Connectie problemen veel devices op homey pro 2026

Hoi,

Ik ben overgestapt van de Homey Pro 2019 naar de Homey Pro 2026, inclusief de Bridge, welke netjes via wifi is gekoppeld. Sindsdien heb ik wat IKEA-lampen, slimme stekkers en deurcontacten bijgekocht.

Sinds de overstap heb ik echter constant problemen: apparaten reageren niet meer of zijn erg traag. Flows, devices, eigenlijk alles. Ook HDashboard werkt niet goed meer omdat hij vaak aangeeft dat Homey offline is.

Ik heb een backup van de 2019 teruggezet op de 2026 en ben van daaruit gaan uitbreiden met IKEA-lampen, maar die werken al helemaal niet goed en lijken “in slaap te vallen”.

Mijn vragen:

• Doe ik iets verkeerd?

• Moet ik mijn Zigbee-netwerk opnieuw opbouwen?

• Is het verstandig om een IKEA-bridge toe te voegen?

• Of toch maar weer (dure) Philips Hue lampen kopen?

Ik heb deze issues nooit gehad met de 2019. Wie kan hier iets zinnigs over zeggen of heeft een tip?

Alvast bedankt!

Het helpt als je wat meer informatie geeft.

Hoe ben je overgestapt? Met een lokale/on-line back-up?
Welke apparaten geven problemen? Bijv. een specifiek type connectie, zoals WiFi- of Zigbee apparaten? Of wellicht aal specifiek merk en model?

Kortom, geef wat meer info, anders ben ik bang dat niemand je kan helpen.

EDIT - Ik zie dat je jouw post hebt aangevuld :+1:

Als het Zigbee-apparaten betreft na het teugzetten van een back-up, dan loop je mogelijk aan tegen het volgende probleem: Zigbee issue with Homey Pro 2026 migrated from Homey Pro (Early 2023) using USB Restore

Online Backup uitgevoerd en problemen met bestaande philips hue lampen en frient smart rookmelders en met de zigbee Ikea lampen. Bedankt voor je tip ik zal dit later aanvullen. Ik had ergens gelezen dat het zigbee netwerk gereset zou moeten worden / opnieuw opgebouwd op deze homey ik ga dat morgen uitvoeren en zal ook dat laten weten. Dan echt de stroom er af ook van alle lampen en dan weer langzaam alles online brengen en devices met batterijen als laatste.

Allereerst welkom op de Homey Community!

Lees de Welcome to the forum! post hier om er zeker van te zijn dat je op de hoogte bent van de forumregels.

1 Like

Dat zou het probleem inderdaad kunnen oplossen. Na een reset blijven je Zigbee-apparaten in Homey staan, echter als onbeschikbaar met een rood kruis. Daarna zul ze een voor een moeten repareren, via de betreffende optie (Onderhoud > Probeer te repareren) in de instellingen van de apparaattegel. Afhankelijk van de omvang van je Zigbee-netwerk kan dat een aardige klus zijn.

Ik loop tegen eenzelfde probleem aan bij de overstap van een Homey Pro 2023 naar 2026 na het terugzetten van een back-up. Ik wacht vooralsnog op een oplossing van Athom.

Ook al ben je van plan een reset uit te voeren, is het wellicht goed als je dit probleem ook meldt bij Athom, via Support | Homey. Meerdere gebruikers ervaren dit probleem na het terugzetten van een back-up. Hoe meer mensen het melden bij Athom, hoe sneller er (hopelijk) een oplossing komt.

2 Likes

Stroom eraf is niet nodig.
Tijdens het repareren of re-pairen van batterij gevoede apparaten dien je het pair knopje om de 1 a 2s even heel kort in te drukken.
Dit omdat dit type apparaat “in slaap valt” bij inactiviteit om batterij te sparen.

Hi, Ik heb het toch gedaan. Een complete reset van de homey en deze weer gekoppeld met de bridge welke op de wifi is aangesloten in een ruimte ver van mijn homey. Toen begonnen met toevoegen van alle Hue lampen. Hierna alle Smartplugs en hierna alle batterij devices. Ook heb ik de Homey en wifi devices een eigen wifi netwerk gegeven. Maar dat was voor dit probleem niet nodig. Hierna heb ik toch een ikea bridge gekocht de dirigera en hierin deze app alleen de lampen van ikea gezet. Deze stuur ik nu aan via de dirigera app op homey. Echter deze kan alleen lampen en smartplugs aan vanuit homey (en elek rolgordijnen maar die heb ik niet) Dus alles opnieuw gekoppeld. De ikea lampen blijven nu werken vanuit homey via de bridge app. Een andere manier is er niet. Let op ik heb het over zigbee. Alle sensors zoals deur en beweging en smarpluggen van ikea werken allemaal wel prima met de atom ikea app. Alleen de lampen is niet aan te raden dus. Alles werkt nu direct zonder enige uitval en vertraging. Wel een klus maar toch blij dat ik het heb gedaan. Dus idd opgelost door Zigbee netwerk compleet opnieuw op te zetten/bouwen. Hobby kost tijd… Bedank voor de replies en de hulp :slight_smile: Ik ga dit morgen bij Athom melden via Support. Bedankt!

1 Like