Zigbee Reset tbv beter mesh netwerk

Hallo allemaal,

In nieuwbouw hebben we zigbee netwerk. Nu was het zo dat sommige delen eerder af waren en we het Zigbee Netwerk niet netjes hebben opgebouwd (eerst de apparaten met stroom dichtbij de homey, daarna steeds verder en als laatste de batterij gestuurde. In plaats daarvan soms enddevices eerst, later lampen dichterij de homey etc). We hebben wat problemen met sommige batterij gestuurde schakelaars én lampen die niet reageren.

Duswil ik opnieuw gaan doen, maar het liefst zonder de flows te verliezen.

Nu vroeg ik me af:

• kan ik de Zigbee reset network functie gebruiken? En daarna 1 voor 1 de devices dus weer pairen?
  • Of bouwt die dan weer hetzelfde mesh netwerk op?
  • Of kan ik beter alle devices verwijderen uit homey (en dus ook alle flows)en alles opnieuw pairen?
    Dank alvast voor jullie hulp!

Ja. Voor de duidelijkheid: je verwijdert dan alle zigbee apparaten tegelijk, je begint echt weer vanaf nul!

Zet ook vooraf je 2.4GHz wifi kanaal op een vast kanaal, bij voorkeur 1, 6 of 11.
Homey zoekt dan zelf een geschikt zigbee kanaal, met zo min mogelijk storing.

Kopieer alle huidige zigbee apparaatnamen en bewaar deze in een tekst bestand.
Als je straks de opnieuw gepairde apparaten weer hun ‘oude’ naam geeft, voeg er dan een bv. 2 aan toe.
Waarom?
Dan kun je alle flows vrij eenvoudig repareren met het geweldig handige script van Martijn, door de ‘oude’ door de ‘nieuwe’ apparaatnamen te vervangen:
https://community.homey.app/t/how-to-pro-cloud-tool-to-fix-advanced-flows-after-removing-and-re-adding-devices/65018

Hier nog een extra uitleg:
https://community.homey.app/t/apparaat-niet-beschikbaar-daikin/132695/5

Nee. Het mesh netwerk is geheel dynamisch. Er ligt niets vast.

Kost je meer tijd, een zigbee reset verwijdert alles in 1x.

Algemene zigbee troubleshooting info:
https://community.homey.app/t/advanced-zigbee-troubleshooting-on-homey/115930

1 Like

Aangezien een Zigbee netwerk dynamisch is, zou het dan niet voldoende zijn alle Zigbee devices uit te zetten, of buiten het bereik van Homey te brengen, en dan een voor een weer aan te zetten. Te beginnen met de Zigbee router devices, de 230V devices.

Ik meen ook ergens gelzen te hebben dat de routering (omdat die dynamisch is) zichzelf opnieuw opbouwd, zelfs al na een PTP van de Homey.

Sterker nog, toen ik voor en na een PTP op Homey Developer Tools keek was de routring idd anders..

Op Advanced Zigbee Troubleshooting on Homey - #12 by Sharkys les ik dat een ‘Recovery mode’ + update van Firmware hetzelfde effect heeft…

Ja, ik heb ook ergens gelezen dat Homey met maximaal 15 Zigbee devices een direct verbinding kan opbouwen, de rest van je devices gaat dan via deze 15 devices. Dan wil je wel dat deze 15 devices ook allemaal routers zijn. Als Homey niet zo slim is om dit zelf te regelen, dan kun je dit afdwingen door eerst 15 router devices aan te zetten of misschien wel zelfs eerst te pairen, en daarna de rest.
Ik weet niet hoe te zien welke devices tot deze eerste 15 horen.

Zie: Homey Developer Tools.
De laagste nummers zijn het eerst toegevoegd.

1 Like

Ik vraag mij af of dat klopt. Als dat zo is, dan zouden later toegevoegde Zigbee-apparaten lager in lijst moeten staan. In mijn geval (Homey Pro 2023), is dat niet altijd geval. Ik heb ongeveer 65 Zigbee-apparaten (zowel routers als eindpunten) Enkele recent toegevoegde apparaten staan bij de eerste 15 in de lijst.

Ook is het zo dat, na een herstart van Homey, de items op de lijst een andere positie hebben.

1 Like

Dat is idd het geval bij de Pro 2016-2019.

Voor de Pro 2023 wordt geen getal genoemd:

Bron

1 Like

Geen getal, dan kan het groter zijn, maar ook kleiner :wink:

Slimme marketing hè. Zoiets als “Wat is de topsnelheid van deze auto eigenlijk?” “Snel genoeg, mevrouw”.