Vinden jullie 100watt niet verklaarbare stroom verbruik veel?

Ik heb vrijwel door het gehele huis verbruiks meters zitten, dit vooral op apparaten die dus veel stroom kunnen verbruiken.
Denk aan wasmachine, droger, vaatwasser, keuken apparatuur, multimedia app., CV etc
Nu heb ik ook een P1 meter.

Ik kan mijn totaal stroom verbruik op 100watt ‘verklaren’ waar het wordt gebruikt, 100watt is raden.
(denk aan adaptors, apparaten die geen verbruik meter hebben(wekkers etc), lampen)

Vinden jullie die 100watt ‘rest’ stroom veel of valt dit wel mee?

Wat grappig dat ik dit tegen kom, ik heb toevallig exact hetzelfde, 100W di niet te herleiden lijkt.
Wat ik even ga doen is per groep kijken waarhet vandaan komt, na de vakantie, ben toch ook wel erg benieuwd.

100w continu is best veel zeker als je het per jaar omrekent, de vraag is vooral of het wel nuttig gebruikt word of dat er toch nog ergens verborgen een energie slurper in je huis staat die je goedkoper kan vervangen

ik weet niet of het veel is, vele apparaten worden niet gemonitort maar verbruiken toch stroom.
(wekkers, stroom adaptors, lampen, lucht bevochtigers, switches, camera’s etc)

Die 100watt zal best worden verbruikt, daar twijfel ik niet aan, echter ik kan helaas niet exact bepalen welke apparaten het zijn en er zijn er teveel om overal meters er tussen te gaan plaatsen.

Als je lang nog niet overal meters tussen hebt gezet is 100W zeker niet veel. In mijn geval heb ik echt bijna overal meters tussen, direct of indirect via bv een stekkerdoos die dan het totaal verbruik meet.

Ben dus erg benieuwd welk apparaat ik vergeten ben van een stroommeter te voorzien haha, maar we gaan het wel uitvinden :slight_smile:

Heb je stroommeters op de stroommeters zitten?

1 Like

:stuck_out_tongue: Ik mag toch niet hopen dat de stroommeters zoveel gebruiken haha

De Fibaro wall plug gebruikt (max) 1.6W volgens de handleiding. De Shelly plugs minder dan 1W. Dus valt inderdaad wel mee :blush:

Even een geruststelling, vrijwel alle opgenomen energie, ook sluipverbruik, wordt omgezet in warmte, dus dat scheelt weer gasverbruik, toch?

1 Like

Precies. Ik ben ook weer volledig overgestapt van led naar halogeen. Word het tenminste weer een beetje behaaglijk in huis :rofl:

3 Likes

Ik vind 100W niet verklaarbaar sluimerverbruik best veel. Mijn totale sluimerverbruik is tijdens de nachtelijke uren op het laagste punt rond de 110W. Dit zijn dan apparaten als mijn Synology NAS, quooker, modem/router/access points, slimme speakers etc. Hoe hoog / laag is jouw sluimerverbruik op z’n laagst gedurende de nacht dan?

1,6 is nog best wel veel, zeker aangezien ik er wel 40 heb (en gelukkig dan niet allemaal de fibaro’s. Verwacht dat als 1,6 max is, dat het in de praktijk wel mee zal vallen, maar zal ze toch eens meten. :+1:

Bij mij best hoog, maar dat komt ook door een serverrackje vol servers, switches etc :slight_smile:
Maar daarvan weet ik dus het gebruik, ben wel benieuwd waar de extra 100W continu vandaan komt, is vast iets wat nog niet gemeten wordt

Ik heb juist mijn best moeten doen om mijn stand-by verbruik rond de 100w te krijgen!
Persoonlijk vind ik dat niet veel, apparaten die stand-by altijd aan staan zijn:

  • Homey
  • NAS
  • Router
  • UPS
  • WiFi router
  • 2 x WiFi extender
  • 2 x koelkast
  • PV-installatie
  • 7 x bewegingsmelder tbv verlichting
  • Inbraakinstallatie / rookdetectie
  • 1 x vriezer
  • 2 x camera
  • 2 x AC
  • 1 x video deurbel
    En dan nog eens stuk of 25 smart home onderdelen zoals stekker, Hue lampen etc etc.

