Homey problemen, vermoedelijk zigbee

Hallo,

sinds gisteren hebben wij rode driehoekjes bij diverse lampen staan en werken flows niet meer. Enkele wifi-verbonden apparaten werken nog wel. We hebben reeds herstart, apps herstart, backup gemaakt-Zigbee gereset-backup teruggezet, en de firmware voorzien van de laatste update.
Niks werkt, Homey blijft bij veel apparaten melden “heeft het Zigbee netwerk verlaten”.
We hebben helaas geen backups van vóór de problemen.

Geen idee waar te zoeken, alles opnieuw inprogrammeren zou enorm veel tijd kosten, redelijk veel apparaten weggewerkt of op hoogte ingebouwd…
Iemand enig idee wat nog te proberen?

Bedankt!
Jeroen

Je kunt eens proberen je homey (welk model?) een kwartier van de stroom te halen en daarna weer in te schakelen.

Overigens, als je daadwerkelijk je Zigbee-netwerk gereset hebt in Homey (zoals je aangeeft) dan dien je, zover ik weer, alle Zigbee-apparaten opnieuw met Homey te koppelen en de flows waarin ze gebruikt worden aan te passen.

1 Like

Je zou het apparaat kunnen repareren. Door middel van onderhoud bij het apparaat, nadat apparaat weer geconnect is werkt de betreffende flow voor dat apparaat ook weer.

Werkt dat ook na een Zigbee reset :thinking:? Ik was in de veronderstelling dat het apparaat-ID dan wijzigt en de reparatie-optie niet mogelijk is.

Bedankt voor het meedenken alvast! Inderdaad na het terugzetten van de backup lijken de Zigbee apparaten toch weer te worden herkend. Nog niet te bedienen overigens maar ik zie in de developer tools dat ze toch alleen weer een ID hebben gekregen. Na de reset stonden deze allen op “-”.

Gaat om een 2023 model trouwens…

Dan kun je proberen wat @Martin_Zijderhand voorstelde: de Zigbee-apparaten repareren.

Dat doe je door naar de instellingen in de apparaattegel te gaan en dan op Onderhoud te klikken. Vervolgens kies je Probeer te repareren.

Homey zal dan vragen om het apparaat in koppelmodus te zetten, zodat hij de bestaande koppeling met het apparaat kan proberen te herstellen.