[APP][Pro] Smart Gateways (NL)

Ik zie dat er een app is van deze firma die iets met een slimme meter moet kunnen doen.
https://smartgateways.nl/product/slimme-meter-wifi-gateway/
Maar ik zoek blijkbaar niet naar de juiste zaken om te vinden wat ik ermee kan doen. Het plaatje op de site suggereert dat je er een grafiekje mee kunt toveren, maar hoe dat dan werkt is me niet duidelijk.
Iemand die hier ervaring mee heeft of me naar de juiste plek kan wijzen?

De beschrijving van de app lijkt me best duidelijk:
"Meet jouw Energie, gas en waterverbruik met de apps van Smart Gateways.

Koppel jouw slimme meter (P1 DSMR) met de Slimme Meter WiFi Gateway en maak het energieverbruik en gasverbruik inzichtelijk. Deze gateway laat ook de teruglevering zien van jouw zonnepanelen."

De grafiekjes die je ziet zijn niet van Homey, dus daar kun je niet op af gaan. Op Homey zal het via Homey Energy werken, waarover je meer hier kunt lezen: Homey Energy - Maximaal inzicht, minimaal verbruik | Homey

Begrijp ik dan goed dat het koppelen van de slimme meter via die app dan min of meer automatisch verbruik gaat registreren in de energy tab van de homey app? Want dan wil ik dat wel eens gaan uitproberen hoe dat in elkaar steekt wanneer ik weer schakelaars van hen ga bijbestellenā€¦

Dat is wat de beschrijving van de app suggereert. Ik heb geen ervaring met de app of met het apparaat om dat zelf met enige zekerheid te kunnen zeggen.

Dat kan via My Homey
Voorbeeld

De energy tab ziet er dan zo uit. Zelf doe ik er niets mee trouwens.

Top, dat ziet er wat mij betreft prima uit.
Ik ga hem binnenkort bestellen en zal daarna dan ook nog even posten hoe dat me bevallen is, zodat anderen daar ook wat aan hebben :wink:

1 Like

Dit topic is verplaatst naar het Nederlandse deel van het forum, graag je aandacht voor het kiezen van de juiste categorie/taal.
Wanneer je problemen hebt met de Moderatie acties neem dan gerust contact met mij of een andere moderator op via een Prive bericht.

Ik heb sinds een jaar de P1 meter van Ztatz.nl actief. Met een eigen app voor homey. De software draait op een raspberry, met geregeld een update. Als extra kun je simpel je watermeter uitlezen.

Die had ik ook draaien, maar ik ben toch maar overgestapt naar de HomeWizard toen de Ztatz spontaan een keer alle data kwijt wasā€¦ Daarna een Smartgateways watermeter aangeschaft, die bevalt goed, ik neem aan dat de slimme meter net zo goed werktā€¦

Ter info voor mensen die hem willen proberen. Ik heb wat aanloopproblemen gehad omdat mijn meter nog firmware had van voor de nieuwe webserver.
Daarna de boel werkend gekregen en erachter gekomen dat het handig is als je voldoende WIFI-bereik hebt in de meterkast (waar deze meter zich bevindt) op de 2,4 GHz band ;-).
Daar zit nu voor mij nog het grootste probleem omdat de meter niet uit zichzelf opnieuw verbinding wil maken als hij mijn netwerk kwijt is. Blijkbaar heb ik beter bereik op de 5 Ghz, dus dat is wel een dingetje. Afgezien daarvan is het een prima oplossing met voldoende info over mijn verbruik en opbrengsten. De batterij die er bij mij bij de zonnepanelen staat zorgt er wel voor dat ik wat minder goed uit kan halen wat mijn panelen opbrengen, maar dat ligt niet aan de meter. Die meet immers enkel wat ik aan het net lever en niet wat ik zelf opsla of uit de batterij trek.

Verzoekje @MarcelT

Ik gebruik de Gateway P1 (en de water gateway). Werkt voor mij goed!

Is het mogelijk om in het veld ā€œverbruik saldiā€ te laten zien wat de netto situatie qua stroom is. Dus het saldo van ā€œverbruik L1+L2+L3ā€ minus ā€œopbrengst L1 + L2 +L3ā€.


dat gebeurd al. We lezen de api uit en die heeft een veld PowerDeliveredNetto waar dit zo berekend wordt.

Dank Marcel!

Wellicht een vertaal probleem. Ik zie deze niet in de Nederlandstalige presentatie.
Waar wordt die waarde getoond?
En waar is deze dan ook als een variable / tag te zien:

Ik denk dat jij niet de laatste versie hebt. (3.1.5)

Gevonden!

