Hi,
Ik heb mijn wasmachiene en wasdroger achter een slimme stekker zitten maar ervaar toch een zeer beperkte levensduur van die stekkers, inmiddels een Fibaro, Aeotec en Qubine om zeep. De laatste twee waren zogenaamd 3680 W, mijn wasmachine verbruikt in de piek 2700Watt dus het had moeten kunnen… ? Ik overweeg daarom er geen stekker meer tussen te zetten maar een dinrail schakelaar met stroommeting zoals bijvoorbeeld die van shelley.
Wie heeft ervaringen ? mag ik van zo’n dinrailoplossing meer verwachten ?
Ben benieuwd
Na hoeveel tijd gaan ze kapot?
Ik zelf gebruik INNR SP240-tussenstekkers (Zigbee). Die kunnen 16A aan. Ik heb er +/- 25 in huis en gebruik ze ook voor grootgebruikers, zoals de droger, wasmachine, vaatwasser en heteluchtoven. Tot nu toe geen problemen met schakelen van deze apparaten ondervonden. Ik heb ze nu ruim een half jaar in gebruik.
1 Like
Het maakt vlgs mij niets uit of het apparaat in een tussenstekker of in een DIN rail behuizing zit.
Om onafhankelijk (en veilig) de (piek)stromen en vermogens te meten, kun je de fase met een zogenoemde stroomklem meten.
Deze meet het door de fasedraad opgewekte magnetisch veld.
Hi ik gebruik ze ein het buitenland in een vacantiewoning en daar is het na een jaartje wel over met zo’n stekker. De dag voor vertrek terug naar huis staat de wasmachiene veel aan (een wasje of zes achtereen) en dan geven de genoemde stekkers het op. Het probleem is wellicht mede veroorzaakt door het feit dat de netspanning in bergachtig buitenland makkelijk onde de 215V zakt en de stoorm dus toe neemt…
Dank dat je mij attendeerde op dit alternatief. ondanks dat ik geen fan van domotica-over-wifi ben ga ik dit zeker proberen of weet je of dergelijke oplossingen er ook in zwave zijn.
(vooroordeel, ik heb veel bewezen positieve ervaring in mesh zoals zwave)
Ik heb een Tuya zigbee meter met 2 klemmen, maar deze werkt (nog) niet met de Tuya Zigbee app, dus kan ik deze hier niet gaan aanraden.
Maar deze werkt wel met zigbee2mqtt
https://a.aliexpress.com/_mPvgcnD
Zwave apparaten zijn mij over het algemeen gewoon te prijzig.
Hi Peter,
Ik gaf al aan een voorkeur te hebben voor mesh-protocollen zoals zigbee en zwave. Shelly is dan wel wifi i.p.v. mesh maar dan blijf ik nog onafhankelijk van cloud/internet. Denk dat die onafhankelijkheid met tuya wel verledentijd is…
Shelly wordt lokaal aangestuurd, niet via de cloud. In ieder geval op Homey Pro.
Hi Robert,
Zo bedoelde ik het ook en daarom “durf” ik wel van zwave/zigbee af te wijken naar de eerder door Peter aangeven Shelly-oplossing te gaan maar blijf ik dus liever weg van cloud-oplossingen zoals Tuya
Ah, ik begreep je verkeerd, excuus
Shelly is idd gewoon puur lokaal te gebruiken, net als de Tuya zigbee meter die ik zelf gebruik (maar nog niet met Homey werkt).
Heb ik niet genoemd hoor. Tuya zigbee werkt volldig lokaal op Homey.
Alleen Tuya wifi apparaten zijn cloud afhankelijk.
Die raad ik niet aan.
Verder ken ik (nog) geen andere, Homey geschikte, smart meters met stroomklemmen.
Eens, en daarom blijft het door jou aangedragen shelly device een oplossing die zeker het proberen waard is
1 Like
De HomeWizard Energy Socket werkt bij mijn wasmachine prima. De maximum continue stroom via de steker is 13 A en het piek gebruik 16 A. De Energy Socket is via de HomeWizard app in Homey uit te lezen.
Ik gebruik stekkers van Tuya (ca. €5 ) die gaan redelijke tijd mee, die ik nu heb gaan al 2 jaar mee. Ik pak wel altijd de 20A versie.
