Android wekker als trigger

Hallo allemaal,

Volgende week ga ik dan eindelijk mijn Homey kopen (na al een poosje hier te hebben zitten mee kijken) Het eerste wat ik graag wil is de verlichting in de slaapkamer aan te laten gaan als de wekker op mijn telefoon gaat. Ik had dit werkend via IFTTT maar dat heeft welgeteld 3 dagen ofsow gewerkt en heb het daarna (tot mijn grote ergernis) nooit weer werkend kunnen krijgen.

Nu is mijn vraag of ik het afgaan van de wekker op mijn telefoon ook als trigger kan gebruiken in Homey en op die manier op een meer betrouwbare het licht aan te laten gaan in de slaapkamer.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Een “domme” wekker gebruiken en dan de stroom meten is natuurlijk ook een optie.

Vind het in de telefoon wel makkelijk dat ik meerdere standaard tijden kan instellen. Ik werk onregelmatige tijden en de wekker gaat gedurende de week op wel 4 of meer verschillende tijden af. Daarom vind ik het makkelijk om de wekker van mijn telefoon te gebruiken, maar als er naast de standaard wekker ook een geschikte app is waar Homey mee overweg kan dan vind ik dat ook prima hoor.

https://apps.athom.com/app/nl.netactive.homey.ical2voice

Tegenwoordig gebruik ik: https://homey.app/nl-nl/app/no.runely.calendar/IcalCalender/

Deze app kan in de google agenda kijken. Die gebruik ik om altijd op tijd de wekker af te laten gaan op basis van mijn werkrooster (is wisselvallig).

Dat is natuurlijk nog veel gaver om het te automatiseren aan de hand van m’n agenda… Ik heb ook mijn hele rooster in de agenda staan (in mijn geval de Google agenda) Kan niet wachten tot ik komende week m’n homey heb, bast al van de ideeën die ik allemaal wil gaan proberen :slight_smile:

Ik zie trouwens icalender staan, de i voorafgaand aan calender geeft me het gevoel dat het specifiek voor apple is, is er ook een mogelijkheid dit te koppelen aan een Google agenda?

Dankjewel voor je reactie, ben erg enthousiast en heb erg veel zin om komende week met de Homey aan de slag te gaan vandaar ook mijn enthousiaste vragen hier. Zal komende week alles gaan ondervinden en uitproberen :wink:

2 Likes

Werkt bij mij super goed. Ik heb ook de F1 kalender ingeladen zodat de wekker ook in het weekend gaat, 10 min voordat de race begint (vooral handig als ze in Azië rijden). Dat alarm zal iets subtieler zijn met mij te wekken. Gewoon de juiste flow bedenken hoe je het alarm wilt laten afgaan.

Bij mij regel ik de Hue verlichting: 5 min naar 100%
Ik word als wakker gemarkeerd
Wekker gaat af, google mini vertelt mij of het gaat regenen (dus regenpak aan of niet)
Google mini zegt goedemorgen Edgar (geintje)
Dan gaat de muziek aan (radio 538)
En ik krijg herinneringen te horen of er nog een container bij de weg gezet moet worden of niet.

De app is nog maar nét 2.0 compatible en heb hem ff moeten missen maar het werkt weer fantastisch! Een “echte” wekker die werkt op mijn werkrooster… ideaal!!

Inmiddels is het met gelukt om de agenda te koppelen aan Homey en vanochtend ging het licht aan in de slaapkamer zoals verwacht.Heb het zelfs zo gemaakt dat het licht eerst aangaat op 1%, 30sec later naar 10% en weer 30sec later naar 20% en dit ga ik verder uitwerken om er een nette wake-up light van te maken…

Maar nu weer een vraag, kan ik ook een geluid laten afspelen zodat het een “echte” wekker wordt? Mochten hier extra dingen voor nodig zijn zoals bijvoorbeeld een home mini of een Sonos speaker is dat geen probleem, als ik maar iets kan afspelen en er bijvoorbeeld op deze manier een hele luxe wekker radio van kan maken :slight_smile:

Voor de wake up light: kijk naar de app Transitions, waarmee je het dimmen over een bepaalde periode kunt instellen.

