Vorige week ben ik begonnen met de upgrade van mijn huidig Homey 2019 pro naar een nieuwe 2026. Vol positieve verwachting had ik van het apparaat. Voordat ik starte met upgrade heb ik nog even gecontroleerd of mijn backups up to date waren. Na die controle Homey 2019 afgesloten en het nieuwe apparaat opgestart.
Na inloggen, en netwerksettings kwam ik al snel bij de backups die ik kon selecteren. Tot zover ging alles goed. Maar na zo’n 2 uur wachten begon ik toch te twijfelen. Ondanks alles bleef homey gestaag ronddraaien met de regenboog kleuren. Op mijn telefoon zag ik nog steeds allemaal rode driehoekjes bij ieder apparaat staan. Dat zijn er zo’n 65.
Nadat ik toch maar besloot om het proces weer overnieuw te doen. Ging het iets beter.
50 apparaten werden geïnstalleerd, de overige gingen niet verder. Ik heb ook niet een signaal gekregen dat hij klaar was.. Het zijn vooral Zigbee apparaten die niet volledig werkend geïnstalleerd waren. Aqara, Tradfri en Everspring zijn merken die niet wilden.
Na wat te vergeefse pogingen met opnieuw opstarten. Apparaten opnieuw koppelen. Heb ik de moed opgegeven. Telkens blijft Homey het zelfde beeld geven dat deze nog niet klaar is met updaten vanaf mijn backup. (ronddraaiend regenboog licht.
1 poging nog gedaan met een schone setup zonder een backup terugzetten en dan proberen om 1 apparaat te koppelen. Geprobeerd met de Aqara deur- raamsensor. Maar zonder succes. En ja hoor telkens weer het zelfde beeld. Mijn verwacht is dat de Homey geen draaiend licht meer geeft als deze klaar is. Maar die status heb ik niet gezien.
Dit heeft mij ertoe besluiten om Homey 2026 weer terug te sturen. Homey 2019 weer aangezet. En deze draait weer als een zonnetje. Geen problemen met Zigbee. Soms Hue en Tradfri zitten elkaar in de weg, maar dat is het dan wel.
Natuurlijk wil ik up to date blijven met domotica, maar zit wel te dubben lag het nu aan het apparaat of is het altijd een worsteling om een upgrade naar 2026 te doen?
Wellicht goed om even naar dit kennisartikel te kijken over de betekenis van de LED-ring: Understanding the LED Ring of Homey Pro. Als de LED-ring ronddraaide in verschillende kleuren, dan was je Homey gewoon in bedrijf
.
Wat betreft het niet goed werken van Zigbee-apparaten na het terugzetten van een back-up op een nieuwe Homey Pro, check dit topic: Zigbee issue with Homey Pro 2026 migrated from Homey Pro (Early 2023) using USB Restore. De samenvatting is dat, bij grotere Zigbee-netwerken, Homey niet altijd in staat is om het Zigbee-netwerk goed over te zetten/opnieuw op te bouwen. Een reset van je Zigbee-netwerk in combinatie met het repareren (dus niet verwijderen) van al je Zigbee-apparaten is dan de enige oplossing. Ik liep daar zelf ook tegenaan bij de overstap naar mijn HP26 met 70+ Zigbee-apparaten.
1 Like
Naast het antwoord van Sunbeach: als je begint met het opzetten van een Zigbee netwerk kun je het beste met de stroomgevoerde zigbee apparaten beginnen (lampen, stopcontacten e.d.) Die werken ook als zigbee-router wat het te realiseren netwerk stabieler zal maken.
Ik heb al 3 jaar een Homey 2023, loopt als een zonnetje, sinds 2 maanden opgevoerd met een vervangende CM4 module, loopt nog sneller als een zonnetje. Ik heb geen reden om aan te nemen dat de Homey 2026, ondanks de problemen bij de conversie, niet ook als een zonnetje zou moeten kunnen draaien.
De Raspberry Pi Compute Module 4, oftewel de computer (processor, intern/extern geheugen), die zich in de Homey Pro bevindt.
Sommigen vervangen die door een vergelijkbaar exemplaar met meer intern geheugen en/of opslag.
De stroomgevoerde apparaten werkten ook allemaal, het ging vooral om de apparaten die gevoed worden door een batterij. Zoals bewegingsmelders, raam/deur sensoren. etc. Deze sensoren waren van Aqara, wat helemaal niet reageerde op een reset, of wat dan ook. Ik had ergens gelezen dat bij de instellingen de optie netwerken had moeten zien voor Zigbee. Deze optie zag ik niet en dacht dat deze protocol niet goed opgestart was. Maar bedankt voor je reactie.
Altijd een goed advies, maar hier was het niet echt van toepassing; hij had een migratie gedaan.
Dan mag men verwachten dat alles meteen weer werkt, met evt. re-pair hier en daar.