Wekker aflaten gaan voor de normale iPhone wekker

Hallo allemaal,

Ik heb al van alles geprobeerd echter ik kom er zo 123 niet uit, wellicht dat iemand hier een goed idee of oplossing heeft.

Mijn vriendin en ik werken allebei onregelmatig wat resulteert in dat wij 'savonds een wekker zetten op een tijd voor de volgende ochtend. Deze tijd verschilt dus altijd.

Nu werken we ook nachtdiensten en heb ik wakeup flows gemaakt voor beiden, deze stuurt het rolluik omhoog en doet de gordijnen open in stappen. dit alles werkt prima en ik heb nu als trigger de wekker functie van homey 2023 zelf.

Nu zou ik graag willen dat als ik de tijd in mijn wekker op mijn IPhone instel dat automatisch de flow mee gaat, echter wel voordat de iPhone wekker afgaat.
nu kun je bij opdrachten een flow laten starten als een wekker afgaat, echter wil ik dus dat de flow eerder start dan de wekker afgaat.

dus ik zet wekker om 08:00 op iPhone en homey 2023 moet dan een bericht krijgen dat hij de flow start om 07:45 welke de hele riedel afspeelt, als ik om 08:00 de iPhone wekker zelf niet uit heb gezet dan gaat deze af.

nu zie ik in de Opdrachten app van iPhone geen trigger staan met als wekker is gezet.

iemand wellicht een goed idee/app/oplossing hiervoor? nu moet ik en mijn vriendin dus 2 wekkers instellen zowel op homey als op iPhone en ik denk dat dat slimmer kan :grin:

Hey Robin,

Hier een idee.
Enkel hoe een wekker op je iphone te laten triggeren weet ik niet. Misschien met PushSaver of Telegram met speciale ringtones o.i.d.

In mijn flow heb ik als voorbeeld een ActionScheduler AlarmClock als wekker gebruikt.
Apps:

Met de Telegram app kun je vragen en (kant-en-klare) antwoorden gebruiken in flows;
In het voorbeeld heb ik beide varianten gebruikt: als een keuze tijdstip niet past, kun je zelf een tijdstip invoeren.

Vraag met keuze antwoorden:
Screenshot from 2023-05-07 01-20-48

Vraag met in te voeren antwoord:
Screenshot from 2023-05-07 01-22-12

De flow stuurt dagelijks om bijv. 18u de vraag hoe laat je de wekker wil zetten:
Screenshot from 2023-05-07 01-24-34
Als de standaard tijden niet voldoen, kun je ze negeren, en zelf een tijdstip invoeren.

De flow wordt getriggerd door het antwoord op de Telegram vraag, en stelt het ‘Action Scheduler’ apparaat ‘Alarm Clock’ in op het gewenste tijdstip,
Screenshot from 2023-05-07 01-34-40
en stuurt een bevestiging:
Screenshot from 2023-05-07 01-24-48

De Action Scheduler heeft de mogelijkheid om een flow x minuten voor het schedule tijdstip te starten; zo kun je de flows starten, die 15minuten voor de wekker gaat moeten starten,
en de wekker zelf wordt getriggerd op het ingestelde tijdstip

4 Likes

Geen antwoord op je vraag, maar wilde alleen laten weten dat ik niet eens wist hoeveel mogelijkheden je eigenlijk hebt met een Homey.
Ik raak niet uitgeleerd, en zit voortdurend nieuwe flows te verzinnen, en ontdek ik b.v. hier… gewoon omdat het kan.
Waar zijn we over 30 jaar?

3 Likes

Dankje Peter, ik zie hier een hoop mogelijkheden mee voor andere oplossingen. Echter voor deze kwestie denk ik niet dat het er eenvoudiger van wordt.

Toch nogmaals bedankt voor je uitgebreide verslag, ga er zeker naar kijken

1 Like

Helaas kan je alleen triggeren als de wekker gaat via de opdrachten app. Die kan je wel doorsturen naar homey en daar op iets automatisch laten doen.

Je zou misschien iets van een stille wekker op je iPhone kunnen zetten. Of altijd een kwartier eerder zetten en via speaker de wekker laten gaan.

Wij werken ook beide onregelmatig. Dus het heeft veel moeite en errors gekost om het allemaal goed en naar onze zin te laten werken.vooral toen ik een paar nachten moest werken kwam ik er achter dat er nog een hoop wis was.

jaa hiervan ben ik op de hoogte, maarja dat is juist wat ik niet wil. een stille wekker gaat niet werken want ik wil juist… als nog (mocht homey niet doen) door mijn iPhone gewekt worden als backup.

simpel gezegd, ik zet wekker op iPhone om 0800 en automatisch start homey een flow om 0745. dat moet er gebeuren… maar hoe :rofl:

Ik snap wat je wil bereiken, maar dat is niet mogelijk. Heb je al geprobeerd het anders te benaderen?
Dus je flow anders op te bouwen dat het wel op een andere manier werkt.

Ja dat heb ik, echter de flow zit het niet in he, de trigger moet van iphone komen. Een wekker auto starten vanuit homey naar iphone wil ook niet, alleen aan/uit zetten.

