Slimme stekkers kopen

Goede dag ik ben een leek hier maar ben van plan een Homey pro te kopen welke betaalbare slimme stekkers raden jullie aan?ik heb nu slimme stekkers van Nedis via google nest hub 2

Zijn dat deze ?

of heeft Nedis ook andere dan Zigbee?

Eigenlijk is er te veel om uit te kiezen, Wat wil je thuis bereiken?

Wil je een Zigbee netwerk opzetten, bijvoorbeeld ook voor sensors?

of een Z-wave netwerk?

of heb je ergens behoefte aan een budget oplossing met RF 433 (o.a. KAKU)

of is je landgoed te groot daar voor maar heb je wel overal Wifi dekking? :wink:

Ik heb nu deze via Nedis WIFIP131FWT
Werken die ook met Homey pro?
Het gaat mij meer om aan en uit te schakelen en evt stroom meten.Ook wil ik via Homey Google spraak assistent gaan gebruiken,nog geen idee hoe.

Hallo Henk,

Welkom, zaar je nog geen Homey hebt kun je ook niks testen en wij ook niet, daar wij geen Nedis spullen hebben :slight_smile:

Maar directe ondersteuning is er dus nog steeds niet, je zou het kunnen proberen door de Tuya App, daar zeker 1/3 van alle Wifi en zigbee device’s vaak een OEM zijn van de Tuya familie.

Zelf zou ik als ik zou beginnen gewoon een HP23 kopen en opnieuw beginnen met een x aantal vaste zigbee stekkers (smartpluggen) van een type waarvan je weet dat ze goed door Homey worden ondersteund (een eigen App hebben) en de zooi van Tuya en gerelateerde OEM varianten links te laten liggen.
Wifi is ook leuk maar ik vind het afbreuk risico te hoog als je Wifi wat slechter rendeert.
De advies richtlijnen hier boven vermeld zou ik wel doornemen.
Dus advies : Liever in het begin wat meer aan goede en ondersteunde device’s uit geven, dan beginnen te rommelen met goedkope meuk. Kun je later altijd nog mee beginnen.
Ik heb best wel veel meuk in latere tijden in China ect gekocht maar de helft daar van ligt te verstoffen, een kwart redelijk snel werkzaam, en de laatste kwart vaak uitval (of fröbelen met allerlei apps en settings hier en daar)

Happy New year en een succes vol 2024 met HOMEY

Is SmartLife dus het is Tuya Cloud…

Het moeilijkst te configureren en niet officieel ondersteund.

M.i. degene die je niet wil als je niet al een techie bent die met devwloper keys en zo aan de gang wilt.

1 Like

Read all so this message about Tuya Cloud

This is an important detail, Johan

Pull request = others can fix bugs or add support for new devices. When it looks OK, Jurgen is willing to publish it as a new update to the appstore :wink:

Kan ik in principe elke Zigbee slimme stekker gebruiken ,Allie heeft ze in de aanbieding.

Als je van freubelen houd ga je gang, maar ik zou het niet doen.
Zeker niet om de basis van je Zigbee Mesh netwerk te vormen.
En je komt dan zeker weer terug hier, dat je het niet werkbaar krijgt.
Mijn advies doe het niet…

Nedis wifi → tuya cloud app
Nedis ZigBee → tuya ZigBee app

Beide hebben nogal wat haken en ogen. Cloud moet je elke 6maanden gratis verlengen bij tuya.

Tuya ZigBee tja als je van loterijen houd maak optimaal gebruik van de huidige 3€ korting op elke 20€ op AliExpress.

Als je geen zin hebt in trouble shooting zou ik aanraden eerst met andere merken te beginnen. Let op veel goedkope dingen zoals die van nedis zijn alle onderwater Tuya

2 Likes

mee eens …

@Henk_de_Ruiter
koop IoT devices welke ondersteuning hebben in een App * : Homey App Store

Hoeft niet specifiek Zigbee of Z-Wave te zijn, maar bedenk ook waarom je de een of de ander doet of misschien zelfs bewust beide gaat doen.

*) Tuya wisselt vaker Zigbee IDs dan de sokken in een weeshuis …Als het werkt is het geen probleem maar houd rekening met teleurstelling als de IDs die jij hebt niet snel in de App in worden opgenomen en je het zelf niet kan.

