Problemen met Zigbee-flows

Hallo,

Vorige week ben ik van de Bridge overgestapt naar de Pro 2023, maar dat is verre van vlekkeloos. Los van het niet kunnen migreren, wat irritant genoeg is, heb ik sinds de overstap problemen met Zigbee apparaten.

Ze melden geen status of reageren niet of na 5 seconden pas. Terwijl ik de flows allemaal heb overgenomen zoals ze in de Bridge stonden en toen had ik dit nooit.

Ik heb gisteren wifi-kanelen gecontroleerd, maar dat bijt elkaar niet. Heb alle apparaten ge-repaired in develop manager. Zonder verbetering. Uiteindelijk complete reset gedaan en alle apparaten opnieuw gekoppeld, maar helaas zonder verbetering. De problemen met Zigbee blijven bestaan.

Iemand enig idee wat nu nog te proberen is? Of heb ik een Pro met een hardwareprobleem?

Hoeveel enddevices heb je en hoeveel routers?

Dit is een gebruikersforum. Als iets je irriteert, schrijf dan naar https://homey.app/support, want wij hebben het niet bedacht hè.
Ben wel benieuwd hoe je er bij kwam dat Homey cloud naar een Pro gemigreerd kan worden, want het is al vanaf “dag 1” bekend dat dat onmogelijk is.

Je kunt ook niet vlekkeloos van de cloud naar de pro overstappen, en waarom zou dat vlekkeloos moeten gaan, het zijn twee verschillende systemen, met toevallig een gelijkende app. Van systeem wisselen gaat nooit als vanzelf toch…

Als je onderstaande gegevens er niet bij vermeldt, zegt dat niet veel:
-staat je wifi 2,4GHz kanaal vast J/N
-Zo ja, wat is je wifi kanaal
-wat is je zigbee kanaal
-zigbee overzicht van https://tools.developer.homey.app/tools/zigbee

Zou je iets duidelijker kunnen zijn? Ik heb nog nooit van een develop manager gehoord.
Zigbee apparaten re-pair je door in de web app op het apparaat tegel rechts te klikken, en dan op ‘repair’

Wifi staat vast op kanaal 4, zigbee staat op 25.

Repairen via web app en via tools.developer.app gedaan.
In beide gevallen geen verbeteringen.

In zowel flows als bij de apparaatknoppen krijg ik time out 30000ms.

Zigbee overzicht is leeg, de lampen liggen er allemaal af, want ik heb een nieuwe reset gedaan. Ga het vanavond weer koppelen.

Btw, het gaat om 10 lampen van dit type Trust.com - Slimme dimbare ledlamp

Lastig te zeggen wat er dan nog mis zou zijn. Vanaf hier lijkt het nu of dit type lamp in combinatie met pro23 geen goede combi is.
Júist als je maar 1 type en merk apparaat gebruikt, zou je denken dat dat het meest stabiele mesh netwerk op zou leveren.

Ik stel een gehele fabrieksreset voor van je Pro.
Je kunt vooraf een lokale backup maken, zodat je flows variabelen en alles weer teruggezet kunnen worden.

Ja dat kan ik nog wel doen inderdaad. Als het dan nog niet werkt dan moet er iets mis zijn met hardware. Op de bridges werkte het wel feilloos

Een lokale backup zet alles terug, dus een fabrieksreset is dan niet echt nuttig.

Robert, weet jij of er, net als bij de Pro 19, een ‘full software download’ optie zit bij de pro 23?
Lijkt mij het handigst om het ding eerst eens ‘kakelvers’ te maken.
Vzv ik weet zet de backup geen firmware terug?

Die heeft dezelfde zigbee chip als de Pro 201x modellen. Anders dan de Pro 23.
Maar het is idd raar dat het slechter i.p.v. beter wordt.

Je kunt met de USB tool kiezen voor “Update Software”, die doet (denk ik, maar weet ik niet 100% zeker) hetzelfde.

De (betaalde) cloud backups doen dat inderdaad niet, maar de lokale (USB) backups maken een 1-op-1 kopie van de huidige systeem- en userpartitie en zetten die dus ook terug.

Ah. Thx. Bij de pro19 verhielp dat de gekste zigbee problemen.
Is mss een idee voor @Cornelius_Ie om dat eens te doen.
Als alles goed gaat moet een “Update Software” de gebruikersdata onaangeroerd laten.

OK. Dat betekent dat je met lokale backups niet kunt kiezen wat je terugzet. Hmmmm.

Dat treft, ik heb gelijk vanaf begin de betaalde backup genomen. Dus dan zou ik probleemloos de fabriekreset kunnen doen en de USB-tool kunnen uitvoeren.

Ik ga ermee aan de slag. Wordt vervolgd

De hele avond er mee druk geweest.

