Alles opnieuw installeren

Mede Homey’s,

Mijn Homey 2023 had laatst een probleem met ZigBee.
Dat probleem was alleen op te lossen met een nieuwe Homey.
Nu heb ik op die nieuwe Homey een backup terug geplaatst maar ik heb nu weer andere problemen met Zigbee dat ik devices niet kan herstellen of nieuwe kan toevoegen.
Homey kan mij niet verder helpen ik zou alles opnieuw moeten inrichten.
Het ligt niet aan de Homey zelf want als ik terug ga naar de fabrieks instellingen dan kan wel gewoon nieuwe zigbee devices toevoegen.
Weet er iemand een slimme manier hoe ik dit aanpak ik heb namelijk nog al wat apps, flows en devices.

Ik kan, na het lezen van de opties en bevindingen, ook niets anders bedenken dan opnieuw te beginnen met zigbee.
Zet dan eerst het 2.4GHz wifi kanaal vast, op bij voorkeur 1, 6 of 11, en voer dan een zigbee reset uit. Homey zoekt dan zelf een geschikt zigbee kanaal uit.

Maar het is minder werk dan je denkt, om je flows te repareren is er een rete-handig script van Martijn Poppen:

Ik gebruik altijd deze manier, is nog niet misgegaan, en het script heeft me al heel wat uren werk bespaard:

Het is dan nodig de exacte namen van je huidige zigbee apparaten te hebben opgeslagen, in notepad of iets.
Met dit mooie script van Caseda krijg je (o.a.) een overzicht met de namen van al je zigbee apparaten.

Het is zaak de opnieuw gepairde zigbee apparaten een iets andere naam te geven, laat zeggen met een - erachter geplakt of iets.
Als je wil, kun je dat later weer weghalen door de apparaatnamen te wijzigen.

1 Like

Kennelijk zit er dan iets in je backup/configuratie dat dat niet goed is. Misschien kun je achterhalen wat dat is door stap voor stap onderdelen te verwijderen en te zien of je dan wel kunt toevoegen. Dus stap voor stap apps verwijderen en dan stap voor stap devices. Als je weet welk onderdeel het is, zet je de backup terug en verwijder je dat onderdeel.

Bedankt @Peter_Kawa ik ga het eens bekijken of ik eruit kom.

1 Like

Bedankt @Rmb ik ga denk ik eerst eens stap voor stap de apps uitzetten kijken of dat mijn probleem oplost dat is het minste werk en daarna of stap voor stap devices verwijderen en daarna de app. of ik volg de stappen @Peter_Kawa