Als je alleen stroom wil meten en niet hoeft te schakelen, dan kan je ook deze Shelly nemen"
De meeste schakelende apparaten gaan kapot doordat de schakelcontacten inbranden, daar heb je bij dit model geen last van.
Dank allemaal voor het hardop mee denken. De door Peter_kawa aangedragen shelly-device spreekt mij toch verreweg het meeste aan. Daarmee sluit ik in ieder geval overgangsweerstanden uit. Als gezegd denk ik dat het probleem bij mij groter is omdat de netspanning regelmatig aan de lage kant is.
Hoi,
Ik wil ook een poging doen om iets info mee te geven ivm dit onderwerp.
Veel van die tussenstekkers waarmee je kan schakelen ( AAN/UIT ) en tegelijkertijd ook het verbruik METEN werken voor het meten anders dan die spoelen ( Rogowski-spoelen ) die je rond je stroomleiding kan klikken.
Zo’n spoel die je rond je stroomleiding gaat klikken meet enkel het wisselveld rond die leiding, veroorzaakt door de STROOM die er-doorheen-vloeit.
Dit geeft geen enkele invloed op de verbruiker en/of hoeveel stroom die doorheen die stroomleiding trekt.
Het AAN/UIT schakelen binnen zo’n powerplug gaat meestal gebeuren door een kleine relais in de verbinding. Afhankelijk vd kwaliteit van dat relais, gaat dit lang of minder lang mee.
Nu ga ik naar de METING die zo’n tussenstekker ( powerplug ) doet en waarom dit nogal eens ( snel ) stuk kan gaan. In veel gevallen is er een WEERSTAND opgenomen met een zeer LAGE weerstandswaarde in de leiding van de verbruiker ( na of voor het relais… ).
Alle stroom van de verbruiker moet ‘‘doorheen’’ deze weerstand. Het stroomverbruik kan gemeten worden door de spanningsval over die weerstand te meten.
Welnu die weerstand, in zo’n kleine adapter moet veel stroom door zich heen laten vloeien indien bijvoorbeeld een wasmachine warm water maakt. Wel, die kleine weerstand kan dan ook wel WARM worden en hierdoor, … ofwel de soldeercontacten mee laten opwarmen waardoor die soldeercontacten zwakker worden en/of die kleine weerstand kan ook al eens … doorbranden.
Ik wil niet zeggen dat dit de meest voorkomende oorzaak is van het ( relatief snel ) falen van zo’n kleine, goedkopere tussenstekkers.
In mijn geval heb ik zo’n defect gehad en heb na onderzoek kunnen vaststellen dat die kleine weerstand de oorzaak was. Nadat ik hier een draadbrug over gesoldeerd had, werkte die tussenstekker weer ( AAN / UIT ) maar natuurlijk kon ik geen verbruik meer meten…
Wou het gewoon meegeven als mogelijke oorzaak.
De oplossing met losse spoelen ( Rogowski-spoelen ) is een goede technische oplossing maar niet altijd gemakkelijk toe te passen want je moet die spoel over die leiding vastklikken.
Er zijn verschillende merken/types met modules die werken met zo’n vrije spoel.
Shelly heeft veel modules die werken met WIFI maar ook modules met ZWAVE ( beetje duurder … ) .
Success verder met je Homey-Pro installatie.
Groeten,
Walter
1 Like
Hi Walter,
Dank voor je uitvoerig antwoord. Ik ben het helemaal met je eens dat 16A door zo’n weerstand jagen in zo’n kleine behuizing eigenlijk gewoon niet gaat… Ik heb zelf overigens ook de ervaring gehad dat de relaiskontakten het gewoon op gaven. In mijn geval is een toepassing met spoelen prkatisch goed mogelijk en het gaat mij alleen om meten (niet schakelen) dus ik ga voor zo’n oplossing. Nu nog even zoeken naar een module met rogowski-spoelen, liefst in een din behuizing met Zwave…
NicoSan
Ik heb een Fibaro slimme stekker tussen zitten, werkt al meer dan 5 jaar perfect.
Misschien gewoon pech gehad?
Ik heb tussenstekkers van Plugwise gehad en deze gingen ook snel stuk (en het bedrijf failliet, waardoor ze nu ook niet meer bruikbaar zijn). Nu heb ik ze van meross, maar te kort om er iets van te zeggen. Ook werkt de stroom meting nog niet via Homey omdat het matter protocol nog op een oude versie zit.