Dus ik vind het knap als iemand in een smart home onder de 100 W komt

2 Likes

mijn verbruik is niet onder de 100w hoor

Mijn P1 meter geeft bv een actueel verbruik van ca 900Watt weer, kijk ik in Homey energie en tel alle meters bij elkaar op dan kom ik dus op ca 800Watt

Dus alle apparaten in huis die NIET op een energie meter zitten gebruiken dus bij elkaar samen 100Watt, alleen welke het exact dus zijn kan ik niet achterhalen gezien er nog zoveel apparaten zijn die continue stroom verbruiken waar ik geen meter voor heb.
Ik denk ook niet dat het 1 of 2 grote apparaten zijn maar gewoon een optel som van alle apparaten.
BV alle lampen geven geen verbruik weer, zo ook alle adaptors, wekkers, camera’s etc
Gezien ik echt veel apparatuur heb (heb bv een jaar verbruik van 5600kwh) wat constant aanstaat vroeg ik me af of 100Watt nu echt veel is of het mee valt.

Of je hebt een dikke villa of je geeft weinig om je portemonnee en het milieu. 5600 kWh is echt veel! Eén van de uitdaging van home automation is voor mij juist ook een zo laag mogelijke energie rekening door slim te automatiseren. 100W is relatief gezien voor jou heel weinig, voor mij is dat ongeveer mijn totale sluimerverbruik en dus heel veel. Ik zou schrikken als ik een verbruik van 900W zie zonder dat de oven, quooker of wasmachine aan staat. Alles in perspectief dus.

Helaas/gelukkig,…geen villa maar heb gewoonweg zeer veel apparatuur en geef inderdaad niet zo bar veel om het milieu wat mijn persoonlijk energie verbruik betreft, kijk meer naar mijn portemonnee.

Denk aan airco’s, nas, maar ook zeer veel multimedia en netwerk/ict apparatuur etc
Maar er zijn ook apparaten die gewoon 24/7 aanstaan en ook apparaten die gewoon niet erg zuinig zijn als ze in standby staan etc.

Het verbruik echt drastisch omlaag brengen lukt gewoonweg, we hebben al van alles geprobeerd maar zonder het woon genot spectaculaire in te leveren is het verbruik niet drastisch omlaag te brengen.

Ons gas verbruik is daartegen weer extreem laag…

Homeautomation is trouwens voor mij niet om het verbruik te verlagen maar een hobby en vooral om het woongenot te verhogen…

Hier verbruiken we 5500 kWh, we wonen als gezin (2 volwassenen en 2 pubers) in een (verspringend) rijtjeshuis van 165 m2
We hebben behalve de standaard keuken apparatuur alleen een homey en wat camera’s die de hele dag draaien, uiteraard het nodige in standby maar doen niet perse iets vreemds.
Al mijn kennissen met gelijkaardige woon situaties verbruiken ook ongeveer hetzelfde.

Naar mijn weten is dit dus niet heel schokkend, de energie rekening die ik krijg sinds m’n contract in mei verliep is dan wel weer schokkend… maargoed… :wink:

Dan zitten ze toch allemaal boven het gemiddelde volgens het Nibud.

Heb je een gezin van 4 personen , dan is volgens het Nibud je gemiddeld verbruik stroom 3.840 kWh.

Ik wil geen piscontest houden ofzo maar volgens mij kan het toch echt beter ook inclusief een automatiseringssystem en beveiligingssysteem. Ik heb zelf een 2-onder-1-kap met een oppervlakte van 175 m2. Wij zijn ook met z’n 4’en maar de kinderen zijn wel jonger (9 en 11). We zitten op een verbruik van ongeveer 2800 kWh per jaar. Een simpele maar grote besparing voor mij was geen apparaten meer op standy-by maar slim laten inschakelen als je ze echt nodig hebt. Geen enkel verlies in gebruikersgemak maar wel flinke daling in sluimerverbruik.

In ons vorige huis (rijtje) zaten we op ruim 5000 kWh p/j. Nu bescheiden vrijstaand op 4000 kWh (elektrische auto buiten beschouwing gelaten).
En dan heb ik redelijk wat apparatuur, koken op inductie, 2 vriezers en 2 koelkasten. Maar die verbruiken samen minder dan de koel/vries in het vorige huis.

Ik meet nog te weinig, ‘s nachts nog 340W aan verbruik volgens P1, waarvan 20 WTW en 56 verlichting. Dat zijn de laatste spaarlampen buiten die nog vervangen moeten worden.
De overige 250 is dus het sluimerverbruik van apparaten die altijd aan staan en wil ik ook nog wel verder uit gaan pluizen en proberen te verlagen.

En ik dacht dat ik hoog zat met 164W aan sluipverbruik.