Homey overleden, gelukkig backup maar…

Afgelopen week heeft mijn Homey besloten niet meer op te starten :confused:

Dwz, alleen 1blauw ledje…

Goed dat er een backup gemaakt was, anders 300flows opnieuw.

Gelukkig kon ik nog ergens een Homey kopen (ritje à 140km)

omdat de garantie waarschijnlijk afgelopen was dacht ik (2jr +5mnd) wat niet zo was vertelde Athom mij.

Toen ik de nieuwe Homey via de app had gezegd de laatste backup van 2dagen geleden te gebruiken, kwam de eerste verassing tevoorschijn.

Geen enkele app was meer aanwezig, alleen herinnerde ik mij dat door nogmaals een restore te doen dit werd hersteld.

Dit klopte, want hierna ging de blauwe ring draaien en bij apps kwam een hele lijst tevoorschijn.

Veel apparaten werkte gelukkig weer (het meeste).

Echter was het helaas zo dat vele Zigbee devices niet meer werkte, waarvan veel schakelaars :frowning:

Na veel geprobeerd te hebben zoals apparaten uit/aan en stuk voor stuk opnieuw toe te voegen lukt het nog steeds niet met momenteel 7 wel werkende Zigbee devices, waaronder 2 routers (Innr SP120), weet ik niet meer precies wat te doen.

Deze apparaten willen dus niet (meer) gekoppeld worden.

Hij time-out steeds (het duurde te lang…) volgens Homey.

Het vreemde is dat van deze apparaten anderen (dus 1Hue dimmer switch, 2lcd thermometers en 1 Aquara temp/humidity sensor weer terug kwam, behalve de gang schakelaars) het wel deden na een batterij eruit/erin en een druk op het zend knopje van de betreffende devices.

Gedaan:

  • Homey herstart
  • Devices afgekoppeld (nu nog maar 8 actief)
  • Devices dicht bij Homey proberen te koppelen
  • Homey 15minuten vd stroom gehaald

Bedankt voor lezen van dit lange verhaal :slightly_smiling_face:

Hoop dat iemand nog een tip heeft.

Zeker bij Zigbee apparaten moet je vaak geduld hebben na reset kan best een half tot een heel uur duren voor dat allles opgestart is.

Hallo Jan,

bedankt voor het meedenken, alleen is het punt momenteel dat het lijkt alsof Zigbee geen ‘nieuwe’ apparaten meer aanneemt.

De applicaties waar deze niet geaccepteerde apparaten mee zouden verbinden zijn echter wel operationeel, want andere wel werkende apparaten draaien inderdaad na een tijdje wel.

Het was dinsdag dat de nieuwe Homey is gaan draaien
en het enige ‘oude’ apparaat wat het na 3dagen nog steeds niet doet is een Moes 3gang schakelaar.

Voor de duidelijkheid, de apparaten in de openingspost werken na verwijdering dus helemaal niet meer op Homey.

De 4gang die het eerst wel deed, heb ik opnieuw proberen te koppelen, alleen werkte dat ook niet meer:

Deze reactie krijg ik dus bij elke koppel actie welke Zigbee wil gebruiken.
De bestaande (8 apparaten) werken goed…

Heb je vooraf een zigbee reset gedaan, op je ‘nieuwe’ Homey?
Dat zou ik wél doen.
Daarna moet je wel de backup weer terugzetten.

Het klopt dat de apps er even niet lijken te zijn na een restore, apps worden nl. na de restore gedownload uit de appstore (er worden enkel appstore linkjes gebackupt).

Voor w.b. het op gang komen van zigbee na een restore, zoals Jan zegt even geduld hebben. Geef het bijv. eens een halve dag de tijd.

Wees je er ook van bewust dat enkel de live versies van apps worden geïnstalleerd.
Als je Tuya Zigbee app gebruikt, installeer dan even zelf de test versie van die app.
Daar zitten veel meer apparaten in die ondersteund worden

Hallo Peter,

geen reset gedaan. Zag wel een keer zoiets voorbij komen na de 1e restore actie, alleen kon die melding niet meer terug vinden (waarschijnlijk overschreven log).

Ik ga het proberen en daarna de backup terugzetten.

Update:

Na een reset van Zigbee lukte het weer om apparaten toe te voegen, echter alle andere devices werkten toen natuurlijk niet meer.

Nogmaals een reset gedaan en daarna de backup terug gezet.

Helaas werkte toen nog steeds veel niet, zelfs nog minder.
Alleen was het wel weer mogelijk bepaalde apparaten toe te voegen (Innr SP120 en de oude gen 2 Hue switch).

Ik heb toen besloten om alle Zigbee apparaten te verwijderen en opnieuw te beginnen.
Als eerste 3 Innr sp120 die als router dienen en de rest daarna.

Dit ging vrij goed, bijna alle apparaten werden aangenomen .
Alleen helaas met geen enkele mogelijkheid meer de lcd thermometers.

Vraag me af wat hier precies de reden van is, want ik beheer 4 Homey’s en deze willen dus op al deze 4 Homey’s niet meer.

Na zoeken kom ik wel op Github een melding tegen van dit probleem, alleen begrijp ik niet waarom specifiek met een nieuwe koppel poging dit probleem optreedt.

Zou jammer zijn deze niet meer ‘slim’ te gebruiken.

Voor de rest draait het weer behoorlijk goed met dank aan de tips van jullie.

1 Like