Toch blijft mijn vraag staan :sweat_smile: Nu is het zo dat 1 ā€˜counterā€™ de situatie van verbruik laat zien en de andere ā€˜counterā€™ de eventuele opwekking. Als de eerste 0 is, heeft de tweede een waarde (en andersom!). Een van beide is altijd nulā€¦

In jouw screenshot staat ā€˜huidig verbruikā€™ op 0 en ā€˜verbruik saldiā€™ op -718. Wat ik zou willen is dat deze twee samen in 1 tag staan. Verbruik en oplevering samen in 1 counter/tag!

In jouw plaatje zou dan het huidig verbruik op -718 mogen staan. En dat is de beste weerspiegelen van wat het verbruik werkelijk op dat moment is: -718 Watt! In jouw screenshot is het huidige verbruik 0 en dat is niet geheel correct.

Nu moet ik dat in een flow uitrekenen, terwijl het eigenlijk een betere weerspiegeling van ā€˜de echte situatieā€™ weergeeft.

Mag ik mijn verzoek laten staan??

PS
Heb v3.1.5

Hoi,

Ik snap hem niet helemaal. Dan levert hij terug, huidige opbrengst is ook 718 dus het verbruik is in dat geval -718.

Overigens lees ik alleen de API uit en doe verder geen berekeningen. Maar als ik het snap wil ik best wat toevoegen :slight_smile:

1 Like

Ik snap hem ook niet want ik kan op L1 2000 afnemen en op L2 en L3 beide ca 600 retug leveren.
Dan neem ik 2000 af en lever 1200 terug dan gaat mijn vervruik saldi toch naar 800. Even later neem ik nog maar 1000 af op L1 en dan is verbruik saldi -200

Volgens mij is het dus niet altijd dat of afname of verbruik 0 is. Dat is alleen als je maar Ć©Ć©n fase hebt.

Zoals ik het zie is de huidige goed omdat het zowel da fasen als de telwerken afname en teruglevering vertegenwoordigen.

1 Like

Dank voor de reacties en het aanbod @MarcelT

@Dijker
Inderdaad heb ik maar 1 fase. Dat is in jouw situatie niet zo, en dan is het inderdaad weer anders.

Laat maar even zittenā€¦:sweat_smile:. Als ik in het voorjaar duidelijke opbrengsten ga zien (L1 opwekking is dagelijks groter dan L1 verbruik) dan weet ik beter of het nog speelt.

Nogmaals dank voor de terugkoppeling!

1 Like

Toch nog evenā€¦

Dit is de huidige L1 situatie. Ik wek dus meer stroom op, dan ik verbruik. Dat staat netje bij de L1 iconen vermeld:

Waarom is ā€˜verbruik saldiā€™ niet negatief:

Door tijdverschil tussen screenshot wat verschillen, maar bij ā€˜verbruik saldiā€™ zou nu toch een negatief getal moeten staan? Dit (b)lijkt nu saldo van alleen verbruik en niet het saldo van alle verbruik Ć©n opwekking samen.

Naar mijn mening is het logischer om er ā€œsaldi stroomā€ oid van te maken met de som van alle Lx-en. Dat voorkomt het tonen van iconen die toch altijd op 0 staan; immers, als er opbrengst op L1 (L2 / L3) is, staat het verbruik van L1 (L2 / L3) op 0. En als er verbruik op Lx is, staat opbrengst Lx op 0. Die twee iconen kunnen dan toch terug gebracht worden naar 1 icoon?

@MarcelT
Wat ik fijn zou vinden is 1 icoon met 1 getal die de situatie qua elektriciteit toont. Positief is verbruik en negatief de opwekking (verbruik saldi lijkt mij aangewezen icoon. Die staat bij mij op 0).

En om het dashboard nog verder te ontdoen van 0-enā€¦zou ook fijn zijn om een keuze te hebben om 1 en 3 fasen te tonen bij de instellingen van de App. Zelf heb ik maar 1 fase, toch zie ik L2 en L3 verbruik en opbrengst in App. Die staan eeuwig op 0 en nodeloos in beeld. Verbergen van die L2 en L3 iconen zou de interface - bij 1-fase gebruikers - verder verbeteren.

1 Like

Verbruik op de fases is nooit negatief. Als het verbruik negatief is (opwek) dan is de opbrengst positief. Er zal dus altijd Ć©Ć©n van de twee waarden op 0 staan. Dit is hoe de meter het aanlevert.

1 Like