werkt dat dan lijkt de hardware OK. Dan kun je eventueel proberen een backup terug te zetten, dan hoef je hooguit die ene weer opnieuw toe te voegen van je test. Werkt het dan weer niet dan blijft je flows repareren na de Zigbee reset de enige optie. Ik heb het ook gedaan, het is een gedoe maar dan heb je wel een heel vers opgebouwde mesh.

1 Like

Dank jullie wel voor de reacties!
Alleen een zigbee reset wilde het niet verhelpen, maar gelukkig de andere stappen wel!
Heb daarin stap 1/6 uitgevoerd en daarna een back-up terug gezet en alles lijkt tot nu toe helemaal goed te werken! Als er haperingen blijven vormen, dan ga ik de stappen nog een keer herhalen en dan echt alles opnieuw toevoegen, zodat het een frisse start is. Maar voor nu vind ik het goed!

Thanks:)

2 Likes

Hier hetzelfde probleem na de update naar 6.0..

Altijd handig om te melden bij Athom (support@athom.com) als je dat nog niet gedaan hebt.

Ik heb zelf na de Zigbee reset geen backup teruggezet maar mijn flows hersteld. De reden daarvoor is dat ik bang was dat een backup toch oude dingen terugzet die achterblijfsels zijn van oude firmware of niet stroken met de nieuwe verbindingen. Tot nu toe is Zigbee volledig stabiel bij mij.

Dank voor je reactie Edwin. Ik heb een fabrieks reset van de Homey gedaan en de software teruggezet naar V5.0.4. Ik ga het Zigbee netwerk morgen resetten en je advies opvolgen. :+1:

Problem solved. Zigbee reset - fabrieks reset - laatste backup terug zetten - klaar. Alle zigbee apparaten staan er ook gelijk weer in en het werkt vooralsnog perfect. Ook weer de mogelijkheid Sonoff sensoren toe te voegen.

Dag Edwin,
Het is bijna een jaar verder dan je zigbee problemen met de Homey… is het nog steeds stabiel?
Ik heb geen cloud opslag abo en dus geen backup ontdek ik nu ik de fora erop na sla sinds vannacht mn zigbee eruit ligt, grrr
Jouw post gaf/geeft me een heel klein beetje hoop dat een zigbee reset kan helpen?
Je schrijft dat je daarna je flows hersteld hebt?
Wat houdt dat precies in?
Heb je al je devices een factory reat moeten gene en opnieuw toevoegen? Of wat heb je precies moeten doen om het weer werkend te krijgen?
Ik dacht: eerst maar ff vragen voor ik zomaar een zigbee reset doe
Dank je wel alvast!

Ja, het is nog steeds stabiel. Maar er zijn wel dingen die je eerst kan doen. Ik zou echter wel eerst een euro investeren en een backup maken, al ligt je zigbee eruit.

Vervolgens zou ik, als je dat niet al hebt geprobeerd, een PTP doen (10 min de stekker eruit) en een goede andere adapter van 2A of meer gebruiken om je Homey weer aan te zetten.

Helpt dat niet, dan is er een procedure om de volledige firmware opnieuw te installeren met behoud van data:

Pas als dat ook niet helpt zou ik een zigbee reset doen. Dat heeft wel voordelen, omdat je dan je zigbee netwerk helemaal netjes kunt opbouwen, beginnend met de dichtsbijzijnde zigbee routers en dan naar buiten werkend. De batterijgevoedde devices pas het allerlaatst. Bovendien kiest de reset een kanaal dat het minst storing lijkt te hebben van b.v. wifi.

Na de update naar 7.4.1 ook bij mij ineens een complete failure op ZigBee. Alleen een klein probleem is dat het gebeurt terwijl ik niet thuis ben. En dus de handelingen niet kan uitvoeren. Waardeloze shit lekker om de lampen 3 weken aan te laten als je net op vakantie bent.

Dus: automatische updates uitzetten als je op vakantie gaat.

1 Like

Inmiddels dank aan de oppas door de homey on z’n kop te houden en overnieuw te laten opstarten als dan de schakelaar wordt bediend dan worden ze weer herkend. Via remote nog een weigerende zigbee schakelaar willen aanmelden maar aanmelden gaat helemaal niet meer wat zou dat nog kunnen zijn?