[APP][Pro] Smart Gateways (NL)

We gaan het niet eens worden, vrees ik :wink:

Ik ben eind gebruiker. Geen techneut. Ik heb een P1 meter en zie graag wat mijn huis ‘doet, onder aan de streep’. De som van alle opbrengsten en verbruiken in 1 getal. Lijkt mij een niet ongebruikelijk verzoek voor het merendeel van de eindgebruikers.

Momenteel kan de P1 Gateway die 'NU" status in het dashboard pictogram niet laten zien. Immers, je kan maar 1 parameter selecteren en het verbruik is - bij opbrengst - 0.

Vandaag in PBTH draadje wordt precies getoond wat ik bij een icoon graag zou zien qua status (teruglevering / verbruik) :

en in Domoticz laat mijn meter (dus dezelfde hardware die Homey ziet) ook in 1 blik zien wat de status is:

Hoe dan ook…laat maar zitten (ja, daar zit teleurstelling in).
Ik heb het met een flow opgelost (die toont de som van L1 verbruik en opbrengst).

PS
Geen idee wat ‘verbruik saldi’ voor bedoeld is.

Hoi, Ik lees alleen de data uit die ik aangeleverd krijg vanuit het device. Ik wil met alle liefde een extra sensor maken maar dan moet ik wel precies weten wat. Ik heb alleen de data die ik nu display vanuit het decice. Wat zou ik dan moeten laten zien?

(Huidige verbruik L1 + Huidige verbruik L2 + Huidige verbruik L3) - (Huidige opbrengst L1 + Huidige opbrengst L2 + Huidige opbrengst L3)

Is dit wat je bedoelt?

Hoi Marcel,

Ja, wat je schrijft is exact wat ik bedoel; alle verbruiken over alle fasen (ik heb er maar 1) verminderd met alle opbrengsten en die dan in 1 getal / sensor / tag / insight.

PS
Ik was wat narrig in mijn post, excuses daarvoor.

Hoe zak ik deze dan noemen? Want saldi wordt al gebruikt door veel mensen.

Ps. Geen probleem hoor.

Mogelijke benamingen:

  • Saldo vermogen (Sum of Power)
  • Netto vermogen (Net Power)
  • Som verbruik/opbrengst (Sum usage / delivery)

Probeer deze eens:

Zie nu Netto vermogen staan. Super. Kan niet checken of de opbrengst wordt verrekend (nu donker), maar heb daar alle vertrouwen in.

Kleinigheidje: ik kan die waarde niet als status indicator kiezen; op mijn telefoon zie ik een hele rij iconen om te selecteren, maar ik kan niet verder scrollen naar beneden en zie de laatste (die ik dus juist wil selecteren) niet staan…

Scrollen naar beneden gaat tot hier:

En kom dan net niet tot het nieuwe icoon :joy:

Dat zou wel moeten. App even afsluiten en opnieuw opstarten? Je kan ook het device verwijderen en opnieuw installeren maar dan ben je de link kwijt met power by the hour en moet je die ook weer installeren en ben je historische info kwijt. Hij komt dan wel bijna bovenaan.

1 Like

Gelukt!

Dank je wel!

1 Like

Continuing the discussion from [APP][Pro] Smart Gateways (NL):

Wie weet hoe dit kan?

De waarde ‘energie totaal’ zou een optelsom moeten zijn van ‘energie piek’ en ‘energie dal’. Dat was ook zo, tot 11 januari, toen ik ongeveer 500 kWh miste in de waarde ‘energie totaal’. App en device verwijderd en weer toegevoegd. Het resultaat is dat ik een half jaar historie kwijt ben geraakt en het optelsommetje nog steeds niet klopt. Zie plaatje. Wie o wie weet raad??

Zonder de vorige thread gelezen te hebben:

(2994.35 + 3302.916) - (354.456 + 157.341) = 5785.469

Dat klopt toch?

Hey Robert,

Thanks voor je reactie!

Nu je het zegt, het klopt nu inderdaad wel, heb de teruglevering over het hoofd gezien. Het verwijderen en weer toevoegen van de App en device dus niets voor niets gedaan.

Het rare is dat vanaf 11 januari de totale teruglevering (samen ca. 500 kWh) van mijn maand- en jaarverbruik werd afgetrokken. Daardoor werden maand- en jaarverbruik negatief. En klopten de bedragen en budgettering in de App Power by the hour ook niet meer. Weet jij hoe dat zou kunnen?

Geen idee, ik kan alleen maar optellen en aftrekken, de app ken ik verder niet :sweat_smile:

:grinning:


Ik loop tegen het volgende aan. De data wordt bij ‘‘verbruik saldi’’ netjes als 186W weergegeven. Maar in het energie tabblad van Homey wordt er 0.185 Watt weergegeven.

Als ik in de instellingen ‘‘meter in KWh’’ als ‘‘ja’’ invul gaat dit wel goed, maar dan wordt er bij ‘‘verbruik saldi’’ 186000W weergegeven waardoor in de ‘‘status indicator’’ het netto verbruik of teruglevering (positief of negatief wattage) een beetje raar overkomt.

Wat gaat hier fout?

Beide screenshots zat iets vertraging tussen. Vandaar een ander wattage.

Ik heb gekeken wat de API zelf teruggeeft aan de Homey en zie dat daar exact hetzelfde probleem in zit.
Het lijkt mij een foutje in de API (want ook daar zit een factor 1000 tussen de beide waardes die je in de app ziet op jouw printje…)
I saw just now (0.225 *1000 is about 68 +58 +103):

“PowerDelivered_total”:“0.225”,“PowerReturned_total”:“0.000”,“PowerDelivered_l1”:“68”,“PowerDelivered_l2”:“58”,“PowerDelivered_l3”:“103”,“PowerReturned_l1”:“0”,“PowerReturned_l2”:“0”,“PowerReturned_l3”:“0”,

I do think that means that the API gives you the numbers in different measurements than you would expect :wink:

Kan ik dat zelf oplossen of is dat iets voor de ontwikkelaar?

Ben niet zo technisch onderlegd op dit gebied. Dus ik heb geen idee.