2 Likes

Ben zelf erg fan van de nieuwe SP240 plugs van INNR. Relatief goedkoop en geeft eigenlijk alles door; Energy, Current, Power en Voltage. Zijn enkel iets lomper dan de varianten van Fibaro bijvoorbeeld. Maar daar is de prijs dan ook naar natuurlijk :wink:

Ok Doekse dat ziet er wel goed uit.
Kan je die zo aansluiten aan de Homey pro of heb je een bridge nodig?
Is daar een app voor?

De plug van INNR werkt via Zigbee 3.0 en kan via de officiële INNR app worden toegevoegd aan Homey Pro of aan de Homey Bridge :raised_hands:

Henk,
Het klinkt alsof je (nog) geen of nauwelijks idee hebt van wat wat je met je huis-automatisering wilt.

Natuurlijk kun je slimme stekkers gebruiken/kopen met een Homey. Met een slimme stekker maak je ‘domme’ apparaten (een beetje) slim. Er zijn echter een heleboel slimme oplossingen, waar je geen (tussen-) stekker voor nodig hebt.

Je kunt een domme lamp (ik bedoel dan het peertje) ‘slim’ maken door er een slimme stekker tussen te zetten. Maar als het gaat om een armatuur, waar nu een dom peertje in zit, kun je dit ook slim maken door er een slim peertje in te stoppen. Er zijn heel wat goede (dus geen lidl/action meuk) slimme peertjes te koop, die minder kosten dan een slimme stekker. En als het niet veel meer dan de bedoeling dan aan/uit, ben je met en set goede slimme lampen + app waarschijnlijk beter af.
Voor energiemeting kunnen stekkers een aardige oplossing zijn. Maar ook hier: een set stekkers + app is een stuk voordeliger dan een Homey.

Let wel: ik ben een enorme fan van Homey, maar je kunt er zoveel meer mee! Alleen aan/uit is gewoon overkill.

Bijv. het in dit topic genoemde Innr biedt zowel slimme peertjes als stekkers (met energiemeting), een zeer betaalbare bridge + app. Daar heb je misschien al genoeg aan. En als je verder wenst te gaan en alsnog een Homey aanschaft, kun je deze apparaten perfect in je Homey configuratie opnemen.

De Homey is heel krachtig in het ‘aan elkaar knopen’ van diverse apparaten (van evt. diverse fabrikanten en met diverse protocollen). De kracht komt naar voren als je alles met alles laat ‘praten’ dmv ‘Flows’ (scripts). Maar dan heeft je huis wel allerlei apparaten voor diverse toepassingen in huis. (ik noem maar even een dwarsstraat: “Als ik een film ga kijken, dim dan de verlichting naar 60% en zet de thermostaat een graadje hoger”. Of: “Als de energieprijs op z’n laagst is, schakel dan de wasmachine in en stuur me een notificatie als de was klaar is”.)
Voor deze zaken is de Homey je perfecte vriend, steelt wat uurtjes van je (omdat je steeds meer toepassingen kunt bedenken en realiseren), maar eenmaal ingesteld heb je een heel fijn smart home.

Ik raad je aan om voor jezelf nog eens goed op een rijtje te zetten wat je verwacht van je ‘smart home’ en zoek daar de juiste apparatuur bij. Dat levert je veel meer op dan te starten met “Ik koop een Homey en wat kan ik er allemaal mee?”

Veel succes!

Bedankt voor uw reactie,
Ik gebruik nu Google Nest met assistent spraak.
Hier bedien ik de lampen en tv en computer aan en uit mee.
Dit gaat op zich wel goed maar wil wat meer gaan doen.
LG tv bediening via Homey
Ziggo Next mini via Homey
Enz.
Hoop dat het via Homey wat makkelijker gaat met flows.
Ben nog niet uit over de slimme stekkers , Zigbee of Matter?

Ik ben enige tijd geleden overgestapt van kaku naar Homey pro en ik ben aardig te spreken over Aqara producten!

Ok Nick zie je bericht net maar heb deze besteld hoop dat het wat is.

1 Like

Dingetje om in het achterhoofd te houden, energieverbruik wordt momenteel nog niet ondersteund door de Matter standaard. De plug is dus wel te koppelen aan Homey via Matter, maar alleen aan/uit functionaliteit gaat werken :wink:

2 Likes