Ja klopt, maar omdat het niet mogelijk is het misschien beter een andere manier bedenken wat wel mogelijk is.

Volgens mij is de alarm klok applicatie de eenvoudig om daar vandaan iets anders te sturen dan geluid of trillen.
Misschien kan je beter werken via siri of zo iets en die dan de homey laten bedienen.
Volgens mij staat hier iets vergelijkbaars: 2-way integration of alarms in the… | Apple Developer Forums

1 Like

@JvdMeulen heeft mij zeer goed geholpen het volgende te realiseren voor mijn bovenstaande uitdaging :clap:

hieronder de “opdracht” welke gemaakt is in de opdrachten app van iPhone.

door op het widget op mijn toegangscherm te drukken start hij de opdracht waarnaar ik de keuze heb uit 1 van mijn wekkers (welke je zelf bij klok instelt).

door de onderstaande opdracht wordt er nu 15 minuten afgerekend van de wekker welke je hebt gekozen hebt. Deze tijd wordt dan in de webhook naar homey getoond als Tag.

onderstaande filmpje laat zien hoe het ongeveer in zijn werk gaat. met deze Tag kun je in flows dus van alles laten gebeuren.

ik heb Athom zelf gevraagd om ook een flow kaart te maken voor de Wekker functie in homey zodat ik via een Tag in een flow de wekker functie kan veranderen naar de tijd van de Tag. (dit is helaas nog niet gerealiseerd, maar de aanvraag ligt bij Athom)

tevens heb ik met apple support contact, omdat hij de uren 10:00 en 11:00 niet goed verwerkt in de berekening, hier maar hij namelijk van 10:00 > 21:45 van ipv 09:45
hier is apple mee bezig en hoop spoedig meer te weten.

Bij vragen/opmerkingen hoor ik het graag.


ezgif.com-optimize

2 Likes

Heel fijn dat het uiteindelijk toch gelukt is, tegen alle verwachtingen in.
Hopelijk hebben anderen hier ook wat aan en/of kunnen hier ook mooie dingen mee maken

1 Like

Ik kom in de opdracht hierboven niet verder dan: Trek af 15 minuten van gekozen onderdeel.

Toon Aangepaste datum lukt ook nog, maar niet met de tekst ervoor 15 min eerder dan de wekker is. Kan iemand uitleggen hoe ik dat klaar krijg.

Haal inhoud van webhook … waar komt die webhook vandaan en hoe maak ik het dan verder in orde.

Kan iemand me verder op weg helpen. Alvast bedankt.

Hoi Jos, welkom.

Voor wat betreft webhooks:

(Oh het lange nummer in de webhook is je Homey ID)
Er staan echt heel veel van dit soort artikelen in de knowledge base op https://support.homey.app

1 Like

Beste Peter

Bedankt voor je antwoord. Ik ben inmiddels al wat verder geraakt, maar om er toch niet helemaal uit.

De Opdracht heb ik nu helemaal klaar. my_event heb ik wekker genoemd en bij tag heb ik de variabele ‘aangepaste datum’ genomen, dus tag=Aangepaste datum.

In Homey heb ik bij wijze van probeersel een flow met de naam test gemaakt die een pushnotificatie stuurt naar mezelf met de tekst Testbericht Tag, omdat ik ervan uitga dat de tag uit de Opdracht hier zou ingevuld worden. In het bericht staat echter niet de aangepaste datum (tijd), maar de tekst 'test’1. Kan je me verder helpen?


Hoi Jos, graag gedaan.

Vermoedelijk is de inhoud van de ‘Aangepaste datum’ werkelijk 'test'1

Probeer bij tag eens letterlijk ‘ditiseentest’ of iets dergelijks in te vullen, om zo te ontdekken of het tag-gedeelte van de webhook zelf goed werkt.

Testje: kun je in het opdracht gedeelte iets anders versturen met de ‘Aangepaste datum’ als inhoud? Bv. naar whatsapp/mail/sms/notificatie. Dan kun je checken of inhoud van ‘Aangepaste datum’ werkelijk 'test'1 is, of iets anders is.

2 Likes

Dank je wel, Peter, het is me nu gelukt om opdracht, flow en trigger samen te laten werken. De verwarming start nu op een kwartiertje voor de wekker afgaat.

2 Likes

Top, kun je het hier delen, voor andere geïnteresseerden?

Ik heb het werkend gekregen door de in de opdracht bij aangepaste datum de instelling te wijzigen. Ik heb gekozen bij datumnotatie voor ‘geen’ te kiezen en bij tijdnotatie voor ‘kort’. Op de tijdlijn komt een notificatie met het uur waarop de verwarming is ingesteld.

Hier de flow met de webhook:

Hier de flow die de verwarming instelt op de gewenste temperatuur. Die temperatuur heb ik in een variabele gezet, zodat ik die makkelijk kan aanpassen als het nodig is. Op de tijdlijn komt een notificatie met de temperatuur waarop de verwarming bij het afgaan van de trigger is ingesteld.

3 Likes