Ik gebruik zelf de app Sleep as Android als wekker op mijn telefoon. Deze kun je via webhooks koppelen aan IFTTT en gebruik ik dus als trigger voor slapen/opstaan.

1 Like

Thanx voor je reactie, ik ga me daar eens in verdiepen, heb de app inmiddels geĂŻnstalleerd en lijkt erg interessant. Die wekker ga ik me later eens in verdiepen, eerst eens kijken of ik die transitie app goed werkend ga krijgen.

Hi Sytze!

Hoe heb jij Sleep as Android juist gekoppeld?

Wat ik nu heb gedaan:

  • in Sleep as Android bij diensten IFTTT gekoppeld
  • in IFTT applet gemaakt: " Sleep as Android Alarm, then Start Ontwaken Flow" >> wat een webhook is die getriggered door event name “alarm_alert_start”
  • Wat dien ik in te stellen in de Homey Flow? Nu kies ik IFTTT “applet start een flow met tags” waar ik “alarm_alart_start” opnieuw als value invul.

Dit lijkt te werken!

Wat ik echter graag wil is dat de flow in mijn huis (lichten aan, muziek begint te spelen, … ) start een 15-tal minuten voor het effectief alarm. Is dit mogelijk?

Voor “snooze” moet je simpelweg een aparte webhook en flow maken vermoed ik?

Inderdaad, je kunt in de documentatie van Sleep over ifttt alle mogelijke webhooks vinden, dat zijn de acties die je kunt gebruiken. Ik gebruik nu alleen start en end sleep tracking.

Inmiddels heb ik het helemaal zoals ik het graag wilde hebben. Mijn standaard (onregelmatige diensten) rooster hou ik altijd gehandhaafd in mijn agenda ook al heb ik vakantie of een verlofdag. In de agenda begint een vrije dag altijd om 0:00 uur (als je aangeeft dat een afspraak de hele dag duurt) en dat zet ik er dan altijd bij als ik die dag anders had moeten werken. Heb een flow gemaakt waarbij homey triggerd als een afspraak over 5 minuten begint, als de afspraak de woorden Rust OF Verlof OF vakantie bevat word een variabele “vrije dag” op JA gezet en weet homey dat de wekker niet af moet gaan als er smorgens om 6 uur een vroege dienst staat gepland.

Wanneer ik nu s’morgens op een vrije dag wakker wordt (ik trek de stekker uit de telefoon EN zet mijn benen naast het bed (of vice versa), wat weer wordt opgemerkt door een sensor onder het bed) wenst de home mini op het nachtkastje me een fijne vrije dag en zegt dat ze een muziekje voor me op zal zetten waarna een stream van 538 dance wordt gestart. Merkt de sensor op de 4de traptrede van boven op dat ik naar beneden ga wordt de stream gestopt en wordt de radio in de woonkamer opgestart.

Echt hé, ben helemaal verliefd op homey en de mogelijkheden qua flows programmeren :slight_smile:

Gebruik je dan icalender? En welke wekker laat je afgaan? Je gsm wekker of een andere?

Ik gebruik inmiddels geen Icalender meer, dit werkte niet betrouwbaar. Op mijn android tablet, welke ik als dashboard gebruik, heb ik Macrodroid geĂŻnstalleerd en die app kan je ook naar je google agenda laten kijken.

Een echte wekken heb ik niet en heb alles middels flows, een google home mini en de lamp die aan het plafond hangt gedaan. Op vaste tijdens worden flows getriggerd, wanneer een variabele aangeeft dat ik bijvoorbeeld vroege dienst heb dan zal die flow worden uitgevoerd. Dat betekend dus dat dan de google home een radio station laat afspelen en de lamp aan het plafond gaat langzaam feller branden.

1 Like

heb jij android as sleep al een webhook naar homey laten sturen zonder iftt er tussen dus rechtstreeks? wil maar niet lukken hier
Als ik de url kopier en er naar toe surf dan werkt het wel dus snap het niet goed