Een paar conclusies:
Software update → Geen resultaat

Opvallend was dat de originele USB-kabel steeds verbinding verliest met PC. Getest op 2 desktops en 1 laptop. Gebeurd overal. Andere USB-kabel gebruikt, toen geen disconnecties meer.

Factory reset uitgevoerd → Alles vanuit cloud backup teruggezet.
Het lijkt iets verbeterd, krijg in ieder geval geen timeouts meer, alleen is het nog steeds niet vlot te noemen.

Ik laat het maar even een dagje draaien, om het aan te kijken.

Wat in ieder geval wellicht ook nog een dingetje is, is dat als ik aan de originele lader een ander apparaat hang de laadspanning laag is. Lijkt mij dat het met 2.4A een snellader zou moeten zijn.

Dus ik ga hem ook even een dagje op een andere lader zetten.

Als het dan nog niet opgelost is, dan heb ik denk ik gedaan wat ik kon doen om het werkend te krijgen of heeft er iemand nog andere ideeën?

#cablegate Helaas lijkt er een batch brakke USB kabels in omloop te zijn. Ik zou deze permanent vervangen en bij Athom verzoeken om een vervangend exemplaar.

Dat is hoopgevend. Over het vlot zijn, heb je de CPU grafiek al eens bekeken? Is ie erg druk?

Homey heeft geen batterij, dus snellladen is hier geheel niet van toepassing, Amperes eigenlijk ook niet. 2A moet meer dan voldoende zijn.
Wat bij deze Homey juist van belang is, is wel de laadspanning. Deze hoort 5.2VDC te zijn. Athom was begonnen met uitleveren van 5.0VDC adapters, en de spanningsval, vooral bij het gebruik van de ethernetdongel, bleek net te groot, waardoor de CPU constant in besparingsmodus ging, een rete trage Pro opleverend.
Wat staat er op jouw adapter vermeld? 5V of 5.2V?
Als er 5V op staat mag je een omruilverzoek doen bij Athom, dank krijg je een 5.2V versie.

Oké dat dan sowieso doen.

Die is 580 MB van de 2.0GB dus dat is niet het geval. Er is toch nog 1 lamp die een timeout geeft zag ik net. Dus die ga ik morgen eens even wisselen met een nieuw exemplaar. Kan zijn dat deze ene lamp brak is. Maar de rest is ondanks geen timeout echt wel serieus veel trager als het was met de Bridge en dat zou toch niet moeten met een HP23.

Nee, het is wel een 5.2V versie, maar goed die kan even goed dat net niet leveren. Zal er morgen even een multimeter aan hangen om te checken.

Nou na een avondje testen toch weer wat verder gekomen.

De lampen: Trust.com - Slimme dimbare ledlamp zijn een probleem i.c.m. HP2023. En ook de internetverbinding via Ethernetadapter is niet oké.

De lampen heb ik allemaal verwijderd, incl. de KAKU (Zigbee) app. Toen de lampen allemaal teruggekoppeld als Generiek Zigbee apparaat, zonder de KAKU (Zigbee) app te installeren. Vanaf gisterenavond werken ze met de knoppen in ieder geval vergelijkbaar met de Bridge en is er nauwelijks nog vertraging op te merken. Alleen tijdens het testen van flows kreeg ik nog steeds timeouts of homey_offline.

Ik heb op m’n PC PingInfoView laten lopen vannacht en op de Homey Netscan om een nachtje te monitoren wat er nu met internetverbinding gebeurd en of de Homey echt offline gaat. Vanmorgen had ik 10% van de tijd fails in PingInfoView. Ook in Netscan een hele lijst met offline/online meldingen.

Inmiddels los van de USB-C kabel die ik eerder had vervangen ook de powerplug vervangen voor een ander exemplaar. De PingInfoView loopt inmiddels alweer 2 uur, en heeft slechts 1 fail. Netscan heeft die helemaal niet vastgesteld, dus ik twijfel er eigenlijk al niet meer aan dat ook met een originele 2e generatie powerplug van 5.2V er toch op een of andere manier een probleem is met de spanning i.c.m. ethernetadapter.

Maar goed, ik ga de Netscan laten lopen het weekend, dan kan ik maandag met zekerheid zeggen of internet stabiel is met een andere powerplug en USB-C kabel.

Meten is weten, dat blijkt wel weer!

Zet je wel de Interval lekker kort, zoiets als
check interval [3]
timeout [2]
unreachable checks [1]

Nou 72 uur NetScan laten lopen. 2x verbinding kwijt in al die tijd. Dus dat is problem solved.

De lampen denk ik ook. Heb bij wijze van proef een ander type lamp gekocht en die in de flows gezet als vervanging voor de Kaku/trust lampen. Nu is er geen enkele vertraging of weigering. Dus ik denk dat de lampen met een Bridge prima samen werken, maar met de Pro 2023 niet. (Andere Zigbee-chip toch een probleem voor de lampen)

1 Like